Husk å dyrke Gud, ikke Mammon!

MartinSkrevet av: Martin i kategori(er) Frelse, Jesus, Nåde, Samfunn, Synd, 17. oktober 2006 kl. 0:18.

» Skriv en kommentar
» Besøk Martin sin profil.

(Martin har 34 innlegg i bloggen)

«  |  »



Relaterte innlegg: Økonomiske velsignelserEr kontanter de beste tantene vi har?Kontantstøtte for sau?Misjonsselskapet med dødssynd?Har jeg dårlige venner?Tros-tørke på TV 2Den kristne karrierestigenOm å nå de unådde“Når vi i himmelen er”Julenissen

Hva vil det si å være rik? Mye er relativt. Det viser nettsiden http://www.globalrichlist.com svært godt, der en kan finne ut hvor mange i verden som er fattigere enn en selv, om en skriver inn sin årsinntekt.

 
For de fleste i verden, er vi nordmenn rike. Det er rart å tenke på. For store deler av verdens befolkning er det å bli like rik som Ola Nordmann like uoppnåelig som det er for Ola Nordmann å bli like rik som Røkke. Tenk litt på den, så ser du hvor godt vi har det her i landet – vel i det minste materielt sett.  
 
I Det Nye Testamentet er Jesus og Paulus opptatt av å definere rikdom som en trussel for den kristne. Jesus sier det såpass sterkt i Matt 19:23-24;
"Det er vanskelig for en rik å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere; Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike."
Det Nye Testamentet sine poenger omkring rikdom er følgende:  
  • Rikdom kan få for stort fokus og ta plassen til Gud. Det første bud – "Du skal ikke ha andre guder enn meg" – er i vår norske sammenheng høyst relevant med tanke på rikdom. 
  • Rikdommen er ustabil, og er på mange av livets områder et skrøpelig fundament å bygge på: "Du skal innskjerpe for dem som er rike i denne verden, at de ikke være overmodige og ikke sitte sette sitt håp til den usikre rikdom, men til Gud." 1 Tim 6:17.
  • Vi er kalt til å omfordele rikdommen vår. Noe av det første den nystartede kirken etablerte etter pinsedag, var en diakonal tjeneste, som handlet om å dele: "De solgte sine eiendommer og annet gods og delte ut til alle etter som enhver trengte det." Ap.gj. 2:45. 
Hvorfor veiledning 
 
Mennesket må la Gud få være Gud. Det er så alt for lett å dyrke Mammon. I et større perspektiv blir pengene helt uvesentlig. For når vi dør, mister vi alt utenom én ting; Evangeliet om Jesus. Og ved å ta imot og holde fast ved Evangeliet, kommer vi til vår Far i evigheten, der penger ikke lenger har noen verdi. 
 
Forvaltning av penger 
 
Gud unner oss å ha det materielt godt og trygt. Det er hva han ønsker for alle mennesker. Dessverre er det slik at noen mennesker har svært mye mens mange mennesker har svært lite. Dette må menneskene selv gjøre noe med, men med Guds hjelp. Gud bruker oss mennesker, også på dette området. Guds formål kan støttes ved penger. Og Guds formål kan være så mangt; det kan være bistandsrettet, fremdrift av evangelisering, rasismebekjempelse, menighetsstyrking osv. Bibelens budskap er; har du penger, så gi til de som trenger det. Har du for mye av noe, gi til de som trenger det, så både du og din neste kan få glede i det du har. 
 
Det å ta vare på sin neste 
 
Ifølge menighetsbladet for Oddernes/Justvik, trengs det 150 milliarder i 20 år for utrydde fattigdommen. Det høres svært mye ut, men om en regner på det vil det si at hvis hver innbygger i USA, EU, Canada og Japan hadde gitt kr 2,50 daglig, kunne fattigdommen ha blitt utryddet. Det er som lommerusk for oss her i vesten, til og med de fattigste av oss!
 
Det er viktig å ha orden på givertjeneste og forbruk. For Jesus var opptatt av slikt. Han var og er opptatt av at vi skal dele med våre neste av det vi har. Hva er poenget med penger, om de ikke skal brukes til noe? Og en kan også spørre seg hva som er poenget med rikdom og luksus, om en skyver seg vekk fra Gud.
Etter at disiplene hørte hva Jesus hadde sagt om utsagnet med kamelen og nåløyet, sa de:
"Hvem kan da bli frelst?" Jesus så på dem og sa: " For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig."
Derfor; søk Guds nåde! Det er den som er grunnlaget for at vi ender opp i evigheten med Ham. Det er ikke gjerningene våre som er grunnlaget. De skal bare gjøre grenens kvister lengre, men GUDS NÅDE er frøet som gir grenen liv.
 
OPPDATERING 20/10-06:
Jeg har forstått i ettertid at innlegget har blitt misforstått og sammenlignet med sosialisme og kommunisme. La det være klart; jeg er ikke sosialist, kommer heller aldri til å bli det. Jeg er stolt over og glad for de rike vi har i verden idag som donererer vekk millioner og milliarder av kroner for å hjelpe verdens fattige. I tillegg gir de jo jobber og store skatteinntekter for de statene de er borgere av. Derfor er dette overhodet ikke et angrep på de rike, men det er til ettertanke for dem med mye penger som gjerne ikke har brukt så mye energi på å dele dem med sin neste. Jesus er som sagt opptatt av våre motiver. Derfor er det viktig at selv om vi kan tjene mye penger, så må vi ikke la det gjøre forholdet vårt til Jesus svakere. Og der det er mye penger, ligger det også et ansvar ovenfor medmennesker. Jesus velsigne dere alle.
 
  


» Skriv en kommentar

Innholdet i dette innlegget er bloggforfatterens eget åndsverk, og er ikke nødvendigvis Dagen Magazinets holdning til tematikken.

Photo credits: ChristianPhotos.Net, FreeFoto.com and CreativeMYK.


13 kommentarer til “Husk å dyrke Gud, ikke Mammon!”

  1. Natalia sier:

    Tror det er for mye sosialisme ute og går… du synder om du er rik… ja er det en skam å skaffe arbeidsplasser?

  2. Martin sier:

    Til Natalia: Selvsagt ikke. Da hjelper du jo dine brødre og søstre med arbeid og penger. Poenget er ikke at penger er galt i seg selv, men ikke la fokuset gå vekk ifra Jesus og gå over til dem. Det er nemlig Gud vi skal sette vår lit til, ikke gull og ellers annet fysisk som kan gi oss glede her og nå. Vi må tenke lengre.

  3. Natalia sier:

    er mange som klarer å beholde sine verdier selv om de er rike… Røkk, thon etc gjør mer enn hva vi leser om i avisen! er synd at de blir sett på som verstinger av sosialister og derav syndefulle :(

  4. Martin sier:

    Nå vet ikke jeg om hverken Røkke eller Thon er kristne. Dette er tross alt en formaning til de troende. Men jeg mener at Røkke og Thon gjør en kjempejobb på den måten at de gir jobber til hundrevis av nordmenn og de sørger for at den norske stat får fine store skattesummer som de kan bruke til fellesskapets beste. Vi trenger flere grûndere som tør å satse i dette landet. Da må en også prøve å skape gode forutsetninger for dem på det politiske plan.

  5. Natalia sier:

    thon er faktisk ganske aktiv i pinsemenigheten, og donerer stadig penger til dem… dessuten er thon svært generøs overfor venner i nød, det har jeg fra sikre kilder. er synd vi da skal stemple han for grisk bare fordi han er en god forretningsmann.

  6. Martin sier:

    Til Natalia: Vet ikke om noen har stemplet Thon som grisk..er det det? Jeg gjør det ihvertfall ikke. Han virker som du sier som en generøs og god forretningsmann. Vi trenger flere millionærer som ham som av hjertet deler med samfunnet på de områder der det trengs. Jeg er også glad for å høre at han er kristen :)

  7. Natalia sier:

    Desverre har sosialister -ja, de misunnelige som ikke gagner andre enn dem selv en verdens ting- lett for å stemple formuede som griske. det som ikke nevner er antall arbeidsplasser de skaffer, donasjoner etc. de fremmer samfunnet på flere måter. ja, thon er en svært aktiv kristen og godhjertet på flere områder. skam dere om dere ikke kan unne andre noe godt! faktisk lever vi alle på disse menneskenes kompetanse!

  8. Arild holta sier:

    Jesus sa (fritt sitert):
    “De fattige vil dere alltid ha hos dere.”

    Det er ikke mulig å omfordele fattigdommen vekk. Det er en sosialdemokratisk og kommunistisk myte.

    Årsak til at fattigdommen ikke kan omfordeles bort: MENNESKER GJØR FEIL VALG.

    Man kan delvis fjerne konsekvenser for feil valg. I den grad man forsøker forderves og korrumperes samfunnet til en prinsippløs søppelkultur. Mennesker må ha konsekvenser av sine handlinger. Selv Jesus lærte lydighet av lidelse, står det skrevet…

  9. Martin sier:

    Til Arild Holta: Nei, ikke om man BARE skal omfordele rikdommen vekk..det er en av flere fremgangsmåter som må til. Men som du sier må handlingene vi foretar tar oss, gi konsekvenser. Med andre ord må de som velger å kutte ut skolen, ikke få seg jobb osv, ta følgene av nettopp det. Bibelen er også veldig klar på at mennesket er myndig,dvs at det ikke kan skylde på andre for SINE valg. Det er også advarsler mot mennesket å ikke være lat f.eks..

  10. Arild holta sier:

    Myndighetene har ikke rett til å bruke andre sine penger til alle mulige formål. Kristne burde studere hva Bibelen klart gir mennesker/myndighetene rett til. Selv om Bibelen oppfordrer til å underordne seg myndighetene, betyr ikke det at myndighetspersonene ikke er under dom for kontroll, tyveri av folket og overordning/undertrykkelse. Ingen ting blir rett kun fordi det stemmer med de hellige kyr i vår kultur som demokrati, makten er moralen, velferdstaten etc.

  11. Martin sier:

    Til Arild Holta: jeg forstår ærlig talt ikke helt hva du vil frem til..

  12. Erik sier:

    Ser ut til at dere bør lese litt her:

    http://www.dyrkmammon.no/index.php?y=05&m=09&entry=entry050928-115012

    Jeg vil også si at det er uhyre naivt å tro at det å hive penger over på de fattige i verden er en løsning. Kun ved å innføre vestlige verdier (frihet og kapitalisme) kan man få velstand.

  13. riffi sier:

    Martin, her er en musikkvideo som illustrerer akkurat det du skriver om. Jeg tror at hvis vi kristne begynte å dele det vi har med de fattige, og gå ut på gata og hjelpe de fattige, hjemløse, narkomane, alkoholkerne, de prostituerte, de utenlandske damene som har blitt kastet ut av sine norske menn som fikk lyst på nytt ferskt kjøtt og de gamle ensomme, som har slitt og strevet hele livet, bare for å oppleve at når de blir over 50 er det ingen som er interessert i dem lenger, og når de kommer på gamlehjem (for etterkommerne gidder ikke engang å ha dem i et kott på loftet, eller besøke dem) så blir de fratatt trygden sin, har såvidt lommepenger, kommer seg sjelden ut fra “fengselet” hvor de sitter og lytter til senile som roper og klager, og spør: “Hvor ER jeg hen?”… “Er det NOEN som kan fortelle meg hvor jeg er hen?”… “Jammen, kjære deg (for 10.000 gang) du er jo på GAMLEHJEMMET!”……..”Er jeg HER????” Vi driter i alle. Vi bryr oss bare om OSS SELV. “Revival is coming to the land”, synger vi på lørdag eller søndag, alt ettersom hvor bibeltro vi er (hehe), og så går vi hjem og koser oss med noen “på-kanten-TV-program”. Ja, vi er Guds hellige folk.

    Bob Dylan – “What good am I”
    http://www.youtube.com/watch?v=c5fFewKHYeA

Trackbacks/Pingbacks


Skriv en kommentar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-spam image

XHTML: Du kan bruke disse formatteringene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

;-) :s :-P :-O :-D :-)) :-) :-( :( 8-)



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

åndelighet akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk samliv Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (7819)
      Arild Holta (4701)
      KNA (3928)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2912)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      kaktus (1819)
      Østfolding/Marcus (1762)

  • SISTE KOMMENTARER

     Saaland (29. juli 2010 kl. 16:02) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Jeg mener at det meste er direkte forklart av bibelversene selv, og derfor er det ofte bare å lese nøye...

     verner (29. juli 2010 kl. 15:17) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott Nå har jeg svart deg på det du spurte om. Jeg kan bare svare enkelt på det ut i fra slik det står skrevet der....

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 15:07) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre...

     dan (29. juli 2010 kl. 14:59) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Hei saaland Forklar gjerne hvordan du mener hele bibelkapiteler kan legges ut i sammenheng uten å bruke egne...

     Linda (29. juli 2010 kl. 14:59) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet...

     saaland (29. juli 2010 kl. 14:24) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Logisk tenkning fører lett på avveier! Derfor er det viktig å lese eksakt slik det står nedskrevet i Det...

     Latterlig (29. juli 2010 kl. 13:17) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    At det jeg skrev ble sensurert er nok omtrent på nivå med å ta alt som Torp sier for god fisk. (enkelt sagt; jeg har...

     Scott (29. juli 2010 kl. 12:53) under "St. Patrick’s Confession":
    Regnet vel med at du ikke kunne gi en fyldig forklaring på hvorfor de gamle profetene snakker om Sabbath i profetiene...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 11:47) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Jeg tror også at du, Geir Rune, ikke er i stand til å ha et nyansert syn på dette. Det...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 11:26) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet under...

     Calle Almedal (29. juli 2010 kl. 10:37) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Forkynner og forkynner, Fru Blom. Ser ut som han mest raker in penger

     Latterlig (29. juli 2010 kl. 10:27) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    Det anonym sier er så feil det kan få blitt. Facebook er ikke laget som et kontrollerende organ, det er laget som et...

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 09:24) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    peren skrev: sikter du til at det ikke finnes andre guder? at han er alene der “oppe̶ 1;? helvete er vel...

     peren (29. juli 2010 kl. 08:32) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    svnyborg skrev: Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet...

     svnyborg (29. juli 2010 kl. 08:20) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Sikker? Det er vel tydelig nok at GR ikke er fri til å sette seg og andre fri fra slaveriet under...

     kaktus (29. juli 2010 kl. 08:15) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Geir Rune skrev: Arild Holta skrev: Likevel undrer jeg over motivene til Ulf Ekman. Jeg...

     kaktus (29. juli 2010 kl. 07:54) under "Fredens Gud gir fred i hjertet – del 2":
    Ja, helt enig i dette. Freden er dommeren for at du gjør Guds vilje, sa Ed Cole en gang. Uten den dype...

     Scott (29. juli 2010 kl. 07:20) under "St. Patrick’s Confession":
    Jesaiah profeterer her om fremtiden. Ingen sted står det skrevet at det er likgyldig hvilken dag en tar som hviledag....

     Arild Holta (29. juli 2010 kl. 02:48) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Geir Rune skrev: Arild Holta skrev: Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og...

     peren (29. juli 2010 kl. 02:30) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: peren skrev: “dette er beviselig mot guds ord”, bør kunne bevises. men de fleste utsagn er...

     verner (29. juli 2010 kl. 01:42) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott skrev: Scott skrev: Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan...

     Turid Holta (29. juli 2010 kl. 01:35) under "Meg":
    :-)) hehehedu har litt å pusle med om du har lyst å lage dikt peren du er svært nyttig til det. Ta med diktet om dørene som ikke går igjen i...

     Geir Rune (29. juli 2010 kl. 00:05) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Uansett vil du få problemer med å bli forfulgt i siviliserte, demokratiske land, med religionsfrih...

     Linda (28. juli 2010 kl. 23:08) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Uansett vil du få problemer med å bli forfulgt i siviliserte, demokratiske land, med religionsfrihet, Geir Rune....

     kristin vik (28. juli 2010 kl. 22:43) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    det var på tide att ulf ekman sa ifra .jeg opplevde att det var ikke fra gud kjente åndsmakter når jeg...

     Scott (28. juli 2010 kl. 22:33) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    John Graham skrev: Hei Scott, Jeg har sett på denne websiden før, og fant den veldig...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 22:24) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hverdagen for martyrene var totalt annerledes enn den er for oss. Vi er FRI til og tro, mene og si det...

     Scott (28. juli 2010 kl. 22:20) under "St. Patrick’s Confession":
    Scott skrev: Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan det skal bli:...

     verner (28. juli 2010 kl. 21:21) under "St. Patrick’s Confession":
    Det var en viss Joseph Bates som utdypet mange av de spørsmål som omhandlet sabbatsbudet for at læren skulle få et...

     John Graham (28. juli 2010 kl. 21:08) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    Hei Scott, Jeg har sett på denne websiden før, og fant den veldig interessant, men jeg er...

     John Graham (28. juli 2010 kl. 20:42) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    Riffi Det ser ut som du har svart på egen spørsmål? Ja, jeg tror at jeg nevnte LDS kirken...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:34) under "St. Patrick’s Confession":
    Glemte å understreke at jeg ikke er medlem av noen adventist kirke, så du får heller kritisere meg på det jeg legger...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:30) under "St. Patrick’s Confession":
    Grunnen til jeg spør er din fraværende viten om Sabbaten. Her er en profeti som sier hvordan det skal bli: Jes. 66: 23...

     Scott (28. juli 2010 kl. 20:26) under "St. Patrick’s Confession":
    verner skrev: Ofte, for ikke si i alle tilfeller, der adventistene(i tillegg en og annen ensom brølende løve)er ute for...

     Linda (28. juli 2010 kl. 20:22) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: Linda skrev: Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg...

     verner (28. juli 2010 kl. 20:12) under "St. Patrick’s Confession":
    Ofte, for ikke si i alle tilfeller, der adventistene(i tillegg en og annen ensom brølende løve)er ute for å røve...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 19:10) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg tenker uansett...

     Linda (28. juli 2010 kl. 17:59) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Hadde vært intressant om du kunne gitt et konkret eksempel på hva tukt kan innebære. Jeg tenker uansett at ettersom folk...

     Scott (28. juli 2010 kl. 17:50) under "St. Patrick’s Confession":
    Israelite Nations are Statistically Considered the Most Happiest Countries in World! http://britam.or g/stats/Stati...

     Scott (28. juli 2010 kl. 17:44) under "St. Patrick’s Confession":
    Hele Bibelen er et vitnesbyrd på at Sabbaten er Guds hviledag. Yesuah forandret den ikke, heller ikke disiplene. Siden...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 17:33) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Skal man endre standpunkt hver gang noen sier “Du tar feil?” Eller skal man våge å stå for det man tror...

     Linda (28. juli 2010 kl. 17:10) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Geir Rune skrev: Linda skrev: Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 16:45) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Linda skrev: Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en diskujon? Hva...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 16:26) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    peren skrev: “dette er beviselig mot guds ord”, bør kunne bevises. men de fleste utsagn er ikke bygget...

     Tore (28. juli 2010 kl. 16:21) under "Kristus i oss":
    Det er ikke noe gale med forkynnelsen “Kristus for oss”,det er selve nøkkelen til at vårt liv skal få oppleve “Kristus i...

     Linda (28. juli 2010 kl. 16:07) under "Hvordan kan vi bruke Guds ord?":
    Hvor levende er Guds ord, når det brukes til å sette noen på plass, eller til å vinne en diskujon? Hva kan det utrette,...

     verner (28. juli 2010 kl. 16:06) under "St. Patrick’s Confession":
    Sabbaten Det finnes ingen håndfast dokumentasjon på når eventuelt pavekirken skal ha flyttet sabbaten til søndag. Ei...

     GuS (28. juli 2010 kl. 15:35) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Benny Hinn kritiseres, men like vel inviteres han! Dette minner ikke så lite om ml-bevegelsens syn på Josef...

     kaktus (28. juli 2010 kl. 15:03) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Nå er jeg i utgangspunktet negativ til forkynnere som skiller seg,...

     Passiv (28. juli 2010 kl. 13:22) under "Jesu Kristi Kirke av siste dagers hellige: et kritisk blikk":
    Nå har jeg da lest både Ørn Myhre sitt/sine innlegg og LDS sine innlegg. Kom over denne...

     Scott (28. juli 2010 kl. 13:16) under "St. Patrick’s Confession":
    Jeg snakket om UCG ikke WCG. Jeg må snakke for min egen del. Jeg er ikke medlem som jeg sa p.g.a. at jeg er uening i en...

     verner (28. juli 2010 kl. 13:12) under "Erstatnings-teologien kristenhetens nød og fordervelse!":
    Fredsriket skrev: Åp kap 2 v9 Jeg vet om de trengsler du må lide, og hvor fattig du er – men...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:45) under "Hva fungerer for deg?":
    svnyborg skrev: Du er inne på noe, man kan vel ikke være både gris og konge? -grisene har jo mer vett! Du taler sannhet denne...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:41) under "Hva fungerer for deg?":
    peren skrev: og om jeg sier at jeg ikke har synd, så konkluderer jeg med at jeg ikke er kjøtt, men ånd? men så lenge jeg er...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:25) under "St. Patrick’s Confession":
    Jeg ble litt bekymret over det som står her om menigheten du tilhører. Har du, Scott og John Graham samme tro som det...

     Sverre A (28. juli 2010 kl. 11:15) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Mye naivitet på grensen til direkte dumskap/dårskap her. Ethvert oppegående menneske, kristen eller ikke,...

     Geir Rune (28. juli 2010 kl. 11:14) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Arild Holta skrev: Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og tankefeil til å spy...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:07) under "St. Patrick’s Confession":
    Setter pris på om du en dag forteller litt mer om assosiasjonen du tilhører, vet ikke hvordan man oversetter det. Det...

     riffi (28. juli 2010 kl. 11:03) under "Davids Trone – Israel – Juda – og litt til":
    John Graham, jeg ønsker at du i tillegg en dag vil skrive om nøyaktig hva det er du liker med...

     Marcus (28. juli 2010 kl. 10:59) under "Ondskapens mål er snart fullt":
    Er på farta ut, Kaktus (skal på ferie). Endetiden er spennende. En gang jeg leste Åpenbaringen så leste jeg hvordan Gud...

     riffi (28. juli 2010 kl. 10:58) under "Changing Times":
    Jo, han fleipet med at Al Gore ble født nøyaktig 9 mnd etter romskipet kræsjlandet i 1947. Mulig etterkommer av det utomjordiske vesenet.

     kaktus (28. juli 2010 kl. 10:14) under "Ondskapens mål er snart fullt":
    Marcus skrev: Hyggelig å hilse på deg i stad, Kaktus! Håper alt står bra til med deg og dine. Personlig liker jeg å gå...

     Anonym (28. juli 2010 kl. 10:09) under "Torp henlegger ikke anmeldelse":
    Arild Holta: I virkelighetens verden er det ikke slik at en administrator av en liten gruppe ikke klarer å følge med....

     Marcus (28. juli 2010 kl. 09:31) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Enig, Arild. Skal man ha en ærlig og oppriktig mening om en sak, er det noen ganger lurere å snakke med en...

     Per Søetorp (28. juli 2010 kl. 09:19) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Bra sagt, Are!

     Per Søetorp (28. juli 2010 kl. 09:18) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Are Karlsen skrev: Er det Ulf Ekman driver med noe annet enn et religiøst sirkus? Først inviterer han...

     Scott (28. juli 2010 kl. 08:55) under "Changing Times":
    Scott skrev: Efeserne.6:12 for vi har ikke kamp mot blod og kjød, men mot makter, mot myndigheter, mot verdens herrer i dette mørke, mot...

     svnyborg (28. juli 2010 kl. 06:45) under "Hva fungerer for deg?":
    peren skrev: svnyborg skrev: klara skrev: Har du ditt sinnelag i de onde gjerninger er du under dommen, da er du en synder. ....

     Turid Holta (28. juli 2010 kl. 06:27) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Ja så sant Arild! :-D

     Arild Holta (28. juli 2010 kl. 06:04) under "Ekman sjokkert av Benny Hinns gnostisisme":
    Jeg leste i tråden, til det var løgner, halvløgner, usannheter og tankefeil til å spy av. Det er bare å...