Search Results | homofili

Mye homofili blant ”Guds Eiendomsfolk” i Israel

Mye homofili blant ”Guds Eiendomsfolk” i Israel

Har hørt at Tel Aviv er en svært homovennlig by. Og at bare Los Angeles kan måle seg i forhold. Se linken. Står at det livlige homolivet i Tel Aviv i mange år har lokket homofile turister til byen og at byen vil ha flere slike turister..

http://www.blikk.no/nyheter/item/5752-frir-til-homoene

Men da spør jeg; Er det mer ok for disse såkalte Guds Eiendomsfolk å være homoer enn for andre? Bør de bli frelst? Bli Guds Eiendomsfolk på ”den vanlige måten”? Eller mener dere homofili er akseptabelt generelt?. Ikke noe å bry seg om? De fleste i det såkalte lovede land i Midt Østen tror jo ikke på Jesus og har vel ikke lest Paulus. Det står i den linkede artikkelen at sjefen for turistforeningen sier at homofile er velkomne til Tel Aviv. Har ikke sett noen skriverier om denne homofilien i Israel i den Israelvennlige avisen DagenMagazinet. Så spør bare jeg. Synes det var interessant.

Posted in Sex38 Comments

Nådens gåte

Nå skal jeg bare sitere litt fra en kristen bok jeg holder på å lese nå, den heter Nådens gåte, forfatter Philip Yancey. Jeg må bare sitere til kilden for dette kan jeg ikke dokumentere. Men på side 250 i denne boken står det,

”Romerske borgere baserte seg ikke ikke i hovedsak på abort som prevensjon. Kvinnene fødte sine barn, og la dem igjen i en veikant og overlot dem til ville dyr eller gribber. På samme måte praktiserte romerne og grekerne en form for homoseksuell virksomhet: det var alminnelig at eldre menn brukte unge gutter som sine sexslaver.

På Jesu og Paulus tid var dette moralske tilstander som i dag ville blitt betraktet som kriminelle i ethvert sivilisert samfunn i verden. Intet samfunn tillater at et fullbårent barn blir drept. Intet lands lover tillater sex med barn. Jesus og Paulus kjente uten tvil til begge disse forkastelige fenomener, men likevel sa Jesus ikke et ord om noen av dem, og Paulus har bare noen få referater til seksualitet. Begge konsentrerte seg, ikke om det hedenske rike, men om det alternative Guds Rike”

Dette var sitatet fra boken. Så spør jeg hvorfor de kristne i dag er så opptatt av å fordømme lover i denne verden om ekteskap og homofili, akkurat som politikerne oppfordrer folk til å bli homofile. Har ikke hørt om en politiker som oppfordrer til det. Og hvorfor er de såkalte lysets evangelister så opptatt av å fordømme andre ”hedenske mennesker” for homofili og andre seksuelle forhold? Når ikke Jesus gjorde det samme?

Hva om historikerne skriver bok om noen år om de evangeliske kirkesamfunn og det de skriver er slik; ”De kjempet tappert på moralfronten mot abort og homofiles rettigheter” – mens de samtidig forteller at vi gjorde heller lite for å oppfylle det Store Oppdraget, å spre nådens duft i en råtten verden?”

Men hva bryr den lille rest av konservative kristne seg om hva historikerne skriver. Da det er den lille rest som er Guds beste barn. Og de andre er som kamelen som må gjennom nåløyet. For å komme til himmelen.

Posted in Kristenliv, Litteratur, Samfunn, Synd127 Comments

- Kjønnsforskere tråkker på homofile

- Som kristen er det ingen skremmende tanke at homofili kan ha noe med biologi å gjøre – selv om årsaksforholdene nok er komplekse, sier informasjonsleder i Misjonssambandet Espen Ottosen.

”Norske kjønnsforskere har tro som fundamentalister og påstår hardnakket at homofili overhodet ikke er medfødt. Slik tråkker de på homofile som alltid har følt seg annerledes,” skriver Ottosen i en debattartikkel i Aftenposten.
 
Her skriver han at en som kristen ikke syntes det er noen skremmende tanke at homofili kan ha noe med biologi å gjøre.

”Kanskje er det paradoksalt at en såkalt konservativ kristen tar avstand fra skråsikkerheten til kjønnsforskere som Jørgen Lorentzen, Agnes Bolsø og Nils Axel Nissen. Det kunne ha vært fristende å omfavne påstandene om at seksuell legning er kulturbestemt. Argumentasjonen slår jo beina under homobevegelsens agitasjon om at homofiles seksualitet er fasttømret og uforanderlig – og at de derfor må få lov å gifte seg.”

Les hele innlegget i Aftenposten her.

Debatt: Er homofili medfødt eller resultat av miljø/kulturbestemt?

Posted in Samfunn, Samliv107 Comments

Homofili i skolen

Hvorfor i all verden skal det snakkes om homofili i skole og barnehage?

For det første er det synd å leve som homofil og lesbisk.

For det andre er det så unormalt som det kan få blitt. Gud skapte mann og kvinne,

ikke to menn eller to kvinner.

La barna få lære det som er normalt, slik att de kan vokse opp som

normale samfunnsborgere. Att det perverse har kommet slik frem i media, er ene å alene

de bestemmende myndigheters uvitenhet om hva som er rett og galt.

Posted in Samfunn, Samliv54 Comments

Gleder seg over endrede holdninger til homofili i KrF

Både KrFUs generalsekretær og de to åpne homofile som har fått plass i KrFUs sentralstyre gleder seg over en mer åpen og inkluderende holdning i partiet.

Landsmøtet i Kristelig Folkepartis Ungdom valgte tidligere i høst to homofile inn i som vararepresentanter i sentralstyret. Den ene er sågar gift med en av samme kjønn.
I et intervju med det homofile nettstedet Gaysir, sier KrFUs generalsekretær, Julian Farner-Calvert, at det er flott at organisasjonen kan vise at man tar på alvor at homofile er velkommen i partiet. Han understreker imidlertid at de to ikke er valgt som varamedlemmer til sentralstyret på grunn av deres legning, men fordi de er dyktige. I intervjuet avviser både Farner-Calvert og de to tillitsvalgte, Hanne Marie Pedredersen-Eriksen og Gaute Brækken, påstanden fra avisen Norge IDAG at det eksisterer et eget homonettverk i KrFU.
— At KrF henger litt etter, bør ikke overraske noen når man ser hvor vi kommer fra, uttaler han til nettstedet.
Overfor DagenMagazinet utdyper Farner-Calvert sin uttalelse på følgende måte:

Naturlig tilbakehlodenhet

— Når samfunnet endrer seg hurtig, er det naturlig at et konservativt parti, som KrF vitterlig er, holder litt igjen. I seg selv er det positivt. Konservative partier pleier å bruke lenger tid på å forandre seg enn andre.
— Begge de to kandidatene er jo tilhengere av den likekjønnede ekteskapsloven. Synes du det er et problem?
— Nei, det er ikke noe problem. Faktisk er det de som har mer ytterliggående standpunkter i sentralstyret i den saken enn de to. Poenget er at man er lojal overfor KrFUs program.
Farner-Calvert understreker ellers at det er fint at det i KrF og KrFU er bredde også på det religiøse plan, i det man har et bredt spekter av tillitsvalgte fra statskirken, misjonsorganisasjonene og andre trossamfunn.

Debatt: Er du glad for KrFs åpenhet for homofile i lederskapet?

Posted in Politikk, Samfunn45 Comments

“Kristenfolket” kritiserer homofili på Barne-TV

- Jeg nekter å tro at norske foreldre ønsker at deres barn skal møte homofili i form av en fjasete klinevideo i barne-TV-tid, sier «Kristenfolkets» styreleder Bjarte Ystebø.

En episode av NRKs nye barneprogram, ”Krem nasjonal” skal vise programlederen i det han kysser et stort antall personer av begge kjønn. Det er dårlig Barne-TV, mener organisasjonen «Kristenfolket».

- Foreldre må selv velge når og i hvilken ramme de skal forklare sine barn om homofili. Og denne gangen nytter det ikke å komme med refrenget om at ”det er jo bare å slå av TV’en”. Det funker ikke på barne-TV. Jeg tror heller ikke NRK vil at debatten om Barne-TV, skal havne i det sporet, skriver Ystebø i en pressemelding.

Han beskylder NRK for å bedrive «pubertal normoppløsning» og anbefaler småbarnsfamilier å velge Disney Channel fremfor NRKs Barne-TV.

- Amerikanske Disney har nemlig kommet mye lenger enn NRK i å lage programmer som formidler sunne verdier om vennskap, familie, tilgivelse, ærlighet og så videre. De lider ikke under det samme behovet for å tøye grenser som barne- og ungdomsavdelingen på Marienlyst, sier Ystebø.

Debatt: Er det ok at barn får kunnskap om ulike legninger via barne-TV?

Posted in Samfunn18 Comments

Den kristne ”motstandsbevegelsen”

Jeg har alltid ansett meg som en konservativ kristen. Selv om jeg kanskje ikke ville blitt ”æresmedlem” i ”De kristen-konservatives samfunn” (hvis det finnes). Det er de konservative ”forpliktelsene” jeg har litt problemer med å stå for (og forstå).

En setning som går igjen blant mange konservative er ”Det er jeg i mot”. Mot abort, mot homofili, mot kvinnelige forkynnere, mot sex før ekteskapet, mot sosialisme, mot innvandring. Man må ha mot til å si: ”Det er jeg i mot”.

Som konservativ kristen, må man tåle å bli upopulær. Man må tåle at det budskapet en forkynner vekker anstøt, spesielt blant de menneskene som havner i den gruppen man er ”mot”. Man må finne seg i å bli hetset i media, fordi det er en naturlig del av det å stå på barrikadene for sannheten. Sannheten går foran alt. Som konservativ kristen er det upopulært å være populær. Motstanden en møter (eller den manglende sådan) er ofte en ”indikator” på om en fortsatt er ”på den smale sti”.

Som konservativ er man ofte lite åpen for kritikk. Fordi sannheten en fremlegger er alltid i tråd med Guds Ord. Dersom en blir kritisert, er det i så fall den fornærmede som har problemer. Og da selvsagt med sannhetene i Ordet. Det er det som ”dømmer”, ikke vedkommende som uttaler det. 

De konservative er sin ”misjon” bevisst, og mange av dem forsaker venner og omgangskrets, til fordel for sannheten. Sannheten må frem, koste hva (og hvem) det koste vil..

De konservative elsker Jesus. Og er naturlig nok ”mot” alt som Han er ”mot”. De hater synd, men elsker synderen. Men synderen hører sjelden på dem, ettersom h*n føler seg fordømt og sett ned på. De konservative mener at det at man føler seg fordømt av Guds Ord, er et tegn på at Ordet er ”levende”. Det virker som det skal. ”Mission complete”. 

Men et menneske som føler seg krenket av ”Guds representanter”, søker ikke til Jesus. Hvorfor skulle h*n det, når h*n kan leve som h*n lever, uten å føle seg fordømt. Men de konservative ”toer sine hender”. De har sagt sannheten. "Sannheten setter fri."

Men ikke alle sannheter setter fri. Det finnes sannheter som legger stein til byrden, og som kan føre et menneske enda lenger bort fra Gud: Sannheten om hvor syndige og elendige vi er, setter oss ikke fri. Sannheten om at ”Gud hater homofili” kan umulig sette en homofil fri. Sannheten om at "abort er drap", kan aldri sette en kvinne fri. 

Sannheten som setter virkelig fri, er Jesus. Og det er på tide at Jesus får ”gjenopprettet” sitt gode navn og rykte. Vi kristne, enten vi kaller oss konservative, liberale eller moderate, har bidratt til å gjøre Jesus lite attraktiv. Vi har mistet essensen i evangeliet, når vi bruker tiden på å finne synderen og avsløre synden. Evangeliets budskap drukner i: ”Det er Jesus og jeg i mot”.

Gud er nok ikke medlem i "Den kristne motstandsbevegelsen". Han har forsonet seg med verden. Jesus har sonet verdens synd. Hver og en av oss er høyt elsket og dyrt kjøpt. Oppfordringen til de ufrelste bør dermed ikke være ”Legg av deg synden”, men ”La deg forsone med Gud, for Gud har forsonet seg med deg”. 

2. Kor. 5,17-20: For det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke stiller dem til regnskap for deres misgjerninger, og han betrodde budskapet om forsoningen til oss. Så er vi da utsendinger for Kristus, og det er Gud selv som formaner gjennom oss. Vi ber dere på Kristi vegne: La dere forsone med Gud!  

Posted in Jesus, Kristenliv, Synd173 Comments

Vis homofile respekt og nestekjærlighet!

Jeg har nettopp lest boken "Mine homofile venner " av Espen Ottosen , som omhandler kristne homofiles bekjennelser. Dette er en bok jeg synes alle kristne bør lese. Som leser sitter jeg igjen med en egen følelse av større respekt og forståelse for de kristne homofile.

Jeg har tidligere hatt et litt for snevert syn på homofili, noe som ikke sømmer seg helt for en nestekjærlig kristen. Det tar jeg selvkritikk på. Men imidlertid har mitt syn blitt mer nyansert de siste årene. Nestekjærligheten har fått et større fokus når det gjelder homofili, dog ikke på bekostning av Bibelens klare ord om homofilt samliv. Mitt mer nyanserte syn på homofili innebærer ikke en endring i standpunkt; jeg tror fortsatt fullt og helt på hele Bibelen som Guds Ord, og mener Bibelen klart definerer homofilt samliv som synd.

Men jeg ønsker å formidle dette: vi kristne må lære oss evnen til å skille mellom homofili som legning og homofilt samliv i praksis. Jeg begynner å bli kraftig lei og trist av at kristne brødre og søstre fordømmer andre kristne som har homofile følelser og/eller en homofil legning.

I Wikipedias definisjon av "legning" eller "seksuell orientering" heter det: "Det er et spørsmål både om adferd, følelser, livsstil og selvidentifisering." Mer treffende kan det nok ikke defineres. Det å være kristen homofil har en nærmest uendelig rekke med årsakssammenhenger – og det skal vi ha respekt for.

Alle mennesker er utvetydig like mye verdt. Det sier Guds Ord klart og tydelig til oss i 1. Mosebok 1:27: "Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem." Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og har dermed samme verdi. Alle mennesker er skapt i Guds bilde, og det betyr faktisk alle. Ikke bare heterofile, men også homofile. Man trenger ikke å være kristen for å mene dette – det er også en ingrediens i verdenserklæringen om menneskerettighetene, artikkel 1: "Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter." Sammen med dette henger frihetstanken, at Gud har skapt oss til individuell frihet. Vi har selv makt til å bestemme over vårt liv, ettersom Gud har skjenket oss fri vilje. Vi skal ha respekt og forståelse for at ethvert menneske velger sin egen livsstil, og at de kanskje velger annerledes. Som biskop Fredrik Grønningsæter en gang uttalte:

- I avisene er toleranse ensbetydende med aksept og utflating. Toleranse har med respekt å gjøre, ikke med aksept. Den banale toleranse sier at alt er like gyldig. Da blir alt likegyldig.

Dette er en viktig distinksjon mellom det å akseptere og respektere!

Debatten om homofili i samfunnet har ofte handlet om homofiles menneskeverd. Oppi det hele er seksualiteten bragt inn, som en påstand om at alle mennesker har rett til et seksualliv og at seksualliv er en del av menneskeverdet. Jeg tror på Guds Ord i så måte; at seksuelt samliv skal skje mellom mann og kvinne i et ekteskap. Men det er viktig at man i homofilidebatten ikke fremstiller mangel på seksuelt samliv som mindreverdig, nettopp fordi alle mennesker er like mye verdt uavhengig av seksuelle preferanser. Noen kristne fremstiller det dessverre som at en persons "anormale" seksuelle orientering definerer vedkommende som et annenrangs menneske. Da må disse kristne huske på at menneskeverdet er forankret i at alle er skapt i Guds bilde, ikke i hvilke seksuelle preferanser folk har. Bare på den måten kan kristne møte homofile med nestekjærlighet. En kristen homofil skal ikke føle seg mindre verdt bare fordi vedkommende eksempelvis ønsker å leve i sølibat på grunn av sin overbevisning om at homofilt samliv er synd. Boken til Ottosen inneholder flere samtaler med kristne homofile som har valgt å leve alene og i sølibat, fordi de tror på Guds Ord om homofilt samliv som synd.

Som kristne er vi gitt et ansvar for å leve etisk forpliktet til Bibelske normer. Dette gjelder jo selvfølgelig også kristne homofile. Derfor er det fint å se at kristne homofile velger å leve i sølibat og alene, utelukkende på grunn av sin overbevisning om at Guds Ord er sant. Det fortjener vår respekt! Menneskeverd er ikke ensbetydende med at vi skal kunne leve ut alle sider ved vår personlighet. Det må være Bibelens normer som skal være retningsgivende for vår livsførsel. Dette bør etter min mening være en felles, kristen tankegang.

Prestelærer Bjørn Helge Sandvei, som er intervjuet i Ottosens bok og selv er kristen homofil som lever alene i sølibat, sier følgende:

- Noen hevder at det å ikke ha rett til å leve ut hele sin personlighet, utifra Bibelske normer, rokker ved menneskeverdet. Dette opplever jeg som en nedskrivning av menneskeverdet, fordi det finnes mange mennesker som på grunn av ulike – også fysiske – funksjonsforstyrrelser er avskåret fra å "leve ut kjærligheten" på det seksuelle plan. Anfekter det deres menneskeverd? Etter mitt skjønn er det nettopp et uttrykk for de kristne homofiles likeverd at det ventes den samme etiske ansvarlighet av en homofil som av alle andre kristen i samlivsetiske spørsmål.

Bjørn Helge har et veldig godt poeng. De Bibelske normene gjelder for alle, uansett seksuell orientering. Sandvei mener også at Jesus fremstår som et forbilde i forbindelse med dette:

- Til tross for at Mesteren viste solidaritet og hjertelag overfor utstøtte, opphevet Han aldri Guds bud for menneskelige samliv. Istedet bekreftet Han de utstøttes menneskeverd ved å møte dem uten fordømmelse og ved å gi dem et personlig ansvar for å leve etter Guds vilje.

Jesus fastholdt idealene og viste mennesker omsorg og omtanke. Da Jesus møtte en kvinne som var grepet i hor, avviste Han at hun skulle steines, men Han fastholdt at hun hadde handlet galt og sa: "Gå bort, og synd ikke mer!" (Joh. 8:11). Dette kan vi kristne lære noe av. Vi må ha et Jesu sinnelag, Jesu hjertelag og formane med kjærlighet uten at det går på bekostning av Guds bud. Det er lov å være tydelig, men ikke krenkende eller sårende.

Sandvei påpeker at homoseksuell aktivitet er på linje med andre brudd på Guds bud, som sidestilt eksempel med det sjette bud (1. Tim. 1:10). Det er også en parallell mellom homofilt samliv og heterofilt samboerskap; to forhold som oppleves av kristne som et brudd med det sjette bud.

- På disse budene skal også mitt eget liv prøves. I Guds Ords lys er vi alle på avveie. Og vi er alle benådede syndere – i Kristus, sier Sandvei.

Et annet aspekt oppi det hele er at noen fremstiller homofilt samliv som en verre synd enn andre synder. Gud graderer ikke synd, derfor blir det feil å sette seg selv høyere enn andre mennesker. Vi er jo alle født inn i verden etter syndefallet.

Slå aldri hånden av et medmenneske, men møt det med respekt for individets Gudgitte frihet! Må Gud velsigne alle homofile, og gi dem styrke til å leve etter Hans bud!

Avslutningsvis vil jeg sitere noe presten Inge Mannsåker skrev i et innlegg i avisen Vårt Land. Innlegget var adressert til de homofile (avsnittet er også nevnt i Espen Ottosens bok).

"Det er du som skal leve ditt liv. Det er ditt ansvar hvordan du innretter deg. Jeg slutter ikke å være din venn om du innretter deg annerledes enn jeg mener er rett. Men du har ingen grunn til å regne det som sabotasje dersom jeg ikke støtter deg. Og du kan ikke anklage kirken for dømmesyke dersom den ikke kan legitimere din praksis. Dens oppgave er å formidle både Guds åpne favn, slik evangeliet viser oss, og samtidig den veiledning Gud gir i sitt ord, en veiledning hvor korset står sentralt".

Posted in Frelse, Jesus, Kristenliv, Nåde, Samliv, Sex, Synd18 Comments

MF-lærer står frem som homofil

Mangeårig prestelærer Bjørn Helge Sandvei forteller i en ny bok om sin homofile legning og overbevisningen om at han ikke kan leve den ut.

Espen Ottosens bok «Mine homofile venner» kommer ut i dag. Informasjonslederen i Norsk Luthersk Misjonssamband har samlet sju historier om å leve med homofile følelser. Selv om han ikke kjenner alle intervjuobjektene like godt, regner han alle som venner. Felles for dem er at de mener homofilt samliv er i strid med Guds vilje.

Lite homofiendtlighet

Fire av dem som er intervjuet i boken, har valgt å være anonyme. Tre står fram med fullt navn, og en av disse er Bjørn Helge Sandvei. Store deler av sitt yrkesaktive liv har han vært lærer ved Menighetsfakultetet i Oslo med gresk språk og kultur som spesialområde.
- Jeg har selvsagt hørt mennesker omtale homofili på en lite reflektert og god måte, men jeg har aldri opplevd kristne miljøer som spesielt homofiendtlige, i alle fall ikke de miljøer som jeg har ferdes i, sier han i intervjuet med Ottosen. Sandvei har godkjent artikkelen i boken som handler om ham, men ønsker ikke å kommentere saken ytterligere overfor media.

Les resten av saken her.

Vi spør: Er du glad for at kristne homofile står frem?

Posted in Samfunn, Samliv, Synd43 Comments

Kongen og integritet

Det synes som om Kongen har et anstrengt forhold til integritet. Ved en rekke lover som er vedtatt de siste årene spottes mannens selvstendighet og latterliggjøres mannens integritet. Jeg nevner i fleng:

  • Odelen er søkt opphevet (Odelsloven i 1974, Grunnlovens § 6 i 1990).
  • Psykiatriske pasienter er nådegitt psykiatere (Psykisk helsevernloven i 1999).
  • Homofili er velsignet (Straffeloven i 1981, Loven om registrert partnerskap i 1993, Arbeidsmiljøloven i 2004 (loven ble i 2005 fornyet)).
  • Romavlytting er blitt tillatt (Straffeprosessloven og Politiloven i 2005).
  • Forvaring er innført som straffeform (Straffeloven i 2007).
  • Den kristne formålsparagrafen i skolen og i barnehagen er fjernet (Opplæringslova og Barnehageloven i 2009).

Det virker som om Kongen hater integritet. Det er nå snakk om å oppheve bestemmelsene i Straffeloven om ærekrenking. Uvilkårlig vil følge bestemmelser som opphever forbudet om tortur.

Posted in Politikk, Samfunn, Vitnesbyrd7 Comments

Kristent Samlingsparti!

Kristent Samlingsparti ble stiftet den 26. september 1998, som følge av en sammenslåing mellom Samlingspartiet Ny Fremtid og Kristent Konservativt Parti.

Jeg ble først i dag klar over dette partiet etter å ha lest flere innlegg og svar på www.kristenblogg.no som ligger på http://www.dagenmagazinet.no/Meninger/Kristenbloggno/tabid/253/language/nb-NO/Default.aspx

Etter
å ha lest partiprogrammet, vedtektene samt det som står skrevet på
Wikipedia, er jeg imponert! Riktignok er det et par punkter i deres
partiprogram som jeg ikke er enig i, men i det store og hele er jeg
veldig enig med det dette partiet står for!

Jeg
tror at skal vi bo i et land der nestekjærlighet råder, er vi nødt til
å vende tilbake til Bibelen Guds Ord som vår veileder i alle spørsmål.

Et parti som Kristent samlingsparti (KS), kan være løsningen til igjen å få landet på fote!
Dette partiet har turde å sette politisk ukorrekte holdninger ned i sitt partiprogram. Bla.a angående homofili og abort!

Siden
KRF og FRP begge er alt for liberale, etter min mening, er det godt at
det finnes et parti, selv om det er lite, som faktisk ønsker å sette
Guds Ord som høyeste autoritet! Vi trenger og still opp og støtte de
krefter som vil jobbe aktivt for å forbedre vårt samfunn!

Ja,
jeg tror av hele mitt hjerte at skal det gå Norge godt i framtida, må
vi igjen vende oss til Gud og sette Hans ord i første rekke. Et parti
som ønsker å bygge samfunnet på de kristne verdier er et parti jeg
ønsker gi min fulle støtte til!

 Mvh Karl-Arne
http://www.naade.info/no/

Posted in Politikk, Samfunn16 Comments

KrF mener at homofili er helt naturlig

Ifølge Knut Arild Hareide i KrF er det misbruk av talerstolen på Krfs landsmøte å uttale at homofile er unaturlig og en hån imot skaperverket !!

Hva mener Hareide og Krf her ?

Jeg forstår krf slik..

Bibelen skal ikke refereres til på Krfs landsmøte. ?

Bibelen tar feil når den omtaler homofilt samliv som "mot naturen" i Romerne 1:26,27 ?

Homofili er ingen hån imot skaperverket ?

Gud burde be Krf om unnskyldning for skaperordningen ?

Knut Hareide utaler seg slik om de konservative kristne på Landsmøtet 2009.

"Jeg har ledet programarbeidet og støtter vedtaket som ble fattet idag, men jeg blir dypt skuffet over at delegater på vårt landsmøte bruker vår talerstol til å si at homofilt samliv er unatulig, og at det er hån mot skaperverket. Det er ikke KrFs syn", skriver Hareide i bloggen sin.

Mao dette er ikke bare Knut Hareides liberale syn men også Krf.

Skremmende at Krf heter kristelig folkeparti !

Posted in Politikk116 Comments

«Jeg hadde alt å tape, og jeg tapte alt»

Hvordan kan kristne miljø møte, behandle og omtale homofile?

Homofile Arnfinn Nordbø ønsker en ny måte å omtale hverandre på i homofilidebatten. I går lanserte han boken sin som han håper vil hjelpe til det.

- Jeg tror ikke det er mange som har et verre utgangspunkt enn det jeg hadde. Jeg hadde alt å tape, og jeg tapte alt, sier han til homoavisen Blikk.

I flere medier har han fortalt om harde ord i møte med konservative kristne. Til Blikk sier han at han føler seg som en slags spedalsk sammen med familien.

LEDER: Du skal hedre mor og far

- Men jeg er veldig glad i dem også, og ønsker at far skal legge armen rundt skulderen min og si «unnskyld, vi tok feil». Da skulle jeg ikke rippet opp i noe, bare vært glad, sier han i et lengere intervju med blikk.no.

Temakveld

Hvordan kristne miljø kan møte, behandle og omtale homofile er spørsmål som også blir satt på dagsorden under en temakveld i Stavanger søndag 26.april. Møtet blir holdt i i St. Petri  klokken 19.00.

menighetens nettside inviteres det til en kveld hvor man håper å nå bredt, nå mennesker med ulike synspunkt, ulik bakgrunn og hvor en er åpen for dialog.

I panelet sitter blandt annet:
- Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa
- Høyskolelektor Gimlekollen Margunn Serigstad Dahle
- Byrådsleder Oslo Erling Lae
- KrF-politiker Knut Arild Hareide
- Leder NLM Ung Norge Øystein Sunde Pedersen
- Bokaktuelle Arnfinn Nordbø

Hva mener du? Hvordan bør kristne behandle og omtale homofile?

Posted in Kristenliv, Samfunn, Samliv, Sex, Synd29 Comments

Synd i menigheten

Det er synd i Guds menighet. Og frafallet er mye mer alvorlig enn vi tror. Så alvorlig at Gud flytter lysestaken. Så alvorlig at Guds herlighet har forlatt de kristne miljøene. Jesus står utenfor sin egen menighet.

Synd? Hva slags synd? Materialisme, sex før ekteskapet, utroskap, ekteskapsbrudd, gjengifte, homofili, pedofili, krangel, splid, hat mellom brødre, maktsyke ledere, åndsfattigdom og flust med vranglære. Listen kan gjøres lang. Meget lang. Vi bryter Guds lov og bryr oss ikke om det. Vi tillater synd og refser den ikke. Likevel står Guds ord fast: Syndere skal ikke bli stående i Guds menighet. Syndere kommer heller ikke inn i Guds rike. Kun de som lever og vandrer i Guds Ånd og bærer de åndelige fruktene. Mot slike er loven ikke.

Det er to typer kristne i vår tid. De navnekristne og de gjenfødte. Og de gjenfødte er i fåtall. De religiøse er i flertall. Og flertallet forfølger fåtallet, slik Ismael forfulgte Isak. Også de fleste kristenledere er kristne bare i navnet. De kaller seg biskoper, prester og pastorer, men de er ikke født på nytt og de vet ikke hva Den Hellige Ånd er for noe.

Visst trenger vi en ny tid over Norge, men legg merke til en ting: Det er ikke kristenlederne som ser behov for forandring. De vil ha det som det er. Rett og slett fordi enhver forandring truer deres stilling og avslører deres makkverk. For alt menneskeverk i Guds rike er ikke noe annet enn makkverk. På den måten stenger vi for Ånden og hindrer Gud i å få jobbe med menigheten. Guds menighet er et under, et Guds under, født i Den Hellige Ånds kraft, i pinsekraft og ild. Vi begynte i Ånd, skal vi nå fullføre i kjøtt?

Hva trenger vi i vår tid? Jubelmøter? Konserter? Hobbyklubb og kosekveld? Hør hva Thomas B. Barratt sier om dette (fra boken I sildigregnets dager): "Før denne vekkelse kan trenge inn i kirkene og samfunnene i sin fulle kraft, må de få sitt Bokim (de gråtendes dal jf Dom 2,1-5). Deres stolthet og formalisme må slettes ut gjennom Kristi blod før de kan få denne kraft. Kirken og samfunnene har SYNDET og forurenset sin vei ved å røre ved det som er urent. Den Hellige Ånd er bedrøvet og alle ledere innen kirken og i alle samfunn burde rope ut til alt Guds folk, idet de BEKJENNER SINE EGNE SYNDER, og be de kristne å omvende seg. Det at man stadig dekker over synd og svakhet og gjør unnskyldninger for sin urenhet og lunkenhet, vil aldri tilfredsstille Den Hellige Ånd. Tiden er kommet da kirken må ryste av seg sine jernbånd og vende seg bort fra formalismens trelleåk, og dens ærgjerrighet og halvhjertede kamp for Kristi sak må offentlig bekjennes og oppgis. DET BURDE BLI EN ALMINNELIG BØNN- OG FASTETID FOR HELE KRISTENHETEN", skriver Barratt.

Jeg oppfordrer alle kristne menigheter til å sette i gang bønn og faste. La oss holde SØRGEHØYTID for Herren, gråte og klage, rope og be, og vende om fra våre synder, slik at vekkelseskraften igjen kan rotbløyte Norge.

Posted in Kristenliv, Nåde, Samfunn165 Comments

Homofile blant oss

Kjære Dagenleser!

Kjenner du noen homofile? Jeg håper at -midt i homofilidebatten som pågår i media-, kristne som omtaler homofili på jobb og i menighet, alltid legger seg på sinne dette: Kanskje en eller to av de som hører mine ord er homofil? "Sannheten tro i kjærlighet", det må vi ikke glemme. Legg ikke sten til byrde for den som allerede bærer tungt. Det finnes en god del kristne homofile i kirker og bedehus som opplever den homofile legningen som  en tung byrde de ikke har bedt om å få.

Hva har menigheten å tilby den som er homofil og som sliter? En ting er iallefall sikkert: Gud har mye å tilby, men han trenger kanaler, han trenger villige formidlere av sin omsorg og kraft. Han gir nåde, og sannhet, og frihet. Han kan tale rett inn i et menneskes liv – et ord i rette tid, det har stor kraft. Det kan bryte hvert et åk, sette fri, gi selverkjennelse, gudstro, fremtidshåp.

Ha en velsignet uke!

Posted in Kristenliv26 Comments

Frelsesarmeens homofilinekt

Debatten har rast hett de siste dagene etter at
Frelsesarmeens Barn og Unge mistet sin statsstøtte på 1,2 millioner.
Dette har nådd helt til Stortingets spørretime, hvor Jens Stoltenberg i
dag måtte svare for seg. I følge Vårt Land uttrykker han skepsis til
statlig forskjellbehandling utfra slike meningsforskjeller.

Dette er gledelig. Det er ikke det at vi kristne skal ha rett på
midler fra fellesskapet, som er det såre. Det er forskjellbehandlingen
og intoleransen mot religionsfriheten. Ved å stimulere enkeltgrupper i
det kristne landskapet, mister du noe av mangfoldet. I tillegg
mistenkeliggjør man og radikaliserer andre grupper unødig, noe som ikke
er bra for en god dialog mellom religiøse aktører og samfunnet. Man
skaper avstand.

Vanskelig situasjon for homofile kristne

Homofilidebatten har rast mange ganger de siste årene. Det som er
fryktelig trist og leit er det unødige presset homofile kristne kommer
under. Og vi som mener at homofil praksis er i mot Guds ord og vilje,
blir tvunget inn i en dum rolle, som er i mot nestekjærlighetens
budskap. Det skaper unødige hindringer i å kunne møte homofile med åpne
armer og kjærlighet.

Utvilsomt ligger det mange menneskeskjebner igjen i grøftene i disse
“kampene”. Og vi kristne er absolutt ikke uskyldige i det henseende.

Personlig er jeg veldig for homofile, men i mot homofil praksis. For
noen høres det kanskje ut som å fordømme paven for å leve som katolikk.
Og det er litt det. Svært mange i det norske samfunn oppfatter det som
galt å fordømme folk for å leve ut den de er. Det forstår jeg veldig
godt. Men jeg skal prøve å forklare hva som ligger bak min tro.

Hvorfor har vi homofili?

Gud skapte verden perfekt. Det eksisterte ikke synd. Mennesket
vandret med Gud og levde tett med Ham. På den tiden fantes ikke
utroskap, homofili eller andre former for synd.

Men mennesket valgte å forkaste Gud. De valgte heller ondskapen. Med
dette kom synd inn i verden. Vi fikk en ny del i vår natur, ondskapens
natur, eller kalt kjødet, i Bibelen. Det er viktig å få med seg at
dette er et fritt valg mennesket har tatt. Vi tillot ondskapen å komme
inn i verden. Det er ikke Gud sin skyld.

Med vår nye natur begynte synden å komme inn i verden. Vi ønsket
kanskje å gjøre det gode, men vi ble bundet av vår onde natur til å
hengi oss til vårt begjær. Vårt valg hadde dessverre tragiske
konsekvenser.

En av disse konsekvensene var at homofili kom inn i verden. Jeg tror
homofile er oppriktige når de sier at de ikke har valgt å bli homofile.
Jeg tror heller ikke at homofili er en sykdom. Det er mer en “mutasjon”
som resultat av vår onde natur.

Og det er jo det som gjør det hele så tragisk: For den enkelte kan
lite hjelpe for at han eller hun er homofil. Men samtidig er det en
synd å praktisere det, som han blir fordømt for å gjøre. For den
kristne homofile blir dette et svært vanskelig dilemma. Han må da enten
ikke tillate seg å følge sine følelser, leve et dobbeltliv, leve i
fordømmelse, forkaste Bibelens ord om at dette er synd eller forkaste
sin tro. Fryktelige alternativer alt sammen!

Vi er alle skyldige

Men det som også er tragisk er at vi alle er like skyldige som
homofile som har praktisert sin legning. For vi har alle del i den
samme onde natur. Vi har alle gjort ting vi gjerne ikke skulle ha
gjort. Og for endel av oss har dette også, i likhet med den homofile,
med begjær å gjøre. Og husk Jesus sine ord: Det er nok å tenke tanken,
å begjære, så har du skyld.

Mange kristne vil ikke si det åpent, men jeg våger å gjøre det: Jeg
er like skyldig selv. Jeg har svake områder i livet. Disse er en del av
min onde natur. Av og til kan jeg falle for mine svakheter, og
praktisere dem. Dette gjør meg like skyldig som homofilt praktiserende.
Men jeg skulle så gjerne vært dem foruten, for å kunne tettere forenes
med min skaper.

Så du, kristne homofile, som kjenner på skammen: Du er mer normal
enn du aner. Vi andre er like skyldige selv. Og vi andre må også kjempe
mot det onde i vår natur. Vi blir riktig nok ikke like fort fordømt,
fordi vår skyld er lettere å skjule. Men skyldige, det er vi (og
forhåpentligvis erkjenner vi).

Vi må alle kjempe mot vår ondskap

Og kjempe, det må vi, helt til vi når herligheten i det neste liv.
Men trøsten er at vi har et hemmelig våpen. Det er det samme våpen
Jesus brukte i sitt liv: Den Hellige Ånds kraft. Ved Den Hellig Ånd
kommer Gud selv inn i våre skrøplige legemmer og gir oss kraft. Ved å
leve tett ved Jesus og la Den Hellige Ånd virke, blir synden i våre
legemmer slått i hjel.

Alle vi med svakheter, både hetrofile og homofile, har ingen garanti
for helbredelse fra vår svakhet i dette livet. Den garantien er
reservert det neste livet. Men ved å nærme oss Gud med det som ligger
oss på hjertet, er vi garantert fred.

Det er mitt håp at homofile kristne skal bli møtt med kjærlighet og
ikke fordømmelse i kristne forsamlinger. Situasjonen deres er ille nok
som den er. Samtidig må folk kunne ta et blikk rundt seg og se at
verden ikke er perfekt. Noe har gått galt. Bare se rundt deg!
Situasjonen i verden vitner om at Bibelen taler sant når den sier at
mennesket vendte seg bort fra Gud, fra det som er godt. Derfor trenger vi alle Guds nåde og
Jesus sitt frelsesverk.

Gunnar
Outreach.no – Vekkelse og frihet i Norge

Posted in Jesus, Kristenliv, Politikk, Samfunn, Samliv, Sex, Synd107 Comments

Oppfordrer til boikott av presten i Bud

Indremisjonen oppfordrer til boikott av sognepresten i Bud i Fræna kommune. Årsaken er prestens homofilisyn.
Continue Reading

Posted in Kristenliv, Synd, Teologi89 Comments

Kristenleiarar ville stemt på Obama

Abort- og homofilisakene må ikkje vera det einaste avgjerande i valget mellom Obama og McCain. Det er bodskapen frå fleire norske kristenleiarar om valget i USA i morgon. Hva ville du stemt?
Continue Reading

Posted in Politikk, Samfunn48 Comments

Stortingets valg

(FRISPARK): I forbindelse med debatten om den nye sosialistiske ekteskapsloven lærte jeg mye. Det viktigste er at vårt nåværende politiske flertall på Stortinget og de partiene de representerer ikke vil ha varslere i samfunnsdebatten.
Continue Reading

Posted in Frispark15 Comments

Ut av KrF: – Belastningen blir for stor

Ole Henrik Grønn bekrefter overfor DagenMagazinet at han nå melder seg ut av KrF etter homostrid i partiet lokalt.
Continue Reading

Posted in Politikk19 Comments

Ny biskop – med mye godt i seg, men galt homofilisyn

Jeg gledet meg over Singsaas som ny biskop. Han står virkelig for mye godt. Jeg har gledet meg over hans andakter i radio og TV.Men jeg forstår meg ikke på hans homofilsyn. Han sier å ha skiftet syn etter samtale med homofile. Men hvordan henger det sammen med hva Guds ord sier. Det forandres jo ikke?  Jeg vil gjerne ha hans forklaring.

Posted in Kristenliv9 Comments

Hvor er Bibelen?

Jeg har i det siste lest spalte opp og spalte ned med innlegg mot ekteskapsloven og homoprester. Det som forundrer meg er at kristenfolket argumenterer på de sekulæres premisser. Det snakkes om likestilling, likhet, kjærlighet. Men hvor er Bibelen? Hvor er Guds ord?
Continue Reading

Posted in Kristenliv, Politikk, Samliv, Sex, Synd12 Comments

Sparket for å si sin mening

En afroamerikansk leder ved University of Toledo har mistet jobben for et avisinnlegg der hun kritiserte sammenligningen mellom homofili og rase. Nå går hun til sak.
Continue Reading

Posted in Samfunn4 Comments

Hvor er du min Gud!?

Gud har ikke skapt Homofili eller annet unaturlig begjær: pengebegjær, begjær etter små barn, begjær etter det ene eller det andre!
Continue Reading

Posted in Jesus, Kristenliv5 Comments

Satans verk

Et dikt med tittel "Satans verk".
Continue Reading

Posted in Dikt og poesi, Synd, Vitnesbyrd136 Comments

Likestillingstoget

(FRISPARK): For en del uker siden uttalte Anniken Huitfeldt at kristne skoler skal fortelle barn at homofili er normalt. Hva hun mente med normalt, sa hun ikke, men ordet normalt har bare ett komplementært begrep, nemlig begrepet unormalt. Hvis homofili er normalt, må altså heterofili være unormalt, og Huitfeldt må regne seg selv og 98 % av befolkningen som unormale.
Continue Reading

Posted in Frispark23 Comments

Kan en mene at homofili er unaturlig?

Homodebatten har rast i flere år. Og det har gått hardt for seg. Den skarpeste frontlinjen går mellom de homofile og kristenfolket. Begge er på hver sin måte utsatte grupper i vårt moderne samfunn. Det ville derfor vært naturlig om de var litt mer forsiktige med hverandre enn det de hittil har vært.
Continue Reading

Posted in Samfunn, Synd61 Comments

Kritisk til kongens gull til sykepleier

Sykepleier-kollega går ut med skarp kritikk mot sykepleier Klara Lie i bladet Sykepleien, fordi Lie har mottatt Kongens fortjenestemedalje i gull. – Jeg stiller meg svært kritisk til at en som har påført så mange mennesker lidelse gjennom helbredelse av homofili skal få en slik medalje, sier sykepleier Tore Holthe Follestad. Klara Lie er såret over uttalelsene som har kommet frem i Sykepleiens artikkel. Har kritikken mot Lie gått for langt? 

Posted in Samfunn8 Comments

En åpenbaring

Jeg er en kristen fra Tromsø. Jeg ønsker å formidle drømmene og synene som jeg hadde i juletida og ei stund etter Jeg var veldig sterk i troen. Troen er i perioder sterk og noen ganger svakere. Det tror jeg de fleste kristne opplever.
Continue Reading

Posted in Vitnesbyrd122 Comments

Er vi kristne i ferd med å bli forfulgt i Norge ?

Personlig skulle jeg aldri trodd at jeg ville opplevd den dagen hvor noen i Norge forsøker å ta fra meg mine menneskerettigheter bare fordi jeg er kristen. Men denne dagen er faktisk her.
Continue Reading

Posted in Endetiden, Jesus, Kristenliv, Politikk, Samfunn262 Comments

Hva er seksuell synd i følge Bibelen?

Etter at jeg ble fri ifra min homofili, så ønsket jeg å få veiledning i hvordan jeg skulle forholde meg til min nye heterofile seksualitet.  Jeg søkte lenge for å finne noen som kunne fortelle meg hva som er rett og gal bruk av seksualiteten i forhold til bibelen, men de eneste som kunne si noe om det presenterte meninger som jeg ikke fant dekning for i bibelen. Dette ledet til at jeg bestemte meg for å oppsøke Guds ord for å selv finne ut hva bibelen sier om dette.
Continue Reading

Posted in Jesus, Kristenliv, Sex, Synd189 Comments

Hva sier du egentlig?

Hvordan er det mulig at en homofil person kan få den forståelsen at han ikke kan bli frelst, fordi han er homofil ? Har vi sluttet å forkynne at frelsen er av nåde ved tro, og begynt å bli loviske ?
Continue Reading

Posted in Frelse, Jesus, Kristenliv, Nåde, Synd, Teologi49 Comments

Vranglære

På kjyrkjemøtet 16 november 07 vart det vedteke å la prestar i den norske statskjyrka få høve til å leve i pervers homoseksuell synd. Dette vedtaket kan ikkje sjåast på som anna en rein vranglære. For vedtaket strir mot det bibelen lærer oss, og det kristendomen har lært oss i dei siste 2000 åra.
Continue Reading

Posted in Synd30 Comments

Hvem vil kaste den siste steinen først?

Hei! Hei! Jeg er helt nye her, men JA jeg er kristen og JA jeg er lesbisk! Så dere synes det er, eller tror dere det er mer godtatt av Gud av å misbruke barna sine eller drepe konene sine, slik som det hendte med han pastoren fra Sverige?
Continue Reading

Posted in Kristenliv36 Comments

Støter vi homofile bort?

Homoseksualitet er ett av de vanskeligste tema for oss kristne. Det er ingen tvil om at bibelen sier dette er synd, men det er også det temaet som involverer mest følelser og muligheten for å ødelegge mennesker og støte de bort ifra Gud. Mange ganger blir jeg nedtrykt når jeg leser kristne menneskers beskrivelse av homofile, det blir brukt ord som ikke egner seg på trykk og som ikke gjenspeiler at det er kristne mennesker som snakker.
Continue Reading

Posted in Frelse, Kristenliv, Nåde, Sex, Synd120 Comments

Oss mørkemenn imellom

I det stadig mer sekulariserte samfunnet har det blitt politisk korrekt og nesten en rettighet å utøve det Bibelen beskriver som dårlig moral; det vil si skilsmisse, utroskap, fyll, abort, drap, løgn, homofili og så videre. Alt går på tvers av Bibelens ord. De kristne som ikke har Ånden er dessverre lett påvirkbare overfor slike impulser. De som kjemper mot disse trendene er i overveiende grad bibeltro, konservative kristne som meg selv, også kalt "mørkemenn". Nå er det vel kanskje på tide at vi kristne tar karakteristikker som "mørkemenn", "fanatikere" og "fundamentalister" som hedersbetegnelser?
Continue Reading

Posted in Endetiden, Kristenliv, Politikk, Samfunn67 Comments

- Kirkemøtet: Lobbyister med sterke trusler i homosaken

”Kirkemøtet: – Lobbyister med sterke trusler i homosaken” sto det å lese i en av landets største aviser, Stavanger Aftenblad, torsdag 15. november. Videre sto det: ”Delegatene på kirkemøtet er blitt overøst med brev og brosjyrer i homofilisaken. Noen er truende i formen.”
Continue Reading

Posted in Kristenliv, Samfunn181 Comments

Hallelujagutten gråter

Jeg gråter. Usynlige tårer. Ingen vet det. Ingen ser det. Ingen tenker på det. Men jeg. Jeg gråter. Dypt inni meg. I det innerste kammer sitter jeg stadig og gråter. Og jeg har grått lenge nå. I mange år. Så tårekammeret er gått tomt. Jeg har ikke flere tårer igjen. Likevel gråter jeg. Mer enn før.
Continue Reading

Posted in Jesus, Kristenliv137 Comments

Iran har drept mer enn 4000 homofile

Den iranske organisasjonen Homan, som representerer homofile og lesbiske iranere, mener at det iranske regimet har drept mer enn 4.000 homofilipraktiserende mennesker siden 1980. Dette er altså samme landet som president Ahmadinejad hevder ikke har noen homofil befolkning…
Continue Reading

Posted in Endetiden, Samfunn108 Comments

Hvordan forstår vi disse skriftstedene?

I den senere tid, og faktisk i mange år, har debatten omkring homofili etc. gått både i samfunnet og i kristen-Norge. Jeg foreslår at vi forsøker å finne ut hvordan saken ligger an blant oss som vanker her på Kristenblogg. Jeg poster noen av de skriftstedene som omhandler homofili nedenfor og oppfordrer leserne til å skrive sine kommentarer i forhold til hvordan vi bør forstå disse tekstene, hvilke konsekvenser de bør få for den enkeltes livssførsel, for menighetsliv og for samfunnet generelt.
Continue Reading

Posted in Kristenliv, Samfunn, Sex, Synd15 Comments

- Jeg har syndet to ganger, men jeg tror på ekteskapet!

Kristenblogg har fått et eksklusivt intervju med Jan Hanvold, som er pastor og primus motor for den kristne TV-kanalen Visjon Norge. Kanalen når ut til flere titalls tusen seere over hele Skandinavia. Hanvold deler her noen av sine innerste tanker med oss, blant annet om lattervekkelsen, ekteskapslov, det å forkynne synd i samfunnet og det å være gift for tredje gang som forkynner.
Continue Reading

Posted in Kristenliv, Politikk, Samfunn409 Comments

FrP stjeler velgere fra KrF med smågodt

Noen kristne velger å stemme FrP fordi de støtter Israel på en mer tydelig og bedre måte en det KrF gjør, mener mange. Men er FrP mer kristelig enn KrF ellers?
Continue Reading

Posted in Politikk, Samfunn290 Comments

OASE-bevegelsen går imot forslag til ny, felles ekteskapslov

OASE-bevegelsens sommerstevne er nylig avsluttet i Fredrikstad, og har kommet med en offisiell uttalelse i forbindelse med kirkemøtets behandling av homofilispørsmålet. På årets kirkemøte i november skal spørsmålet om homofilt samliv og kirkelig tjeneste, samt forslaget til ny ekteskapslov, behandles.
Continue Reading

Posted in Kristenliv36 Comments

Jan-Aage Torp 50 år

Pastor i Oslokirken, Jan-Aage Torp, fyller 50 år i dag, tirsdag 26. juni 2007. Dagen feires blant annet med en mottakelse i Den Gamle Banken Pub i Skippergata i Oslo. Jan-Aage har en lang merittliste for Guds tjeneste både i Norge og i utlandet.
Continue Reading

Posted in Annet18 Comments

Du er ikke lovet et lykkelig liv – men en evighet sammen med Gud!

Når du blir frelst og har tatt imot Jesus som din Herre og Frelser, vil du, kun av nåde, bli tilgitt for dine synder og få tilbringe evigheten i himmelen sammen med Gud. Er dette rettferdig? Er kristne bedre enn andre mennesker? Er ikke kristne syndere?
Continue Reading

Posted in Frelse, Jesus, Kristenliv, Nåde, Synd28 Comments

To ord som ikke passer sammen: «Homofile ekteskap»

En ting som er viktig å huske på når vi snakker om ekteskap er at det står oss ikke fritt å definere det som vi vil. Definisjonen er gitt oss av Gud som en av de første tingene han sier i Bibelen.
Continue Reading

Posted in Sex, Synd278 Comments

Guds ord er ikke til salgs på motebølgenes alter!

Si et klart NEI til felles ekteskapslov! Regjeringen Stoltenberg hylles av homo-Norge for forslaget om felles ekteskapslov. Vi kristne bør kjempe hardt imot dette forslaget. Ekteskapet skal ut i fra Guds ord være forbeholdt mann/kvinne-relasjonen. "Liberale" kristne: vend om og sett Guds ord foran samfunns-trendene!
Continue Reading

Posted in Politikk, Samfunn, Synd178 Comments

Biskopen som valgte feil fil

Jeg oppfordrer alle til å lese det fantastisk gode innlegget «biskopen som valgte feil fil» av Svein Egil Omdal, kulturredaktør i Aftenbladet om vår biskop Kvarme som i følge det politisk korrekte Norge er en slem, slem mørkemann. Dette er fordommene veldig mange har mot ham på grunn av sitt homofili-syn.
Continue Reading

Posted in Samfunn, Synd44 Comments

Ekstremisme og fordommer

Det er en ting jeg har vanskelig for å forstå, og det er dette svart-hvitt synet om at det bare finnes to typer kristne. Man bruker begreper som "kristenkonservativ" og "kristenliberal", og kriteriet for om man er det ene eller andre er om man er for eller imot kvinnelige prester/pastorer og for eller imot homofili.
Continue Reading

Posted in Jesus, Samfunn17 Comments



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

åndelighet akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk samliv Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (8011)
      Arild Holta (4778)
      KNA (4035)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2942)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      Østfolding/Marcus (1863)
      kaktus (1838)

  • SISTE KOMMENTARER

     tore hareide (3. september 2010 kl. 14:10) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: toer hareide skrev: Hei verner. Først sier du at medes sa at gud korsfeste jesus, og gikk...

     kna (3. september 2010 kl. 14:06) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    DUVERDEN skrev: Duverden – - – KNA Det må være godt å kunne vite at man forfekter den eneste sanne...

     DUVERDEN (3. september 2010 kl. 13:16) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Duverden – - – KNA Det må være godt å kunne vite at man forfekter den eneste sanne fortolkning av...

     kna (3. september 2010 kl. 11:48) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    toer hareide skrev: Hei verner. Først sier du at medes sa at gud korsfeste jesus, og gikk tilbake på det. Og nå...

     tore hareide (3. september 2010 kl. 11:36) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Israel skrev: Hei Verner. Du er nok litt på villspor for tiden. En ekte Israelsvenn går ikke rundt og...

     kna (3. september 2010 kl. 11:29) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Israel skrev: Hei Verner. Du er nok litt på villspor for tiden. En ekte Israelsvenn går ikke rundt og venter på...

     ariel (3. september 2010 kl. 11:14) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    rune skrev: “Og jeg har påpekt at hver enkelt må se selv hva man tåler eller ikke.” Og jeg påpeker at svært...

     toer hareide (3. september 2010 kl. 08:18) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei verner. Først sier du at medes sa at gud korsfeste jesus, og gikk tilbake på det. Og nå sier du at Eg...

     Arild Holta (3. september 2010 kl. 08:13) under "catholic.org/ encyclopedia og theopedia.com":
    Jeg ville ikke svart så overfladisk på den alvorligste problemstillinge n i hele Bibelen. Gud...

     toer hareide (3. september 2010 kl. 08:13) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei verner. Du sier at. I utgangspunktet mente jeg heller ikke at han sto for det, men det var andre, som...

     rune (3. september 2010 kl. 07:42) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    ariel skrev: rune skrev: Det er stor forskjell på å ta noen glass Rødvin, enn å være full. bless I en annen kommentar...

     ariel (3. september 2010 kl. 06:50) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    rune skrev: Det er stor forskjell på å ta noen glass Rødvin, enn å være full. bless I en annen kommentar skriver du:...

     Right (3. september 2010 kl. 01:30) under "catholic.org/ encyclopedia og theopedia.com":
    Arild Holta skrev: Derfor tror jeg at Bibelen sier at mange av disse som i dag tilsynelatende beskylder...

     verner (2. september 2010 kl. 23:49) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Skal bare korrigere at Medes ikke tror at Gud korsfestet Jesus. I utgangspunktet mente jeg heller ikke at han...

     Israel (2. september 2010 kl. 23:48) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei Verner. Du er nok litt på villspor for tiden. En ekte Israelsvenn går ikke rundt og venter på fred i...

     Medes (2. september 2010 kl. 23:24) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Hermed avslutter jeg debatten med Medes. Denne fører folk på avveier! Bare det ene punktet at han...

     Hildegunn (2. september 2010 kl. 23:12) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Israelvenner Deres største mareritt kan skje i disse dager: Fred i Midt Østen!! Hva er verre...

     toer hareide (2. september 2010 kl. 23:03) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Israelvenner Deres største mareritt kan skje i disse dager: Fred i Midt Østen!! Hva er...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 22:43) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Hermed avslutter jeg debatten med Medes. Denne fører folk på avveier! Bare det ene punktet at...

     toer hareide (2. september 2010 kl. 22:35) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Hermed avslutter jeg debatten med Medes. Denne fører folk på avveier! Bare det ene punktet...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 22:35) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    her er ett eksempel på hva slags konspirasjonsteo rier som bla. innsyn.com bruker som “troverdig e...

     Hans Martin (2. september 2010 kl. 22:34) under "Sannheten om Guds Israel":
    Nytestamentet: Apostlenes gjerninger 3:21 “Han (Jesus) skal være i himmelen inntil den tid kommer da ALT det...

     Medes (2. september 2010 kl. 22:33) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Hermed avslutter jeg debatten med Medes. Denne fører folk på avveier! Bare det ene punktet at han...

     verner (2. september 2010 kl. 22:27) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Israelvenner Deres største mareritt kan skje i disse dager: Fred i Midt Østen!! Hva er verre enn det i deres...

     Hans Martin (2. september 2010 kl. 22:26) under "Sannheten om Guds Israel":
    Slutter meg til kritikerne av innlegget ditt Fredsriket. For meg virker det som du har lagt din “polit...

     verner (2. september 2010 kl. 22:23) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hermed avslutter jeg debatten med Medes. Denne fører folk på avveier! Bare det ene punktet at han tror Gud...

     toer hareide (2. september 2010 kl. 22:21) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Sion skrev: kna skrev: Ta dere sammen, og vend om! Tror ikke du hadde gjort deg noe særlig som pastor Kna...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 22:14) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Hei geir Vet ikke hva dispensialisme er for noe. Hva angår det du etterspør, skal jeg underske...

     toer hareide (2. september 2010 kl. 22:11) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Sion skrev: kna skrev: Sion skrev: kna skrev: Ta dere sammen, og vend om! Tror ikke du hadde gjort deg...

     Medes (2. september 2010 kl. 21:47) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Det er jo i utgangspunktet du som tar opp dette ved å påpeke at et signatur skulle ha skrevet at...

     Sion (2. september 2010 kl. 21:44) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Sion skrev: kna skrev: Ta dere sammen, og vend om! Tror ikke du hadde gjort deg noe særlig som pastor...

     verner (2. september 2010 kl. 21:34) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: ha du begynt å predike dispensialisme nå? Hva da med den lille rest som Gud har lovet skal bli...

     verner (2. september 2010 kl. 21:25) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Dessuten Medes… var jeg ikke ute etter personen Medes i den kommentaren kl.1523. Men hvis du leser hav...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 21:08) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes Det kan hende jeg har uttrykt meg uklart ang. det at den nye pakt startet 70 år e.kr....

     Medes (2. september 2010 kl. 20:57) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei Rune, du har helt rett i det du skriver om her, og jeg ser selv at jeg blir litt for skarp i tonen. Men jeg...

     verner (2. september 2010 kl. 20:51) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes Det kan hende jeg har uttrykt meg uklart ang. det at den nye pakt startet 70 år e.kr. Det var ikke min...

     verner (2. september 2010 kl. 20:39) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes Det har ikke noe for seg å gå i noen som helst slags forsvarsposisjon overfor deg, og har heller ikke...

     kna (2. september 2010 kl. 20:38) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Sion skrev: kna skrev: Ta dere sammen, og vend om! Tror ikke du hadde gjort deg noe særlig som pastor Kna :-) Til...

     rune (2. september 2010 kl. 20:11) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei KNA, Geir,rune,medes, verner osv. Noen ord til dere søsken og brødre i Troen. Mangel på respekt og onde...

     Medes (2. september 2010 kl. 20:06) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes skrev: På samme måte er det med bibelen: Man skal forholde seg til Guds ord, hverken mer...

     rune (2. september 2010 kl. 20:00) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    Hei Tess (5, 1,11 ) Men om tider og tidspunkt trenger vi ikke skrive til dere, søsken. 2 For dere vet godt at Herrens dag...

     Sion (2. september 2010 kl. 17:32) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Ta dere sammen, og vend om! Tror ikke du hadde gjort deg noe særlig som pastor Kna :-) Til det er du...

     kna (2. september 2010 kl. 15:51) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    utenforkristen skrev: Tore Hareide skrev: Hei Verner. Eg prøver igjen. Du sier at. Etter Jerusalems fall ca.70...

     verner (2. september 2010 kl. 15:44) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    utenforkristen skrev: Nei du er inne på noe at det ikke setter løftet ut av kraft. Løftet står over loven, fra...

     verner (2. september 2010 kl. 15:23) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: På samme måte er det med bibelen: Man skal forholde seg til Guds ord, hverken mer eller mindre. Om...

     utenforkristen (2. september 2010 kl. 14:25) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Tore Hareide skrev: Hei Verner. Eg prøver igjen. Du sier at. Etter Jerusalems fall ca.70 e.kr. fødsel...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 10:12) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Dette er jeg helt enig i Geir Rune, når Jesus har kommet tilbake og oppfyllt Guds frelsesplan....

     Medes (2. september 2010 kl. 09:33) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: Medes skrev: Jeg er stort sett enig med deg her også Geir Rune, Det som er poenget er at man må...

     Medes (2. september 2010 kl. 09:20) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Tore Hareide skrev: Shalom Medes. Du sier at. Men jeg håper det vil skje en dag, og da vil du slutte å spotte...

     Geir Rune (2. september 2010 kl. 09:09) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Jeg er stort sett enig med deg her også Geir Rune, Det som er poenget er at man må holde tunga...

     Tore Hareide (2. september 2010 kl. 09:01) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Shalom Medes. Du sier at. Men jeg håper det vil skje en dag, og da vil du slutte å spotte dem som...

     Tore Hareide (2. september 2010 kl. 08:46) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei Verner. Eg prøver igjen. Du sier at. Etter Jerusalems fall ca.70 e.kr. fødsel opphørt disse løftene....

     Medes (2. september 2010 kl. 07:59) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes Ordkløveri med deg vil jeg ikke innlate meg i. Tenker på den siste kommentaren din. Det ser...

     verner (2. september 2010 kl. 02:32) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes Ordkløveri med deg vil jeg ikke innlate meg i. Tenker på den siste kommentaren din. Det ser ut til at du...

     Medes (1. september 2010 kl. 23:37) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: Jeg skiller skarpt mellom det fysiske landløftet. Det landløftet som har med den lille rest av...

     Scott (1. september 2010 kl. 23:19) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Her er en kopi av en mail fra Jørgen Høgetveit. Kirken og KrF en katastrofe for barna og kristendommen...

     Medes (1. september 2010 kl. 22:51) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes Jeg sier ikkeMedes skrev: Du skriver: “Men Gud i sin tålmodighet så over dette og...

     Geir Rune (1. september 2010 kl. 22:36) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Jeg skiller skarpt mellom det fysiske landløftet. Det landløftet som har med den lille rest av israel/jakobs...

     verner (1. september 2010 kl. 22:25) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Så jeg utfordrer deg, verner, til å vende om mens det fortsatt er tid. Og med tanke på verdenskirk...

     verner (1. september 2010 kl. 21:59) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes Jeg sier ikkeMedes skrev: Du skriver: “Men Gud i sin tålmodighet så over dette og tilga dem syndene...

     Medes (1. september 2010 kl. 20:37) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    “Skrivelei f” på meg i svaret til Verner: Jegskrev i Hebr:8 vers 13, men mente selvsagt Hebr. 8 vers...

     Medes (1. september 2010 kl. 20:15) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Medes Jeg er litt for trøtt og sliten nå, til å lese mer i dag. Men du sier mye bra saker her, og det...

     kna (1. september 2010 kl. 19:29) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes Jeg er litt for trøtt og sliten nå, til å lese mer i dag. Men du sier mye bra saker her, og det gjør meg...

     Medes (1. september 2010 kl. 18:37) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes skrev: Vi må også skille mellom løfter som er betinget av tro, og hvilke løfter som er...

     kna (1. september 2010 kl. 18:21) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Medes skrev: Alle løfter er betinget av tro. Abraham var far til alle israelitter. Gud fikk mishag...

     Arild Holta (1. september 2010 kl. 18:00) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Tar litt til om dette… Profetene er den tjenestegaven som mer enn noe annet fremmer det åndelige,...

     Arild Holta (1. september 2010 kl. 17:46) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    PS: Jesus tok aldri et oppgjør med måten GT var organisert. Heller ikke de tolv apostler. Likevel har...

     Arild Holta (1. september 2010 kl. 17:39) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Nå gjelder det det indre i mennesket, (…) Problemet er bare at dette strider ikke mot...

     Tore Hareide (1. september 2010 kl. 17:12) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Hei Verner. Du sier at. Etter Jerusalems fall ca.70 e.kr. fødsel opphørt disse løftene. Hvor i bibelen...

     verner (1. september 2010 kl. 14:39) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Vi må også skille mellom løfter som er betinget av tro, og hvilke løfter som er ubetinget. Løfter...