Sammen for vekkelse

Bjørn ArneSkrevet av: Bjørn Arne i kategori(er) Kristenliv, 20. oktober 2007 kl. 19:36.

» Skriv en kommentar
» Besøk Bjørn Arne sin profil.

(Bjørn Arne har 20 innlegg i bloggen)

«  |  »



Relaterte innlegg: Vekkelse, noen?Franchisemenigheten – veien til vekkelse?Spør etter de gamle stieneEnorm vekkelse i FloridaAlle inn i statskirken! (?)Hvordan seire over synd?ForfølgelseOppvåkning i NorgeHvorfor skiller gamle og unge lag?Sannhetens øyeblikk

Gud vil vekkelse. Det er et ubestridelig faktum. Han er mer interessert i vekkelse enn vi noen gang kommer til å bli!  Vi kan derfor ikke laste han dersom vi ikke er tilfreds med tingenes tilstand. Årsaken til at vi ikke lever i vekkelse, vil høyst sannsynlig være å finne på vår side. Derfor er det behov for selvransakelse og en konstruktiv vilje til å identifisere og fjerne det som hindrer vekkelsen i å flyte fritt inn i hjerter, hjem, menigheter, bygder og byer. 

Identifisere og fjerne hindringer
 

Kan hindringen være at vi tenker for smått om Gud?

At vi ikke helt er klar over de mulighetene vi har i ham? At vi kun lever kristenlivet ut fra den menneskelige begrensning, i stedet for å åpne for det Guds grenseløshet både kan og vil gi oss?                                                                                                           

Mine tanker går til Job. Han hadde opplevd mye medgang og stor velstand. Men så kom det voldsomme motganger  som ribbet ham for alt han menneskelig sett kunne støtte seg til. Men det var noe han holdt fast på når alt annet syntes å svikte.                                                                                                                                 

Det kan vi lese om i Job 41.1-2: ”Jeg vet du kan alt, og ingen tanke er umulig for deg å utføre!”   

Hva med forkynnelsen? Kan det være noe her?

Det er en kjensgjerning at den i mange tilfeller er en avgjørende faktor for den åndelige situasjonen i hjerter og menigheter. Virker forkynnelsen til oppbyggelse, inspirasjon og tro. Vekker den mennesker, setter den oss i bevegelse? Fører den til frigjøring og forløsning, eller trykker vi folk ned med vi lov, bud og krav? Er det Guds ord vi forkynner eller er det egne meninger?Har vi et budskap fra Gud når vi stiller oss fram, eller holder vi bare en egenprodusert preken?”Troen kommer av forkynnelsen”. Kanskje vi som forkynnere i større grad skulle rette ryggen og i større grad ta ansvar for den åndelige situasjonen?  Vi må våge å snu oss og se hva det vi formidler fra prekestolen skaper det Gud har tenkt det til! 

Hva med våre holdninger?

Kan det være noe der vi bør se nærmere på? Lytter vi med et åpent og oppriktig hjerte til Ordets forkynnelse, og lar vi Ordet forme våre liv i hverdagen? Eller hva er det som er den dominerende kraft som styrer våre holdninger? Matt.7.24-27 og Jakobs brev 1.22-25.Preges vi av blinde, selvtilfredse holdninger?  Vi mener selv at alt er i orden, som  menigheten i Laodikea. Åp.3.15-18. Men i virkeligheten befinner vi oss i en utsatt åndelig posisjon.


Er vårt liv preget av slappe holdninger?  Det er bare så vidt vi henger med! Er vi passive og uinteresserte? Har vi mistet den første kjærlighets brennende glød og engasjement?Har kanskje presset fra verdensånden tatt åndelig kvelertak på oss?  Verdsliggjorte holdninger fører til at Guds folk tenker og lever som verden! Interessen,engasjementet og tiden er konsentrert om det jordiske og materielle?Eller er det slik at vårt sinn, i mangel på våkenhet er blitt fylt av det som er negativt og destruktivt? Ingen og ingenting er bra nok!  Det er noe galt med det meste! Negativisme og  kritikk gjør at vi stadig synker dypere ned i det umulige! Den konstruktive ser alltid en utvei! I noen tilfeller  kan hindringen være bevisst eller ubevisst synd! Det behøver nødvendigvis ikke å dreie seg om store, synlige tingene. Kanskje heller om indre skjulte synder som vi ikke alltid mener er så viktige eller farlige. Synder som; urene tanker og drømmer, selvhevdelse, egoisme, urettmessige mistanker og beskyldninger, bitterhet, et uforsonlig sinn, misunnelse, sjalusi, baktalelse, ”hvite” løgner, snusk i økonomiske forhold osv.  Gud vil sprenge barrierene og fjerne alle hindringer, uansett hvor de sitter og eller hva de består i. Han vil røre ved oss slik at vi blir positive og konstruktive, fulle av tro og forventning til Gud, oss selv og hverandre! Sammen med Herren skal vi få gå videre på vekkelsens vei! 

Full overgivelse
 

Og vekkelsens vei er at vi legger vårt liv inn under Den Hellige Ånds kontroll og ledelse! I Gal.2.20 sier Paulus: ”Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, lever jeg i troen på Guds sønn….”  Paulus hadde overgitt seg helt, lagt alt ned for Jesu føtter, derfor fungerte det også i hans kristne liv.Et av de viktigste og vanskeligste ting som må skje for å få oppleve vekkelse, vekst og velsignelse, er å få ”jeget” til korset! Når du og jeg er villige til å dø med Kristus, begynner han å leve i oss!  Det er hemmeligheten! Ikke våre anstrengelser, ikke vår innsats, ikke våre aktiviteter, ikke vår satsing, men hans liv i oss! Og hans liv virkeliggjøres i oss, fra det øyeblikk Den hellige Ånd får overta kontrollen over våre liv.  Jesu liv i oss, er det samme som Åndens nye liv!  Og der ligger alt vi behøver for å kunne fungere i Guds plan og vilje! 

Åndens nye liv
 

Bibelen taler ikke bare om å være fylt av Ånden eller døpt i Ånden, men å leve, fungere og samarbeide med Den Hellige Ånd i det daglige!  Han er den som herliggjør, som veileder og som overbeviser…Den Hellige Ånd er vekkelsens ånd!  Vekkelse er Den hellige Ånds verk!Han gav menigheten et klart oppdrag i misjonsbefalingen. (Mark.16.15-18 og Matt.28.18-20). Men samtidig gjorde han det klart at dette oppdraget ikke kunne utføres eller fullføres uten Den hellige Ånds hjelp.”…..bli i byen inntil dere blir ikledd kraft fra det høye”. Luk.24.49. Bli i byen inntil…. Med disse ordene vil han egentlig si dem at de ikke måtte sette i gang med noe som helst, før Den Hellige Ånd kom. Da kunne de gå ut, og han lovet å være med å stadfestet Ordet med de tegn som fulgte med. Når Den Hellige Ånd får overta , begynner han sitt verk med å ta sløret fra våre øyne så vi kan se klart!  Vi må først få se det, for å kunne søke det og oppleve det!  Ordskprk.29.18:”Uten åpenbaring blir folket tøylesløst” eller ”farer folket vill”, ”kommer på avveier”!  Og 1.kor.2.11-12:”…..ingen vet hva som bor i Gud uten Guds ånd. ….vi har fått den Ånd som er fra Gud, for at vi skal kjenne det som Gud i sin nåde har gitt oss”.Gud vil føre oss inn i et sterkere åpenbaringsliv!  Han vil vise oss sine tanker og planer. Det tales mye om visjoner i vår tid. Hva er det? Jo, det er å få se Guds vei og vilje!  Drømmer er lengselen etter å få se Guds tanker og planer virkeliggjort!Den Hellige Ånd vil vise oss hva vi skal gjøre, hvem som skal gjøre det, når vi skal gjøre det og hvordan vi skal gjøre det. Det gir Bibelen oss en rekke eksempler på.  Ånden vil løfte oss ut over den menneskelige og inn i den guddommelige dimensjonen! Og da ser vi klart hva som er Guds vei, Guds måte, Guds løsninger!

Overflod 

Overgivelse fører oss inn i et dypere og sterkere forhold til Jesus. Den åpner ikke bare våre øyne så vi ser mulighetene, men leder oss inn i dem.  Vi får del i det åndelige overflodslivet!  Jesus sier i Joh.7.37-39:”…den som tørster, han komme til meg å drikke. Av hans liv som tror på meg skal det rinne strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd de skulle få som trodde på ham”De levende vannstrømmene er ikke et krav, men et løfte!  Og det han har lovt, både gir og gjør han! De levende vannstrømmer springer ut fra forsoningens kilde og formidles inn og ut fra våre liv ved Den hellige Ånd.Ånden formidler Kristus til menneskene, og utruster Guds menighet med tjenester, nådegaver og frukt, og dette blir til levende vannstrømmer, ikke bare i oss, men vi bærer det med ut i hverdagen; inn på skoler og arbeidsplasser; inn i fabrikker, butikker, kontorer, institusjoner og organisasjoner. Da blir det som vi leser om i Esek.47: Overalt hvor dobbeltbekken fløt fram, skapte den liv, sunnhet, legedom og frukt.  

Forvandlede liv og forhold
 

Vekkelse begynner alltid med den enkeltes forhold til Gud, slik at vi søkerhans rike først. Vekkelse gir vårt liv et helt nytt utgangspunkt, nye perspektiver og nye prioriteringer. Vekkelse gjenreiser familiene som i dag er et av de viktigste mål for djevelens listige angrep. De får en ny dimensjon, et nytt innhold! Vi smelter sammen. Kjærligheten råder. Vi tar vare på hverandre både åndelige og materielt. Våre hjem blir åndelige kraftsentra for vekkelse i bygd og by. Vekkelse setter menigheten i funksjon slik at den blir hva Gud har tenkt den til; Kristi legeme som i Ånd og kraft fortsetter hans gjerning i verden. Vekkelse fører til åndelig og moralsk opprustning i samfunnet. Forvandledemennesker vil på en aktiv og overbevisende måte formidle ”omvendelsens frukter” til sitt nærmiljø. Det var dette Jesus kalte for å være lys og salt i verden.

                                                                                                                                                 

  



» Skriv en kommentar

Innholdet i dette innlegget er bloggforfatterens eget åndsverk, og er ikke nødvendigvis Dagen Magazinets holdning til tematikken.

Photo credits: ChristianPhotos.Net, FreeFoto.com and CreativeMYK.


19 kommentarer til “Sammen for vekkelse”

  1. Marcus sier:

    T. L. Osborn sa en gang på et møte at han ikke var kalt av Gud til å forkynne. Men han forkynner allikevel. Jeg vet at dette har hindret meg i altfor mange år. Det undervises om at man nærmest må ha et kall for å ta på seg sokkene om morgenen.

    Etter å ha hørt hans preken fikk jeg lyst – og lov – til å sette i gang med ting for Gud. Inntil da trodde jeg at jeg måtte vente på Guds grønne lys.

    Jeg tror dette er én av flere grunner til at folk blir passivisert. De tror ikke at de får lov av Gud til å sette i gang med ting på egen hånd. De venter på Guds grønne lys. Hadde vi skjønt at vi får lov til å gjøre ting for Gud, uten å ha fått et spesielt kall, tror jeg kristenheten hadde tatt beina fatt!

    Med dette mener jeg ikke at Guds kall skal overses. Men det er tema for et annet innlegg kanskje.

  2. TheaLinnea sier:

    Fortsett med det Marcus! For DET er hva det handler om. “å gjøre”, ikke bare høre (smiler) Kjenner du til Bill Wilson? Han er grunnlegger av Metro Ministries International i Brooklyn. Ca 22 000 barn får hver uke høre om Jesus. Og Wilson sier det samme som T.L.Osborn.

    Jeg vet ikke helt hvorfor vi har lagt så vekt på dette med å ha et kall. Vi er jo alle arbeidere i Guds rike. Liker Paulus sin måte å si det på jeg “For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.”

    Når det gjelder vekkelse, så er jeg ikke så sikker på at det betyr “mer menighetsarbeid”. Jeg tror til og med at det kan dra oss bort fra der vi trengs mest… Det er mulig jeg tar feil, så jeg skal ikke skrive så mye om det enda. Men når jeg tenker på vekkelse – så skulle jeg gjerne sett mer av den rundt meg selv. At jeg hadde mer tid og overskudd og mot til å vinne de som var rundt meg.
    Ikke at jeg skal gå rundt i gatene her og rope som Johannes gjorde. Men være mer aktiv, og ha større evne til å SE muligheter, og bruke dem.

    Fant denne på en svensk nettside en gang;
    “Predika evangeliet vid alla tänkbara tillfällen, om nödvändigt använd ord.” Franciscus av Assisi

  3. TheaLinnea sier:

    Vekkelse begynner alltid med den enkeltes forhold til Gud, slik at vi søker Guds rike først, skrev Baros. Sant det!

  4. Kai Falck sier:

    GUD VIL VEKKELSE

    Men vil vi?

    Det er det store spørsmålet.

    Baros skriver så godt. Alltid positivt og velmenende. Jeg for min del er en vekter i tiden. Jeg sier ifra. Baros peker på det som står i Bibelen. Jeg peker på folks liv. På det som er galt. For det er mye i våre menigheter og i våre egne liv som Gud ikke liker. Vi trenger å vende om, alle som en, og sette Jesus først.

    Kristenlederne står i veien! Sjekk mitt innlegg som kommer på på kristenblogg om et par dager. Det er salt i såret. Det gjør vondt. Det provoserer. Men det er nødvendig for at vi skal våkne av vår søvn.

    Er det vekkelse i Norge? Nei. Nå har jeg vært kristen i over 30 år og har ennå ikke sett så mange bli frelst. Noen få. Her og der. Men noen store bevegelser har vi ennå til gode å se i etterkrigstiden.

    Vår tids kristenhet er preget av samfunnet. Og samfunnet er ikke preget av kristenheten. Det er et tegn på frafall, ikke vekkelse. Når vekkelsen kommer, vil den prege samfunnet fra roten til toppen.

    Hvorfor er det ikke vekkelse? Fordi vi ikke har behov. Det er ikke tørst etter Gud. De kristne er religiøse og har en ytre form for gudsfrykt. På innsiden er det ørken. Kristen-Norge minner mer om Dødehavet enn på Genesaret. I Dødehavet er det ikke fisk. I Genesaret derimot … Der virket Jesus og skarene fulgte Ham. I Genesaret.

    Hvorfor er det ikke behov? Fordi vi har det så godt. Vi er materialistiske – og det materielle betyr mer enn det åndelige. Vi kjøper ting, samler på ting, kaster ting og kjøper ting igjen. Det har vi penger til. Vi er rike her i nord, men oljen varer ikke evig. Vår velstand kan fort snu til økonomisk krise. Spørsmålet er om det er nok til at det vil oppstå et åndelig skrik i folket, en dyp lengsel etter Gud?

    La oss håpe at så skjer. La oss be for vekkelse over land og folk. Vi må få nød. Nød for barna og barnebarna våre. Nød for naboene. Nød for landet. At de må bli frelst!

  5. Marcus sier:

    TheaLinnea:

    Godt å høre at det er flere som deler dette synet. Har ikke hørt om Bill Wilson, men han må jeg sjekke ut. Han har vel et eget nettsted?

    Tror at det du sier om å gå i ferdiglagte gjerninger er en viktig ting. Ellers kan man rett og slett slite seg ut på å prøve og vinne mennesker. Steve McVey har skrevet tre bøker som omhandler dette. Vel, hovedbudskapet er nåde, men han forteller om en ting som skjedde ham: En nyfrelst samtalte med ham hver uke. Han kom stadig tilbake med nye spørsmål. Til slutt sa denne personen at han egentlig hadde kommet med spørsmål som høvdingen i stammen hans stilte. Denne høvdingen underviste stammen sin ut i fra det McVey sa! Hvis ikke dette er å gå i ferdiglagte gjerninger, så vet ikke jeg… : )

    Og som Smith Wigglesworth sa en gang: Du får gjort mer på ett år med Den Hellige Ånd enn 50 år uten.

    Ånden fører oss inn i ferdiglagte gjerninger. Amen!

    : )

  6. TheaLinnea sier:

    Du kan lese litt om Bill Wilson her; (norsk)http://www.gudergod.no/artikler.asp?action=view&id=71

    De har også en egen nettside her; (engelsk)
    http://www.metroministries.com/

  7. geir sier:

    for en fantastisk side.
    jeg blir bare enda mer overbevist om at religion er farlig, spesiellt mye av dette som kommer fra erke-ortodokse “kristne” re: skapelse, satan o.l

  8. Arild Holta sier:

    Du har altså ikke lært å tenke logisk, men lar asosiasjonstenkningen og følelsene ta helt overhånd.

    Å drepe er farlig. Vold er farlig.

    Fredelige mennesker er ikke farlige. Selv ikke når de rammer intolleransen med meningene sine.

  9. Bjørn Arne sier:

    Vekkelse har noe med å leve i renhet og hellighet å gjøre. Noe med å være lydhør for Åndens røst og være villig til å la han utruste og lede oss dag for dag.

    Gud vil vekkelse i dag og han leter etter mennesker som vil stille seg 100% til hans disposisjon.

    Bjørn Arne

  10. TheaLinnea!

    Fin link. Enkelt… og så sant! Bønn, ærlighet og lengsel etter å se Guds herlighet! Gud er alltid nær, han er alltid til stede. Spørsmålet er vel om vi gir han en sjanse til å komme til. Eller er vi opptatt av alt mulig annet?

    Bjørn Arne

  11. Marcus sier:

    TheaLinnea:

    Takk for linken!

    Ja, har visst hørt om ham allikevel. Kjente ham igjen på bildet. Utrolig bra arbeid han driver med!

  12. Marcus sier:

    Har bedt for en venn av meg en stund nå. Han vet at jeg er en troende. Moren hans var kristen (er død nå). Han husket en kristen sang som hun likte og vi pratet litt om gullkorn i Bibelen. Han sa at han pleier å høre på andakt på morgenradioen. Han syntes det løfter ham opp. Dette overrasket meg, siden jeg ikke trodde religion interesserte ham. Han er mer ute etter den oppløftende siden av å høre på disse andaktene. Han tror ikke på Jesus.

    Vil noen være med å be sammen med meg om at Gud gir ham troen?

    : )

  13. Bjørn Arne sier:

    Fint å dele slike bønnemner, Marcus! Jeg skal være med i bønn. Tror på bønnens makt.

    La også også stå med om nye vekkelsestider over vårt land. Vi behøver det som aldri før.

    Bjørn Arne

  14. Marcus sier:

    Hjertelig takk for at du står med Bjørn Arne! Det varmer!

    Så skal jeg be for deg og dine også!

    : )

  15. Tor Inge Andersen sier:

    Vekkelsens tid er forbi?
    Mange hevder det!
    Vi venter på vekkelse, og det er bedt over det i flere tiår i Norge. Ja ikke bare her, flere europeiske land, bl.annet i Spania hvor jeg har jobbet.
    Takk til dere som tar opp dette temaet.
    Jeg tror at vi kan be om vekkelse, men må være klar over hva det innebær. Vekkelse er jo først og fremst fornyelse blandt Guds Folk, fornyelse i overgivelsen til Gud, vende om til “den første kjærlighet”, oppleve et “dypere” samfunn med Gud i den Hellige Ånd, som Habakuk 3.2 ” Herre. jeg har hørt ditt budskap, og jeg frykter! Herre, gi nytt liv til ditt verk midt i de kommende år! Gjør det kjent midt i de kommende år. Husk på barmhjertigheten mens Du er vred!”
    Dette viser oss litt av hvordan en “vekkelse fødes”
    1. Guds Ord vekker oss til fornyet innsats og overgivelse til Guds vilje.
    2. “Frykten for Gud” ( ærefrykten) råder slik at vi tar Gud og hans vilje på alvor på grunn av hans Kjærlighet til oss gjennom Jesus Kristus
    3. Vekkelsens kilde er mennesker som har lært seg å leve av “Guds verk” i deres indre og erkjenner at man må gi videre det man har fått og eier i hjertet, for at det skal bære frukt. Mennesker er altså “vekkelsens bærere” og kan bare bringe “Livet” videre i den gran man har sin tro og kilde knyttet til Jesus selv. Vi kan ikke gjøre mer enn hva Han har gjort og gjør gjennom oss!
    4. Vekkelsens “frigjøres” når mennesker med virkelig lengter og bekjenner sin lengsel i felleskap og bønn. Inngangsporten er en sønderknuselse innfor Gud hvor vi erkjenner at det er bare på grunn av Guds Nåde vi kan forvente det Åndens verk, som “vekkelse” er.
    5. Vekkelse kommer ikke hvor som helst. Men der hvor det er lengsel og forventning, selv om omgivelsene, de mennesklige resurser ikke er slik som man skulle ha ønsket. Gud kommer ofte når vi holder på å gi opp, og har mistet troen på de mennesklige resurser. For det er jo den ydmyke som får nåde….

    Vel, jeg har ingen direkte oppskrift på “vekkelse”, men vi kan ikke bare går rundt å vente på en vekkelse som kan komme en gang, vi må leve i Åndens samfunn og tjene Gud i det små der Gud setter oss. For alt har sin tid, en tid til å så, en annen tid til å vanne, en annen til til å luke, og en tid til å høste.
    Min lengsel er ikke bare å oppleve en kort “vekkelses tid”, men en tid hvor vi kan lære å ta vare på alle de som vekkes opp, og føre hverandre videre stadig inn i nye opplevelser med Herren. Frukten av vekkelse er menneskers omvendelse, men som sagt, vekkelsen begynner nok først blandt Guds folk og en ånds utrustning av dem som ønsker det!

    Vel, dette var bare tanker jeg hadde i full fart, ikke så veldig systematisk, men med ønske om å oppmuntre hverandre til å søke et stadig dypere samfunn med Gud……

  16. Bjørn Arne sier:

    Tor Inge!

    Hyggelig å se at du engasjerer deg på kristenblogg.no i blant. Og at du også kommenterte mitt innlegg om vekkelse.

    Håper du og dine har det bra!

  17. riffi sier:

    Sammen med Kai Falcks preken er dette den beste prekenen jeg har hørt på lenge. Nå er det bare ett nummer før: “I have a dream!” Og så er det så deilig at du ikke skriver om tungetale. Jeg orker ikke mer av tungetale. Unnskyld meg. Hvis Gud vil at jeg skal tale i tunger så får Han ordne det SELV ‘neste’ gang.

    Shirley Caesar sang en sang en gang
    som er veldig fin, men dessverre er den ikke på youtube.

    “The peace of God
    the peace of God
    it will keep your hearts and minds
    in perfect peace/perfect harmony

    Fret(hen?) not yourselves
    because of evidoers
    and try none of their ways
    for My peace I will give unto you
    not as the world gives it
    will I give unto you

    Jesus said do not let your hearts
    be troubled
    nor (ever) let be afraid (?)
    When they use you and most — abuse you
    just look up and call on My name

    And the peace of God….” :-)

    Shirley Caesar
    “He’s working it out”
    http://www.youtube.com/watch?v=gyGeM0-IgR8

Trackbacks/Pingbacks


Skriv en kommentar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-spam image

XHTML: Du kan bruke disse formatteringene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

;-) :s :-P :-O :-D :-)) :-) :-( :( 8-)



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

åndelighet akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk samliv Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (7819)
      Arild Holta (4701)
      KNA (3928)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2912)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      kaktus (1819)
      Østfolding/Marcus (1762)

  • SISTE KOMMENTARER

     Saaland (29. juli 2010 kl. 16:02) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Jeg mener at det meste er direkte forklart av bibelversene selv, og derfor er det ofte bare å lese nøye...

     verner (29. juli 2010 kl. 15:17) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott Nå har jeg svart deg på det du spurte om. Jeg kan bare svare enkelt på det ut i fra slik det står skrevet der....

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 15:07) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre...

     dan (29. juli 2010 kl. 14:59) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Hei saaland Forklar gjerne hvordan du mener hele bibelkapiteler kan legges ut i sammenheng uten å bruke egne...

     Linda (29. juli 2010 kl. 14:59) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet...

     saaland (29. juli 2010 kl. 14:24) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Logisk tenkning fører lett på avveier! Derfor er det viktig å lese eksakt slik det står nedskrevet i Det...

     Latterlig (29. juli 2010 kl. 13:17) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    At det jeg skrev ble sensurert er nok omtrent på nivå med å ta alt som Torp sier for god fisk. (enkelt sagt; jeg har...

     Scott (29. juli 2010 kl. 12:53) under "St. Patrick’s Confession":
    Regnet vel med at du ikke kunne gi en fyldig forklaring på hvorfor de gamle profetene snakker om Sabbath i profetiene...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 11:47) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Jeg tror også at du, Geir Rune, ikke er i stand til å ha et nyansert syn på dette. Det...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 11:26) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet under...

     Calle Almedal (29. juli 2010 kl. 10:37) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Forkynner og forkynner, Fru Blom. Ser ut som han mest raker in penger

     Latterlig (29. juli 2010 kl. 10:27) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    Det anonym sier er så feil det kan få blitt. Facebook er ikke laget som et kontrollerende organ, det er laget som et...

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 09:24) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    peren skrev: sikter du til at det ikke finnes andre guder? at han er alene der “oppe̶ 1;? helvete er vel...

     peren (29. juli 2010 kl. 08:32) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet...

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 08:20) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet under...

     kaktus (29. juli 2010 kl. 08:15) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Geir Rune skrev: Arild Holta skrev: Likevel undrer jeg over motivene til Ulf Ekman. Jeg...

     kaktus (29. juli 2010 kl. 07:54) under "Fredens Gud gir fred i hjertet – del 2":
    Ja, helt enig i dette. Freden er dommeren for at du gjør Guds vilje, sa Ed Cole en gang. Uten den dype...

     Scott (29. juli 2010 kl. 07:20) under "St. Patrick’s Confession":
    Jesaiah profeterer her om fremtiden. Ingen sted står det skrevet at det er likgyldig hvilken dag en tar som hviledag....

     Arild Holta (29. juli 2010 kl. 02:48) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Geir Rune skrev: Arild Holta skrev: Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og...

     peren (29. juli 2010 kl. 02:30) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: peren skrev: “dette er beviselig mot guds ord”, bør kunne bevises. men de fleste utsagn er...

     verner (29. juli 2010 kl. 01:42) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott skrev: Scott skrev: Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan...

     Turid Holta (29. juli 2010 kl. 01:35) under "Meg":
    :-)) hehehedu har litt å pusle med om du har lyst å lage dikt peren du er svært nyttig til det. Ta med diktet om dørene som ikke går igjen i...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 00:05) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Uansett vil du få problemer med å bli forfulgt i siviliserte, demokratiske land, med religionsfrih...

     Linda (28. juli 2010 kl. 23:08) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Uansett vil du få problemer med å bli forfulgt i siviliserte, demokratiske land, med religionsfrihet, Geir Rune....

     kristin vik (28. juli 2010 kl. 22:43) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    det var på tide att ulf ekman sa ifra .jeg opplevde att det var ikke fra gud kjente åndsmakter når jeg...

     Scott (28. juli 2010 kl. 22:33) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    John Graham skrev: Hei Scott, Jeg har sett på denne websiden før, og fant den veldig...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 22:24) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hverdagen for martyrene var totalt annerledes enn den er for oss. Vi er FRI til og tro, mene og si det...

     Scott (28. juli 2010 kl. 22:20) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott skrev: Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan det skal bli:...

     verner (28. juli 2010 kl. 21:21) under "St. Patrick’s Confession":
    Det var en viss Joseph Bates som utdypet mange av de spørsmål som omhandlet sabbatsbudet for at læren skulle få et...

     John Graham (28. juli 2010 kl. 21:08) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    Hei Scott, Jeg har sett på denne websiden før, og fant den veldig interessant, men jeg er...

     John Graham (28. juli 2010 kl. 20:42) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    Riffi Det ser ut som du har svart på egen spørsmål? Ja, jeg tror at jeg nevnte LDS kirken...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:34) under "St. Patrick’s Confession":
    Glemte å understreke at jeg ikke er medlem av noen adventist kirke, så du får heller kritisere meg på det jeg legger...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:30) under "St. Patrick’s Confession":
    Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan det skal bli: Jes. 66: 23...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:26) under "St. Patrick’s Confession":
    verner skrev: Ofte, for ikke si i alle tilfeller, der adventistene(i tillegg en og annen ensom brølende løve)er ute for...

     Linda (28. juli 2010 kl. 20:22) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: Linda skrev: Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg...

     verner (28. juli 2010 kl. 20:12) under "St. Patrick’s Confession":
    Ofte, for ikke si i alle tilfeller, der adventistene(i tillegg en og annen ensom brølende løve)er ute for å røve...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 19:10) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg tenker uansett...

     Linda (28. juli 2010 kl. 17:59) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg tenker uansett at ettersom folk...

     Scott (28. juli 2010 kl. 17:50) under "St. Patrick’s Confession":
    Israelite Nations are Statistically Considered the Most Happiest Countries in World! http://britam.or g/stats/Stati...

     Scott (28. juli 2010 kl. 17:44) under "St. Patrick’s Confession":
    Hele Bibelen er et vitnesbyrd på at Sabbaten er Guds hviledag. Yesuah forandret den ikke, heller ikke disiplene. Siden...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 17:33) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Skal man endre standpunkt hver gang noen sier “Du tar feil?” Eller skal man våge å stå for det man tror...

     Linda (28. juli 2010 kl. 17:10) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: Linda skrev: Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 16:45) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en diskujon? Hva...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 16:26) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    peren skrev: “dette er beviselig mot guds ord”, bør kunne bevises. men de fleste utsagn er ikke bygget...

     Tore (28. juli 2010 kl. 16:21) under "Kristus i oss":
    Det er ikke noe gale med forkynnelsen “Kristus for oss”,det er selve nøkkelen til at vårt liv skal få oppleve “Kristus i...

     Linda (28. juli 2010 kl. 16:07) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en diskujon? Hva kan det utrette,...

     verner (28. juli 2010 kl. 16:06) under "St. Patrick’s Confession":
    Sabbaten Det finnes ingen håndfast dokumentasjon på når eventuelt pavekirken skal ha flyttet sabbaten til søndag. Ei...

     GuS (28. juli 2010 kl. 15:35) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Benny Hinn kritiseres, men like vel inviteres han! Dette minner ikke så lite om ml-bevegelsens syn på Josef...

     kaktus (28. juli 2010 kl. 15:03) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Nå er jeg i utgangspunktet negativ til forkynnere som skiller seg,...

     Passiv (28. juli 2010 kl. 13:22) under "Jesu Kristi Kirke av siste dagers hellige: et kritisk blikk":
    Nå har jeg da lest både Ørn Myhre sitt/sine innlegg og LDS sine innlegg. Kom over denne...

     Scott (28. juli 2010 kl. 13:16) under "St. Patrick’s Confession":
    Jeg snakket om UCG ikke WCG. Jeg må snakke for min egen del. Jeg er ikke medlem som jeg sa p.g.a. at jeg er uening i en...

     verner (28. juli 2010 kl. 13:12) under "Erstatnings-teologien kristenhetens nød og fordervelse!":
    Fredsriket skrev: Åp kap 2 v9 Jeg vet om de trengsler du må lide, og hvor fattig du er – men...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:45) under "Hva fungerer for deg?":
    svnyborg skrev: Du er inne på noe, man kan vel ikke være både gris og konge? -grisene har jo mer vett! Du taler sannhet denne...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:41) under "Hva fungerer for deg?":
    peren skrev: og om jeg sier at jeg ikke har synd, så konkluderer jeg med at jeg ikke er kjøtt, men ånd? men så lenge jeg er...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:25) under "St. Patrick’s Confession":
    Jeg ble litt bekymret over det som står her om menigheten du tilhører. Har du, Scott og John Graham samme tro som det...

     Sverre A (28. juli 2010 kl. 11:15) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Mye naivitet på grensen til direkte dumskap/dårskap her. Ethvert oppegående menneske, kristen eller ikke,...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:14) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og tankefeil til å spy...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:07) under "St. Patrick’s Confession":
    Setter pris på om du en dag forteller litt mer om assosiasjonen du tilhører, vet ikke hvordan man oversetter det. Det...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:03) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    John Graham, jeg ønsker at du i tillegg en dag vil skrive om nøyaktig hva det er du liker med...

     Marcus (28. juli 2010 kl. 10:59) under "Ondskapens mål er snart fullt":
    Er på farta ut, Kaktus (skal på ferie). Endetiden er spennende. En gang jeg leste Åpenbaringen så leste jeg hvordan Gud...

     riffi (28. juli 2010 kl. 10:58) under "Changing Times":
    Jo, han fleipet med at Al Gore ble født nøyaktig 9 mnd etter romskipet kræsjlandet i 1947. Mulig etterkommer av det utomjordiske vesenet.

     kaktus (28. juli 2010 kl. 10:14) under "Ondskapens mål er snart fullt":
    Marcus skrev: Hyggelig å hilse på deg i stad, Kaktus! Håper alt står bra til med deg og dine. Personlig liker jeg å gå...

     Anonym (28. juli 2010 kl. 10:09) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    Arild Holta: I virkelighetens verden er det ikke slik at en administrator av en liten gruppe ikke klarer å følge med....

     Marcus (28. juli 2010 kl. 09:31) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Enig, Arild. Skal man ha en ærlig og oppriktig mening om en sak, er det noen ganger lurere å snakke med en...

     Per Søetorp (28. juli 2010 kl. 09:19) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Bra sagt, Are!

     Per Søetorp (28. juli 2010 kl. 09:18) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Are Karlsen skrev: Er det Ulf Ekman driver med noe annet enn et religiøst sirkus? Først inviterer han...

     Scott (28. juli 2010 kl. 08:55) under "Changing Times":
    Scott skrev: Efeserne.6:12 for vi har ikke kamp mot blod og kjød, men mot makter, mot myndigheter, mot verdens herrer i dette mørke, mot...

     svnyborg (28. juli 2010 kl. 06:45) under "Hva fungerer for deg?":
    peren skrev: svnyborg skrev: klara skrev: Har du ditt sinnelag i de onde gjerninger er du under dommen, da er du en synder. ....

     Turid Holta (28. juli 2010 kl. 06:27) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Ja så sant Arild! :-D

     Arild Holta (28. juli 2010 kl. 06:04) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og tankefeil til å spy av. Det er bare å...