Fredens Gud gir fred i hjertet – del 2

Geir RuneSkrevet av: Geir Rune i kategori(er) Kristenliv, 28. juli 2010 kl. 15:37.

» Skriv en kommentar
» Besøk Geir Rune sin profil.

(Geir Rune har 24 innlegg i bloggen)

«  |  »



Relaterte innlegg: Bønn for det indre menneske: Bønneemne 10. Fred og glede.Fredens SkoGuds rike består i …DiktUtlede politikk fra det store bildetEn enkel evangeliseringstraktatMatt 22:37-40Gud er rus nok!AndaktsbøkerEn synder ved din dør

Fredens Gud gir fred i hjertet – del 2

rom 14.17 For Guds rike består ikke i mat og drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd. 18 Den som tjener Kristus på denne måten, er til glede for Gud og blir respektert av mennesker.

Jeg har tatt utgangspunkt i dette skriftsted fordi Paulus sier at Guds rike består av disse tre element dvs. rettferdighet , fred og glede i den hellige ånd.

En av de titlene Paulus bruker om Gud er denne..

2.tess.5.23 Må han, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og kropp bli bevart uskadet, så dere ikke kan klandres for noe når vår Herre Jesus Kristus kommer. Trofast er han som kaller dere til dette. Han skal også fullføre det.

Fredens Gud , dette er viktig å få med seg for fred er noe som ligger faderen tungt på hjertet, du kan være sikker på at der det er uorden og ufred er ikke Gud tilstede, men en annen som liker å stelle til ufred..
Jeg har vært på møter med mye åndelig aktivitet og uorden, og menneskene har sagt at dette er DHÅ men er det slik vår herre går frem blandt sine barn ?
Man finner ingen plass i skriften hvor det er uorden om Gud får sin vilje..

Gud kan skape forvirring blant dem som er hans fiender, for å beskytte sine barn skapte han forvirring slik at mobben i sodoma ikke fant fram til døren til Lot..
1.mos.19.10 Da strakte mennene hånden ut, tok Lot inn til seg i huset og stengte døren.

Så forvirret de synet på mennene utenfor døren, både på små og store; hvor mye de strevde, fant de ikke døren.

 

2.mos.14.24 Men tidlig om morgenen så Herren ned på egypterhæren fra ild- og skystøtten og skapte forvirring blant dem. 25 Han slo hjulene av vognene deres, så det var tungt for dem å komme seg fram. Da sa egypterne: «La oss flykte for Israel! Herren strider for dem mot egypterne.»

Så forvirring og ufred er ikke noe herren gir sine barn, men hans fiender kan bli forvirret i sin synd..
Jesus snakker om en fred som skal følge dem som tror på hans navn..

joh.14.27 Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.

Så den fred vi har fått i hjertet er ikke av verden, men en himmelsk fred, og grunnen gir også Jesus , dvs at hjertet ikke skal bli grepet av angst og motløshet… men hvordan virker denne freden?

jak.3.17 Men visdommen ovenfra er først og fremst ren, dernest er den fredselskende, forsonlig og føyelig, rik på barmhjertighet og gode frukter, upartisk og uten hykleri. Og rettferdigheten er en frukt som blir sådd i fred og vokser fram for dem som skaper fred.

Dette skriftsted gir mange hentydninger på hvordan freden skal virke i dem som er født av herren…
Den kommer ned som en visdom som er ren og fredselskende..dvs. at ønsket om fred ligger i bunn i alt vi gjør, det betyr også at en som elsker herren ikke har voldelig adferd..
Dernest er den rik på barmhjertighet og gode frukter…hvordan vil dette slå ut i det virkelige liv? Kanskje at man tåler å bli motsagt selv om andre lyver på deg , du velsigner fremfor å forbanne, du tåler urett begått mot deg selv og tar ikke hevn.

Jakob sier rettferdighten er en frukt (dvs en gjerning) som blir sådd i fred og den vokser frem (som ett resultat) gjennom dem som skaper fred..
Vanskelig? Iallefall sier jesus dette..

matt.5.9 Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn.

Ingenting av dette er lett av egen kraft så derfor har herren lovet at vi skal få fred av ufortjent nåde fra himmelen en himmelsk fred som fyller hjertet ,og som flyter frem når man gjør rettferds frukt av hjertet..

fil 4.7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Det er viktig å få med seg at verdens fred er ikke det samme som himmelsk fred, mange søker den jordiske fred og tror at veien til herren går gjennom denne.
De søker fred gjennom verdens metoder som bygger på toleranse og kompromisser, den himmelske fred kan ikke bygges på en slik grunnmur..
I verden viser man kjærlighet når man kompromisser og forteller halvsannheter for å ikke såre noen følelser..

Den himmelske freden går gjennom kompromisløst å følge faderens vilje og kompromisløst peke på hans sunne lære, denne himmelske fred kan man kun få gjennom å helhjertet følger i herren Jesu fotspor..for så å å gradvis miste seg selv..

kol.1.19
For i ham ville Gud la hele sin fylde ta bolig, og ved ham ville Gud forsone alt med seg selv, det som er på jorden, og det som er i himmelen, da han skapte fred ved hans blod på korset.

Guds fred..

Neste del tar for seg gleden i herren.. som også er en hjertefrukt



» Skriv en kommentar

Innholdet i dette innlegget er bloggforfatterens eget åndsverk, og er ikke nødvendigvis Dagen Magazinets holdning til tematikken.

Photo credits: ChristianPhotos.Net, FreeFoto.com and CreativeMYK.


3 kommentarer til “Fredens Gud gir fred i hjertet – del 2”

  1. kaktus sier:

    Ja, helt enig i dette. Freden er dommeren for at du gjør Guds vilje, sa Ed Cole en gang. Uten den dype freden på innsiden, så kan man jo spørre seg selv om man står i rett forhold til Jesus. Så er det alle livets utfordringer, mennesker som sårer, djevelen som frister og Gud som former deg, som kan gjøre at man mister fokusen. I pressede situasjoner kan man lett gjøre feil valg og komme inn i feil tankebanker med livet sitt.

    Nå er heldigvis Gud en nådig og barmhjertig Gud, og når forvirring oppstår og det kan bli mørkt rundt deg kanskje pga egne dumme valg, så vil Han også lede deg ut av det.

    ” For syv ganger faller den rettferdige og står op igjen, men de ugudelige kastes over ende når ulykken kommer” Ords 24:16

    Den rettferdige reiser seg alltid, selv om Han har vært i dødsskyggens dal (salme 23), og Herren vil reise Ham opp.

Trackbacks/Pingbacks


Skriv en kommentar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-spam image

XHTML: Du kan bruke disse formatteringene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

;-) :s :-P :-O :-D :-)) :-) :-( :( 8-)



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

åndelighet akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde Noahs Storflom oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (8031)
      Arild Holta (4786)
      KNA (4050)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2943)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      Østfolding/Marcus (1863)
      kaktus (1844)

  • SISTE KOMMENTARER

     Scott (8. september 2010 kl. 10:06) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Yesuah er Garantisten og Mellommannen for Den Nye Pakt. Dersom den hadde kommet ville...

     kna (8. september 2010 kl. 09:41) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er nemlig slik,...

     Tore Hareide (8. september 2010 kl. 09:22) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. Det DU gjorde mot en av mine MINSTE, dvs. de mennesker...

     Tore Hareide (8. september 2010 kl. 09:18) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. Jeg ser at du slik også scott sliter med grunnleggende...

     Geir Rune (8. september 2010 kl. 08:41) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    tore hareide skrev: Hei Geir Rune. Du sier at. for deg som hevder at den gamle pakt...

     rune (8. september 2010 kl. 07:09) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    maria g skrev: TO VILLLEDENDE PERSPEKTIVER; KULTUR OG ALKOHOL Det er rett og slett vondt å lese at Jesu under gjøres til...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:59) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Rom 15 vers 4 4 Og ALT SOM før ER SKREVET, er skrevet for at VI SKAL LÆRE AV...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:52) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:37) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. for deg som hevder at den gamle pakt enda gjelder....

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:31) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir rune. Du sier at. Det er også viktig å påpeke at sabbath ikke er en...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:24) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Shalom . Hei pastorb. Veldig bra at du tar opp dette med Herren Høytider. Du sier...

     Arild Holta (8. september 2010 kl. 01:53) under "Det blir ikke bedre":
    Tenk om livet hadde vert så enkelt at man kunne putte det i en boks, og sagt “Slik er livet”. Tenk om...

     Skalle Fleinsen (8. september 2010 kl. 01:10) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er nemlig slik, at Gud selv...

     Bibelleser (8. september 2010 kl. 00:08) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Linker til noen flere YouTube videoer som går på dette med aldersbestemmels e av fjell og berglag,...

     maria g (7. september 2010 kl. 23:35) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    TO VILLLEDENDE PERSPEKTIVER; KULTUR OG ALKOHOL Det er rett og slett vondt å lese at Jesu under gjøres til et spørsmål...

     Geir Rune (7. september 2010 kl. 22:41) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Scott skrev: De vers du viser til i NT har du misforstått, Kristus kom ikke for å...

     Scott (7. september 2010 kl. 21:50) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    De vers du viser til i NT har du misforstått, Kristus kom ikke for å endre noe. Heller...

     Scott (7. september 2010 kl. 21:47) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Geir Rune skrev: takk for fint innlegg pastor B, jeg liker spesielt at du har fått frem at...

     Geir Rune (7. september 2010 kl. 20:47) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    takk for fint innlegg pastor B, jeg liker spesielt at du har fått frem at mine...

     Fonda (7. september 2010 kl. 20:43) under "Det blir ikke bedre":
    Nei det blir ikke bedre. Faktisk så ble det mye verre med inntredelsen av trosbevegelsen. Og etter at denne bevegelsen la om...

     Scott (7. september 2010 kl. 19:02) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Et meget godt innlegg pastorb. Jeg tror at Guds Helligdager er beregnet til å gjelde for...

     rune (7. september 2010 kl. 18:04) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Hei Vitenskapen sin kunskap, og Guds kunskap da beveger man seg i to forskjellige verdner. vitenskapen...

     peren (7. september 2010 kl. 16:40) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Rom 15 vers 4 4 Og ALT SOM før ER SKREVET, er skrevet for at VI SKAL LÆRE AV DET: Vi skal ha håp...

     jegern (7. september 2010 kl. 16:34) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Ja, jeg vet at det vrimler av flommyter rundt om i verden. Det er heller ikke så rart, lokale flommer...

     Linda (7. september 2010 kl. 16:23) under "Det blir ikke bedre":
    Veldig bra! :) Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i Kristus har velsignet oss med all Åndens velsignelse i...

     hihovda (7. september 2010 kl. 16:12) under "Det blir ikke bedre":
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger , Kjell og GS. :-) vh håkon

     Medes (7. september 2010 kl. 15:48) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Undertonen i det du skriver liker jeg ikke. Du oppfordrer til mindre bibel og mer...

     peren (7. september 2010 kl. 14:51) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Undertonen i det du skriver liker jeg ikke. Du oppfordrer til mindre bibel og mer gudsinspire...

     Scott (7. september 2010 kl. 14:44) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    http://www.icr.o rg/article/noah- human-etymology/

     Malvin Åsheim (7. september 2010 kl. 14:27) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    En sang. Når jeg ser min kjære frelser dø for meg på Golgata, ser hvor tungt min Herre kjemper, mens for...

     Malvin Åsheim (7. september 2010 kl. 14:17) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Har forsøkt å komme inn på bloggsiden, men det ser helt umulig ut. Brukernavn og passord blir avvist....

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 14:13) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Jeg tror bibelleser må sjekke fakta før han utbasunerer at arken er funnet. Hva sier...

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 13:56) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Det var en video til, ja…. :-D http://www.youtu be.com/watch?v=_ ICcfbqUFZo

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 13:44) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Siden vi er innom dette med vitenskap kontra Bibelen, så vil jeg nevne en ting som lenge var...

     Scott (7. september 2010 kl. 12:19) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    kna skrev: Fantastisk flott innlegg. Det er fint at kristne Israel-venner markere sin...

     kna (7. september 2010 kl. 11:53) under "Det blir ikke bedre":
    Det var mange fine tanker her som jeg kjenner igjen, og mange jeg er enig i. Det er og blir vårt forhold til Jesus som er Alfa og...

     Medes (7. september 2010 kl. 11:30) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Det andre punktet jeg tenkte å ta på slutten handler om dine siste 2 linjer: “så...

     jegern (7. september 2010 kl. 11:04) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Jeg tror bibelleser må sjekke fakta før han utbasunerer at arken er funnet. Hva sier de siste...

     jegern (7. september 2010 kl. 10:52) under "Storflommen har satt sine spor":
    Det er bare troende som mener at det å godta evolusjon som fakta er å “tro” ;. Vi forholder oss til...

     kna (7. september 2010 kl. 10:34) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Fantastisk flott innlegg. Det er fint at kristne Israel-venner markere sin troskap mot Guds...

     peren (7. september 2010 kl. 10:28) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Det andre punktet jeg tenkte å ta på slutten handler om dine siste 2 linjer: “så tilhørerne,...

     GS (7. september 2010 kl. 10:24) under "Det blir ikke bedre":
    Takk for et flott innlegg. :) Stå på!

     kna (7. september 2010 kl. 10:23) under "Korset!":
    Hei Malvin. Først må jeg bare seg, at jeg i det alt vesentlige er helt enig med deg. Jeg bare har lyst å skyte inn et lite forbehold: Du...

     kna (7. september 2010 kl. 09:59) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein skrev: kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i hjertet til...

     Medes (7. september 2010 kl. 09:22) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Matt 16 vers 24 Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han...

     rune (7. september 2010 kl. 06:52) under "En bryllupshistorie":
    tore hareide skrev: rune skrev: Hei Et flott og rørende innlegg. med mye varme og glede.Jeg husker selv da jeg giftet meg for 20...

     tore hareide (7. september 2010 kl. 06:35) under "En bryllupshistorie":
    rune skrev: Hei Et flott og rørende innlegg. med mye varme og glede.Jeg husker selv da jeg giftet meg for 20 år siden,...

     tore hareide (7. september 2010 kl. 06:05) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein skrev: kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i...

     peren (7. september 2010 kl. 02:23) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Matt 16 vers 24 Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg...

     peren (7. september 2010 kl. 02:05) under "Storflommen har satt sine spor":
    kaktus skrev: Darwinismen er som kristendommen, den er basert på tro. Men troen er bygd på sand, ettersom den...

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 02:02) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Noahs flom er en myte som er spunnet over enda eldre myter/eventyr,og selv om...

     Igle (7. september 2010 kl. 01:59) under "catholic.org/ encyclopedia og theopedia.com":
    Hva var det som kjennetegnet overapostlene? Jo de var veldig opptatt av storheten i sitt arbeid for Gud....

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 01:56) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Noahs flom er en myte som er spunnet over enda eldre myter/eventyr,og selv om...

     elliro (7. september 2010 kl. 00:31) under "Storflommen har satt sine spor":
    Hei jeg er en mann på 35 år. Vil ikke akkurat kalle meg for superkristen men mere for en slags sofakristen. Har...

     Medes (6. september 2010 kl. 22:40) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: Medes skrev: Takk for dette innlegget Geir Rune, nok en gang har du på en velformulert måte...

     Turid Holta (6. september 2010 kl. 22:39) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Ja tilgivelse er vakkert! Og nok noe av det beste som finne nest etter at jesus døde for oss og forenet...

     kaktus (6. september 2010 kl. 22:09) under "Storflommen har satt sine spor":
    Darwinismen er som kristendommen, den er basert på tro. Men troen er bygd på sand, ettersom den forandres hele...

     Geir Rune (6. september 2010 kl. 21:34) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Takk for dette innlegget Geir Rune, nok en gang har du på en velformulert måte fått ned det...

     kna (6. september 2010 kl. 20:52) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: Shalom Enhver er gudløs hedning inntil han blir frelst. Hva skulle de ellers være? Dette...

     Skalle Fleinsen (6. september 2010 kl. 20:26) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Shalom Enhver er gudløs hedning inntil han blir frelst. Hva skulle de ellers være? Dette handler om...

     Shalom (6. september 2010 kl. 20:06) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein .de er ikke Gudløse hedninger.De kommer til å bli freslt. Romerne 11:26 På denne måten skal hele Israel...

     Medes (6. september 2010 kl. 19:06) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: verner skrev: Det var noe som kom meg i hu at jeg måtte hjelpe deg litt i en detalj, siden du...

     Medes (6. september 2010 kl. 19:03) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Medes skrev: Rom 9:20 “Men hvem er du, menneske, som tar til motmæle mot Gud? Kan verket si til...

     Medes (6. september 2010 kl. 18:41) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Er du sinna nå, Medes? Personlig tar jeg meg ikke nær av slike som deg. Det skal ikke så mye til...

     Flein (6. september 2010 kl. 18:19) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i hjertet til de...

     Geir Rune (6. september 2010 kl. 17:27) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Det var noe som kom meg i hu at jeg måtte hjelpe deg litt i en detalj, siden du ofte, og...

     kna (6. september 2010 kl. 17:05) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    rune skrev: Hei Tilgivelse er nøkkelen til helbredelse :-D både synd og sykdommer. BLESS mvh Rune Hei rune Vi får...

     kna (6. september 2010 kl. 17:00) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Rom 9:20 “Men hvem er du, menneske, som tar til motmæle mot Gud? Kan verket si til håndverkeren:...

     tore hareide (6. september 2010 kl. 16:56) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Er du sinna nå, Medes? Personlig tar jeg meg ikke nær av slike som deg. Det skal ikke så...

     rune (6. september 2010 kl. 16:48) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Hei Tilgivelse er nøkkelen til helbredelse :-D både synd og sykdommer. BLESS mvh Rune