Verdens største problem

theendSkrevet av: theend i kategori(er) Kristenliv, 09. februar 2010 kl. 10:29. Stikkord for innlegget: ,

» Skriv en kommentar
» Besøk theend sin profil.

(theend har 33 innlegg i bloggen)

«  |  »



Relaterte innlegg: Porno en av våre største utfordringer?Rom 8.28.Kritiserer usunn misjonspraksisFallet til Europas største menighetKaos om innvandringspolitikken i FrP?Guds kjærlighet gir valgetMenigheten – jordens største underGleder seg over endrede holdninger til homofili i KrFVerdens største kjærlighetshistorie!Fullt navn på Kristenblogg

Det kan se ut som om mennesket hele tiden kastes mellom glede og sorg, seier og nederlag, godt og ondt. Uro mellom enkeltmennesker, uro mellom nasjoner, kriminalitet, sviktende moral, undertrykkelse osv. Hvor ligger egentlig problemet? Hvor kommer det onde fra?

Mange mennesker finner det vanskelig å se sammenhengen mellom verdens elendighet og en kjærlig og allmektig Gud. Men i Johannes Åpenbaring kapittel 12 kan vi finne svar. Her blir vi stilt ansikt til ansikt med mystiske makter som har motarbeidet Gud og mennesket gjennom årtusener.

Tegnene Johannes fikk se, er av en slik natur at det er tydelig vi her står ovenfor symbolsk tale. Den kristne menighet er fremstilt som en ren kvinne (2 Kor 11,2). Kristus anerkjente og æret ekteskapet ved å bruke det som symbol på foreningen mellom ham selv og den kristne menighet. Kvinnen symboliserer den evangeliske kristne menighet, og tallet 12 apostler.

Og hvem er så den ildrøde draken som hadde syv hoder og 10 horn. Et slikt dyrebilde er helt ukjent i dyreverden. Men vi trenger ikke gruble så mye over det. ”Dragen stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet så snart det var født. Da fødte hun et guttebarn, som engang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone” (Åp 12, 4-5).

Dette er naturligvis Jesus. Svaret på den mystiske drage finner vi i Åp 12,9. Her sies det at dragen er ”den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan”. Han manipulerer jordiske makter og myndigheter mens han skjuler sine egentlige planer. Det skjedde med de romerske myndigheter, og Herodes som ga ordre om å drepe alle guttebarn i Betlehem, og folket som ropte ”korsfest ham” om Jesus. De viste ikke at deres ord og tanker ble fjernstyrt av den skjulte makt som Bibelen kaller djevelen.

Hvis det virkelig er djevelen som forårsaker det onde, er det da ikke rimelig å spørre: ”Hvorfor har vi en djevel i denne verden? Hvor kommer han fra? Skal vi bestandig være et offer for det djevelske tyrrani, eller vil Gud en dag gripe inn og gjøre ende på alt som er ondt? Vanskelig å gi et fullgodt svar men Johannes Åpenbaring gir en fantastisk avsløring. Vi kan lese hvordan det onde ble til, hvorfor det eksisterer, og hvordan det til slutt vil bli utryddet.

”Da brøt det ut krig i himmelen: Mikael og hans engler gikk til krig mot draken. Draken kjempet sammen med sine engler, men ble overvunnet, og de kunne ikke lenger ha noen plass i himmelen. Den store drake ble styrtet, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan og forfører hele verden; han ble kastet ned på jorden og hans engler med ham” (Åp 12, 7-9).

Versene sier at det langt, langt tilbake i tiden oppstod en strid i himmelen, der djevelen hadde en fremtredende plass. Djevelen måtte forlate himmelen, og ble kastet til jorden. Og han forplantet seg til Edens hage og jorden, der syndefallet, ulydighet og illojalitet mot Gud og Jesus Kristus ble rådende.

Men hvis vi velger det gode fremfor det onde, Kristus fremfor Satan, vil himmelens glede også bli vår glede:

”Og jeg hørte en høy røst i himmelen som sa: ”Seieren og kraften og riket tilhører fra nå av vår Gud, og hans Salvede har herredømmet. For våre brødres anklager er styrtet, han som anklaget dem for vår Gud dag og natt…….Derfor skal dere juble, himler og dere som bor i dem! Men ulykkelige jord og hav! For djevelen er kommet ned til dere, og hans vrede er stor, fordi han vet at han bare har en kort tid igjen” (Åp 12,10.12).



» Skriv en kommentar

Innholdet i dette innlegget er bloggforfatterens eget åndsverk, og er ikke nødvendigvis Dagen Magazinets holdning til tematikken.

Photo credits: ChristianPhotos.Net, FreeFoto.com and CreativeMYK.


57 kommentarer til “Verdens største problem”

  1. Kjell kna sier:

    Bortsett fra litt manglende kunnskap om Israel og djevelens opphav ;-)

    …Er dette flotte greier, theend.

    Mange fine poenger, og din vilje er god og sann, og det holder for Herren Jesus i bøtter og spann!

    Guds Fred

    mvh kna

  2. riffi sier:

    Godt skrevet. Jeg har ikke noe annet å si enn de to tingene jeg tenker på. Det ene er “Jokerman”. Jeg mener det synges om et barn som blir kledt i silke, men det er kanskje et helt annet barn, men det er godt at Satan aldri klarte å ta livet av Jesus, selv om han prøvde gjennom sine tjenere… som fortsatt holder på den dag i dag. Nå er Jesus kledt i universets fineste silke og sitter ved Guds høyre hånd. Satan går fortsatt rundt og anklager og fordømmer oss, med Jesus holder hendene sine rundt ørene våre, beskytter vår ånd og sjel med sine trøstende ord og omfavner oss, hver dag.

  3. theend sier:

    kna skrev:

    Bortsett fra litt manglende kunnskap om Israel og djevelens opphav
    …Er dette flotte greier, theend

    Takk kna. Du kan jo fylle på med noe om Israel om du vil……….

  4. lealiss sier:

    Wow dette var så enkelt og flott at jeg som nesten ikke har tørt av skrekk å lese i slutten av Bibelen skjønte alt
    Tusen takk for gode forklaringer som for meg da ser helt riktige ut :-)

  5. lealiss sier:

    theend:Jeg tenkte litt på det du sier om å velge det gode i stede for det onde.
    Jeg har og noen ganger tenkt hvorfor tilsynelatende det ser ut til at satan har slik makt her nede.Da tenker jeg på hvor vansklig det er å gjøre rett.
    Lite helbredelse,selv om det står at vi har fått legedom

    Er det lett med vårt vett å glemme at Jesus har seiret og tatt alt på seg på Korset.Han sa jo at alt var Fullbragt??

  6. theend sier:

    Takk for fine kommentarer lealiss. Har tenkt på det samme. Hvorfor det onde blir valgt? Kanskje at alle ting forandrer seg så fort i samfunnet, ting går så fort, vi blir påvirket av alt mulig, fra media, pc, dagliglivet, skole og jobb, “vår verden” der det er så mye ondskap. Kanskje det å “gjøre rett” etter Jesu lære blir regnet som “galt” i samfunnet. Og så glemmer man det Jesus forkynte. Kanskje det eneste som holder i lengden for å gjøre det gode. Det var bare en tanke som falt inn.

  7. Linda sier:

    Er det alltid sånn at det er enten/eller? Enten ondt eller godt? Satan eller Kristus? Svart eller hvitt?

    Et eksempel her på bloggen er jo at dersom man ikke velsigner Israel, så forbanner man (eller hater) Det onde ser ut til å være relativt. Det gode også.

  8. lealiss sier:

    Linda skrev:

    Er det alltid sånn at det er enten/eller? Enten ondt eller godt? Satan eller Kristus? Svart eller hvitt?

    Vet ikke,men jeg tror det.Alt det onde kommer vel fra syndefallet.Var ikke det satan.Ellers er vi kanskje lunkne ;-)
    Og det er jo ennu verre vel

  9. Linda sier:

    lealiss skrev:

    Vet ikke,men jeg tror det.Alt det onde kommer vel fra syndefallet.Var ikke det satan.Ellers er vi kanskje lunkne
    Og det er jo ennu verre vel

    Ja, du har nok rett. Enten har man djevelen til far, eller så er Gud vår far.

    Men jeg har merket meg at Jesus var ikke så svart/hvitt som mange av hans etterfølgere. Så med mindre man begynner å streve i egen kraft, trenger man ikke frykte verken lunkenhet eller “videre nedkjøling”. Ånden og Ordet holder oss brennende :)

  10. riffi sier:

    Russ Taff synger om noe vi mangler som ville ha gitt oss seier: “You’re my sister, you’re my brother, so take me by the hand, together we will stand ’til the end of time.” Han synger visst noe om at hvis vi står sammen, side ved side, så er det ingen (satanisk) kraft som kan stå seg mot oss, for Jesus – som vi tror på – har seiret over det onde, så når vi ber er vi en seierrik hær. Problemet er bare at vi har sluppet Satan inn i våre menigheter ved falsk lære, pengekjærhet m.m. Vi lider som privatpersoner og som hær. Vi er svekket og sitter på hver vår kant. Derfor går det onde fram.

  11. Kjell kna sier:

    2 Kor 11:2, er IKKE den kristne menigheten, men Israel som er Guds Hustru fra gammel tid, etter Guds vilje.

    “For din Skaper er din ektemann, Herren, hærskarenes Gud, er hans navn. Og Israels Hellige er din gjenløser, all jordens Gud kalles Han. For Herren kaller deg som en forlatt kvinne med sorg i hjertet. En ungdomshustru – skulle hun forkastes? sier din Gud. Et litet øyeblikk forlot Jeg deg, men med stor barmhjertighet vil Jeg samle deg.” (Jesaja 54:5-7)

    Det er ikke fruktbart å forstå Israel kun ved å kalle kvinnen for menigheten, fordi det her er snakk om den frelste resten (menigheten) av det samme Israel som Herren har vandret med i GT (se 1 Kor 10:4)

    Man finner ingen steder i Bibelen hvor Gud virkelig har “vraket” gamle Israel, de har bare hatt en PAUSE i EKSIL, mens den kristne hedningekirken har samlet Guds utvalgte folk UTENFOR etniske Israel. Og det fortsetter i kirken, inntil “hedningenes fylde er kommet inn” (Rom 11:25)

    Kirken tror den har funnet opp en ny religion, men kristendommen har vært fra tidenes morgen, men har vært en hemmelighet, inntil Paulus og apostlene fikk i oppdrag å åpenbare den for å spre Evangeliet om Messias, OGSÅ til oss hedninger.

    “Når dere leser det, vil dere kjenne min innsikt i Kristi hemmelighet.

    Den var ikke i tidligere tider gjort kjent for menneskenes barn slik som den nå er blitt åpenbaret for hans hellige apostler og profeter ved Ånden:.

    At hedningene er medarvinger, de hører med til legemet og de har del i (Abraham) løftet i Kristus Jesus ved evangeliet. (Efeserne 3:4-6)

    Det finnes ikke noe som erstatter Guds brud, Israel, i Bibelen. Den hedenske menigheten i kirken er hele tiden et TILLEGG som OGSÅ får være med inn i Guds rike, sammen med DEN FRELSTE REST av Jakobs 12. stammer som snart står fram, når stammene er samlet fysisk i det gjenreiste Israel. Det er Gud som lover dette, og er ikke avhengig av noen gjerninger fra jødenes side, verken politisk, militært eller religiøst.

    I Jesaja 7:14, gir Gud løftet i en dobbelprofeti, som også peker fram mot Jesus Kristus, i Imanuel som betyr “Gud med oss”. Hele Jesu misjon er derfor planlagt med gamle Israel for tankene, hvor både NT og den kristne menighet er et tilskudd til Israel, og ikke erstatter noe som helst.

    Derfor, tilbake til poenget, så er det Israels frelste rest i Jakobs 12. stammer, som er BRUDEN, den rene menigheten som har fått dette løftet lenge for den kristne kirken ble opprettet.

    I vers 4. ser vi at Satan dro med seg 1/3 av himmelens engler i fallet, som er hans onde åndehær som forfører og bedrar mennesker over hele jorden som ikke tar imot Guds Ord til visdom og frelse. Derfor er også verdens hat mot Israel i Midtøsten, styrt av demoniske krefter som er Satans falne englehær.

    Men også den kristne menighet er offer for Satans mange angrep, fordi han er sint fordi han har mislyktes med å utrydde Herren Jesus. Han har da forsøke å utrydde de sanne kristne, de som følger Guds Ord og er lydige mot sannheten, slik også Satan søker å utrydde jødene som er Israel og Guds Eiendomsfolk, hvis samling i fedrelandet som vi bevitner idag, er en betingelse for at Jesus skal vende tilbake.

    Dessverre er store deler av kristenhetet forført og bedratt fra å kunne se dette, og har erstattet store deler av Bibelen med kirkens tolkninger.

    Jeg får komme tilbake til mer siden, for det er klart at Åpenbaringen ikke er noen enkel bok. Men NOE er ENKELT, og der ligger synden til erstatningslæren, fordi dersom vi kristne selv gjør Guds Ord vanskelig gjennom ulydighet og forakt mot Israel, så vil vi kun høste forvirring og åndelig mørke som synes så godt i den moderne kirke.

    mvh kna

  12. riffi sier:

    I dag har jeg lest to innlegg fra 30. oktober 2007, den siste er av Vegard Andersen hvor han underviser om “Helvete” hvor han også stilte spørsmål. Geir Rune kom med mye oppklarende der. Jeg har skrevet ned 10 A4-sider, notert ned de gode svarene, men jeg tror jeg bør bruke skriver… Der kan man lese hvordan Gud kommer til å gripe inn.

    Men, kna, jeg så noe interessant der hvor en av mennene som la igjen kommentarer skrev om Anton LeVey, satanister osv, og om slike som praktiserer “sex med demoner.” Det fikk meg til å tenke på Joseph Wiltings bok “Herre, hvem skal vi gå til?” som skrev noe om vekkelsen på Asuza Street. Der begynte kvinner og menn å kysse (kline) på hverandre under det de kalte den hellige ånds salvelse. Under den vekkelsen la kvinnene seg ned på gulvet og vred seg under “dette” (åndsmanifestasjonene) og ble voldtatt. Det var seksuell urenhet som manifeseterte seg, og spiritister og medium strømmet til Asuza Street, slik “sommerfugler” tiltrekkes av ilden. Mr. Parham og hans medpastor var fortvilet over manifestasjonene og så vidt jeg kan huske var den én av dem eller begge som ga opp hele “vekkelsen”. Parham var jo homofil og ble arrestert, tatt under “akten” med buksene nede. Jeg har sett slike “seksuelle” vridninger på gulv her i Norge. Det så ut som om mennene hadde samleie med en ånd “oppover” i luften, vred seg, satt i spasmer, stivnet i untaturlige stillinger. Hvis det er sant alt dette, så er det jo også grunn til å være bekymret for menigheten, for vi skal være verdens salt, akkurat nå. Wilting skrev at tungetale åpner opp for seksuell urenhet i menighetene. For et ansvar våre ledere har? Ikke rart kristne strever med homofili, onani, hor, begjær, da.

  13. obsfo John Graham sier:

    Og hvem er så den ildrøde draken som hadde syv hoder og 10 horn. Et slikt dyrebilde er helt ukjent i dyreverden. Men vi trenger ikke gruble så mye over det

    Jeg ville ikke være så sikker på at vi ikke trenger å gruble over dette.
    Den setning er symbolsk for århundrer av historie og den sjuende hode er på plass og vil snart vise sin sanne ansiktet gjennom bedrag så stor at alle vil beundre den underlige dyret.

  14. riffi sier:

    Dette skrev jeg ned for en halv time siden og tenkte på alle “underene” vi har sett på tv, “gjort” av predikanter som drapstruer dem som våger å kritisere deres tjeneste og påpeke at de har løyet om helbredelser. De skrøt av hvor mange tusen som ble helbredet, men de var ikke helbredet likevel, for de døde eller er fortsatt syke. “Verdensevangelister” og kristenhealere. Hvilke nummer de er i rekken av falske profeter vet jeg ikke, men dette stod under “Helvete”:

    “Men dyret ble fanget, sammen med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilba bildet av det. Begge ble kastet ildsjøen som brenner med svovel.”

    Jeg har spurt utallige ganger her på bloggen hvordan det kan ha seg at den katolske kirkes trofaste “kirkegjengere”, som tilber og ber til avdøde mennesker og mottar helbredelser fra dem, pluss fra Maria som de også dyrker, kan tale i samme tungetaler som vi ser i pinsemenigheter, osv. De lærte meg hvordan jeg skulle bable i tunger i Kristent Fellesskap og ledelsen godkjente det. Noe er forferdelig galt!

  15. lealiss sier:

    riffi skrev:

    De lærte meg hvordan jeg skulle bable i tunger i Kristent Fellesskap og ledelsen godkjente det. Noe er forferdelig galt!

    Ja hvis det er slik.så er noe galt.Tungetale kan jo ikke læres,det er jo en gave fra Gud

  16. riffi sier:

    Ja, lealiss, og hvis dere kjenner Torgeir Tønnessen, det gjør ikke jeg – selv om jeg har hilst på ham på telefon to ganger – så kan han gi dere mye mer informasjon om denne åndelige tragedien og om andre som har hatt forferdelige opplevelser med dette å få dytte tungetalekunsten over seg i menigheter i Norge, men dette er jo noe man ser i hele verden.

  17. Tore hareide sier:

    Hei Theend.

    Du sier at. Tegnene Johannes fikk se, er av en slik natur at det er tydelig vi her står ovenfor symbolsk tale. Den kristne menighet er fremstilt som en ren kvinne (2 Kor 11,2). Kristus anerkjente og æret ekteskapet ved å bruke det som symbol på foreningen mellom ham selv og den kristne menighet. Kvinnen symboliserer den evangeliske kristne menighet, og tallet 12 apostler.

    Det du sier er ikke rett Theend, kvinne symbolisere ikke den Kristne Menighet.
    Den sombolisere nasjonen Israel.

    Fordi det var ikke menigheten som fødte Jesus, det var Israel.

    Men det var Jesus som fødte menigheten.

    Det 12 stjerner er Israels 12 stammer som Kna sier, det er henvist til den Gamle Pakt.

    Der josef hadde en drøm, josef er også bilde på Jesus.

    1Mos 37:9 Og han hadde ennu en annen drøm og fortalte den til sine brødre; han sa: Jeg hadde ennu en drøm, og se, solen og månen og elleve stjerner bøide sig for mig

  18. CAH sier:

    Linda skrev:

    Er det alltid sånn at det er enten/eller? Enten ondt eller godt? Satan eller Kristus? Svart eller hvitt?
    Et eksempel her på bloggen er jo at dersom man ikke velsigner Israel, så forbanner man (eller hater) Det onde ser ut til å være relativt. Det gode også.

    Grunnen for elendigheten er at de fleste vet ikke hvem de egentlig er. Du kan skape ditt eget helvete eller din egen himmel og Satan er en sinnstilstand.

  19. Tore hareide sier:

    Hei Linda.

    Du sier at,Et eksempel her på bloggen er jo at dersom man ikke velsigner Israel, så forbanner man (eller hater) Det onde ser ut til å være relativt. Det gode også.

    Ja linda der er ingen gråsoner, det er ente eller.

    Matt 12:30 Den som ikke er med mig, han er imot mig, og den som ikke samler med mig, han spreder.

  20. Tore hareide sier:

    Hei CAH.

    Du siaer at.Grunnen for elendigheten er at de fleste vet ikke hvem de egentlig er. Du kan skape ditt eget helvete eller din egen himmel og Satan er en sinnstilstand.

    Hvor i bibelen har du det fra.

    Jes 45:7 jeg som er lysets ophav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken; jeg, Herren, gjør alt dette.

    GUD ER MØRKETS SKAPER, OG SKAPER ULYKKEN

    Hvem er det som står bak CAH, det er ingen sinnstilstand som du sier.

    Åp 12:9 Og den store drage blev kastet ned, den gamle slange, han som kalles djevelen og Satan, han som forfører hele jorderike; han blev kastet ned på jorden, og hans engler blev kastet ned med ham

    Satan er ingen sinnstilstand.

  21. Kjell kna sier:

    Hei riffi

    Det du skriver om Asuza Street og vekkelsen der, må du jo følge i ditt hjerte slik samvittighten din påbyr.

    Men det finnes bra og dårlige ting i alle kirker og menigheter. Det er og blir Bibelen som er rettesnor for alle ting, og dersom noe ikke stemmer med Guds Ord, er det bare å droppe det fortest mulig.

    Det er mye spiritistisk og åndelig i dag, som ikke kommer fra Gud, men er en følge av Satans og hans falne demoner som lokker med seg mennesker i avguderi og uvitenhet. Derfor vil verden også så lett godta løgnere og forførere, fordi de ikke legger vinn på å kjenne Guds Ord.

    Mennesker som forsøker å fremstå selv, som om de omtrent “dirigerer ånder”, er etter min mening ikke fra Herren, men arbeider for fienden.

    Guds Ånd lar seg ikke dirigere etter menneskers lyster og innfall (jf. Rom 9:18ff), men kommer til oss og sjekker ut vårt indre menneske (hjerte/ånd), og så FÅR VI det som Ånden beslutter å gi oss. Aldri motsatt!

    Så vi er nok enige om hvordan vi konkluderer om det som skjedde der, og at folk som vrir seg i groteske stillinger og oppfører seg frastøtende, overhodet ikke kjenner Den Hellige Ånd, men lar seg bedra av falne demoner og mørke åndskrefter.

    mvh kna

  22. riffi sier:

    Kjære kna, du gjør meg rørt. Takk for at du ikke svarte meg hardt. Du er en flink diplomat. Jeg synes det er ille å høre folk som Howard Browne brøle “FIRE!” under et helt møte og hans etterfølgere sitte å snakke i “name it and claim it”-termer, “for da vil det materialisere seg”. Det er som å høre ganere i aksjon. “Gane, gane”. Både trollkvinner og trollkvinner kommer til helvete, uansett hvor kristne de påstår at de er. I USA og Storbritannia finnes det utallige spiritistmenigheter som står registrert i sine myndigheters arkiver under “kristen menighet” har jeg lest.

    For det andre vil jeg gjerne spørre deg om om du mener at jeg har en ånd i mitt hjerte? Det man kaller personlighet er ikke det en salig mix av sjel og den ånd Gud har gitt meg, om jeg får lov til å spørre så klossete?

  23. riffi sier:

    Glemte noe, kna. I går leste jeg om menigheten. Det var en som het Bjørn Arne som stilte spørsmål under sitt innlegg den 30.10.07. her på kristenbloggen om hva Jesus mente med at vi skal la oss døpe i vann og ånd. Jeg lurte på er ikke vannet ordet? Vann = Guds Ord. Hvis vi dukker oss ned i det og lar vårt sinn bli fornyet så begraver vi jo det gamle mennesker i vår tankeverden, og en ny sjel, et nytt sinn kommer opp av ordet; vannet, som er i overensstemmelse med Guds Ånd; Hans hjertetanker og viljer. Vi skifter manual. Kaster ut den gamle hjernemanualen med dens verdslige lærer/doktriner og dårskap, og bytter den ut med Guds Ord. Jeg har møtt kristne som sier at da de tok imot Jesus følte de plutselig at uroen, smerten og det “skitne” på innsiden ble borte og de følte en helt ny fred og renselse på innsiden. Det var nettopp en mann som fortalte meg det. Han kalte det å bli døpt i ånden. Jeg er helt enig med han! Han taler ikke i “tunger”. Jeg tror tungene med “ilden” på hodet til apostlene var ekte. Deres tunger var et annet tungemål de fikk, kun i den hensikt å forkynne det glade budskap, evangeliet, til alle de fremmedsprålige som stod på torget for at de fremmede skulle få ta med seg evangeliet tilbake til sine land.

  24. Linda sier:

    Tore hareide skrev:

    Ja linda der er ingen gråsoner, det er ente eller.
    Matt 12:30 Den som ikke er med mig, han er imot mig, og den som ikke samler med mig, han spreder.

    Stort sett er det både enten og eller. Men har man tatt i mot Jesus, så er man MED ham og han er MED oss. Uten at det hindrer oss i å spre der han ønsker å samle; altså, gjør vi både enten og eller.

  25. Geir Rune sier:

    Tore hareide skrev:

    Hei CAH.

    Du siaer at.Grunnen for elendigheten er at de fleste vet ikke hvem de egentlig er. Du kan skape ditt eget helvete eller din egen himmel og Satan er en sinnstilstand.

    Hvor i bibelen har du det fra.

    Det finnes ikke i skriften, dette er den gnostiske tanke om det onde..
    New age kalles det idag, men tankegodset er eldgammelt.

  26. Linda sier:

    CAH skrev:

    Grunnen for elendigheten er at de fleste vet ikke hvem de egentlig er. Du kan skape ditt eget helvete eller din egen himmel og Satan er en sinnstilstand.

    Usikker på hva du mener.

  27. Kjell kna sier:

    riffi skrev:

    Kjære kna, du gjør meg rørt. Takk for at du ikke svarte meg hardt. Du er en flink diplomat. Jeg synes det er ille å høre folk som Howard Browne brøle “FIRE!” under et helt møte og hans etterfølgere sitte å snakke i “name it and claim it”-termer, “for da vil det materialisere seg”. Det er som å høre ganere i aksjon. “Gane, gane”. Både trollkvinner og trollkvinner kommer til helvete, uansett hvor kristne de påstår at de er. I USA og Storbritannia finnes det utallige spiritistmenigheter som står registrert i sine myndigheters arkiver under “kristen menighet” har jeg lest.
    For det andre vil jeg gjerne spørre deg om om du mener at jeg har en ånd i mitt hjerte? Det man kaller personlighet er ikke det en salig mix av sjel og den ånd Gud har gitt meg, om jeg får lov til å spørre så klossete?

    Kjære riffi

    Jada, det som også kalles vårt “hjerte” i Bibelen, er primært tenkt som den plassen i ditt indre menneske hvor DIN ÅND bor, og som er det sted hvor Herrens Ånd = Den Hellige Ånd, Talsmannen kommer, og underviser deg i åndelig visdom og innsikt.

    Uten denne åndelige dimensjonene som Gud har nedlagt i Hans skapninger, kunne Hans Ånd ikke undervist oss i Ordet som Ånden bruker så vi ikke skal bli forført av djevelens ånder og falske religioner.

    Jeg siterer igjen:

    “Må Han selv, fredens Gud, helige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og legeme bevares fullkomne, ulastelige ved vår Herre Jesu Kristi komme.” Tessalonikerbrevet 5:23)

    Din personliget dannes av den ånd, sjel og legeme, som Gud har gitt til ALLE sine skapninger. Det er derfor kvinne og mann er skapt i Guds bilde.

    Men ÅNDELIG visdom om Guds Rike, kan vi kun få, når GUDS ÅND underviser vår ånd med hemmeligheter gitt oss av Gud. Derfor er alvoret av å forkaste Guds Ord i Bibelen, meget alvorlig, fordi det er Jesu egen undervisning i en mørk og fallen verden, hvor Satan som er opphavet til “verdens ånd”, drar meg seg folk til å forakte undervisningen i Bibelen. Derfor sier Paulus også om dette:

    HELE SKRIFTEN ER INNÅNDET AV GUD OG NYTTIG TIL LÆRDOM, TIL OVERBEVISNING, TIL RETTLEDNING, TIL OPPTUKTELSE I RETTFERDIGHET.

    FOR AT GUDS MENNESKE KAN VÆRE FULLKOMMENT, SATT I STAND TIL ALL GOD GJERNING.

    Så derfor et klart JA til det du sier, om at vår personlighet blir til gjennom ÅND -SJEL og LEGEME!

    Derfor kan ufrelste mennesker, uten kunnskap om Guds som KUN kan fåes fra GUDS ÅND og ORDET, også gjøre “¨åndelige ting”, og de kan også gi intrykk av å være religiøst opptatt eller spirituelle som så mange falske religioner i vår tid bedrar folk med.

    Musikk er ikke bare et sjelelig håndverk, men et ÅNDELIG PRODUKT. Men de som lager musikk, til og med det mange kaller forførende og vakker musikk, kan være inspirert av Satan. For Satan har både intellekt og åndelig innsikt og kraft som ingen mennesker evner å stå imot, uten JESUS ved sin side.

    mvh kna

  28. riffi sier:

    Nå får jeg litt tårer i øynene igjen, for jeg er enig med deg, men samtidig så har nettopp Geir Rune sagt det motsatte, eller er jeg treg i oppfattelsen?

    Ja, vi er skapt i Guds bilde. Gud har ånd. Den er hellig. Den Hellige Guds Ånd. Jeg har bare en menneskelig ånd. Det hadde også Adam og Eva. Men så tok de imot Satan, den gamle dragens løgner, syndet og deres ånd døde? Deres sjel døde? De ble pervertert av Djevelens synd og opprør mot Gud med den konsekvens at Guds engler stengte dem ute fra Paradis; Edens Hage. Deres ånd og sjel var nå død? Så vidt jeg vet ofret ikke de lam til soning for sine synder? Tror du de blir frelst allikevel?

    Derfor måtte Gud sende Jesus for å frelse vår ånd og sjel. DHÅ kommer inn og gir liv til våre døde ånd; født på nytt, når vi tar imot Jesus i tro og tror på Guds ord. Abraham ble rettferdig fordi han trodde på det Gud sa til ham. Hvor blir det av sjelen når vi dør? Kommer vår ånd/sjel til å sove i dødsriket inntil basunen lyder? Er det først da vi få evig liv? “Da skal dere ingenlunde dø…”? Hva står det? Jesus vant jo over Dødsriket og når vi tror på ham har vi del i hans seier. Han døde jo for at vi skulle slippe å bli straffet for vår synd og dø. Må vi likevel dø en viss periode, inntil det blåses i basunen? Er det først da vi møter Jesus og får evig liv?

    Gud snakket jo med Adam og Eva før de hadde syndet. Da så de kanskje Ham i en eller annen form, eller bare hørte Hans stemme. Samtale ånd til ånd? Gud blåste jo “livsånde”, “livet ånd” eller “ånd av liv” inn i mennesket da Han skapte det? Da har vi ånd eller er det bare snakk om “pust”, “ånde”?

    Hvis Jesus frelser min ånd og gir den evig liv, så skjønner ikke jeg hvorfor jeg skal dø “i mellomtiden” mens jeg venter på basunen, siden Jesus vant over døden og jeg har del i denne seieren.

    Når det gjelder musikk så tror jeg at mange av de menneskene vi kaller “satanister” ikke er mer satanister enn mange av de gnostikerne vi finner i menigheter. For den rene er alt rent. “For you are beautiful” av Roger Whittaker er mye mer hellig for meg enn Benny Hinns “this is YOUR day” eller Doris Day!

  29. lealiss sier:

    riffi skrev:

    For den rene er alt rent.

    Jeg tror det er viktig å være litt forsiktig med hva man fyller seg med
    Ting binder seg til oss om vi hører det mange nok ganger tror jeg :s

  30. theend sier:

    Linda skrev:

    Stort sett er det både enten og eller. Men har man tatt i mot Jesus, så er man MED ham og han er MED oss. Uten at det hindrer oss i å spre der han ønsker å samle; altså, gjør vi både enten og eller.

    Ja akkurat som kvinnen er menigheten for de såkalte erstatningslærde, Maria for katolske teologer, og nasjonen Israel for de skalte Israelvennene. Det vil være strid uansett,

    “Fylt av raseri mot kvinnen gikk draken av sted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast ved vitnesbyrdet om Jesus” Åp 12 v17.

    Når vi tar imot Guds tilbud om frelse eller befrielse fra synd, er vi ikke under lovens straff, men under Guds nåde. Dette betyr ikke at loven ikke lenger er gyldig. Synd består nettopp i å bryte loven, jfr 1 Joh 3,4.

    Under denne forståelse er kvinnen menigheten.

  31. Kjell kna sier:

    riffi

    Du sier:

    “Ja, vi er skapt i Guds bilde. Gud har ånd. Den er hellig. Den Hellige Guds Ånd. Jeg har bare en menneskelig ånd. Det hadde også Adam og Eva”

    Vår ånd, som er blåst inn i oss fra Gud, er ingen garanti for at den ikke kan bli forført av Satans ånd, som også er denne verdens ånd.

    Det er kun Guds Ånd, Den Hellige Ånd, som sammen med Guds Ord i Bibelen kan garantere oss sannheten og frelsen.

    Det er ingen motsetninger her riffi.

    Nå må du nesten tenke godt igjennom dette selv, i bønn og med MYE lesing i BIBELEN, og ingen andre bøker.

    Det er fint å lese bøker og snakke med kristne søsken, men dersom du oppriktig ber Gud om Hans Ånd og lys når du leser Bibelen, er det hva du må stole på i din ånd, sjel og legeme.

    Guds Fred

    mvh kna

  32. riffi sier:

    Lealiss og alle her inne, jeg ber om tilgivelse for at jeg har lagt igjen linker her før til musikk som kunne være støtende for noen. Jeg beklager, men jeg klarer å lytte til Gun’s N’ Roses som spiller Bob Dylans versjon av “Knockin’ on Heavens Door” uten at det plager meg. De er veldig flinke musikere, og jeg tror ikke jeg blir mer besatt av å lytte til dem spille akkurat den låten enn å høre på Howard Brownes eller Pavens sang. Det handler også om ord og tekst. Men jeg respekterer alle som vil renske bort “urene” mennesker, men da er jeg allerede bortrensket, så resten stå i sin renhet.

  33. theend sier:

    riffi skrev:

    Bob Dylans versjon av “Knockin’ on Heavens Door

    Riffi. Hadde vært interessant å vite hvordan du tolker den sangen. Kort tekst. Men føler at den er viktig. Hva tenker du på når du hører den?

  34. riffi sier:

    Vel, jeg må tenke meg om. Har bare nettopp hørt på Al Greens “Amazing Grace”.

    “Knock, knock, knocking on Heaven’s door

    Mama take this “badge?” off me! I can’t use it anymore (jødestjerna?). It’s getting dark, too dark to see… Feel like I’m knocking on Heaven’s door”

    Vel, jeg lurer på hva han mener med det han synger. Det høres jo ut som han føler seg så langt nede at han holder på å dø, og ikke orker mer. Kanskje er “Ma’am” han sier. Dameproblemer.

    I 1986 stod jeg på Karl Johan og lyttet til han engelskmannen som ofte hadde med seg sine to gutter på gata. De spilte og sang også. Det var en varm sommerettermiddag og det sto flere titalls mennesker der. Mange av oss satte oss ned. Plutselig forandret han på teksten: “I’m not knocking on Heaven’s door. Not knocking on Heaven’s door.” Det føltes så forferdlig ut at jeg reiste meg. På den tiden “levde jeg i synd”. Hadde reist fra mine foreldre i Nord-Norge og hadde nå lært av min søster at det var greit å ha sex før ekteskapet, men motsagt henne ved å si: “Det er en synd”, men likevel gjorde jeg det. Da jeg kom nordover etter å vært veldig syk pga lungeoperasjon (veide 46 kg), kom jeg nordover igjen hvor en jente på 16 år ba for meg, og jeg levde for Gud i 5 år, uten sex. Dét tenker jeg på.

  35. riffi sier:

    Han sa: Take this badge off of me.

    Og så synger han om en mørk sky som kommer ned som gjør det så mørkt at han ikke kan se lenger. Det er sent (på dag). Mamma, ta våpnene mine og kast dem på bakken, jeg kan ikke bruke dem mer. Han kan ikke skyte noen mer.

    Jeg kommer ikke til å gråte over at jeg har litt vanskelig for å smelte sammen det Geir Rune og Kna sier, for jeg vet at om jeg tror på Jesus, bekjenner det og prøver å gjøre det han sier, så kommer jeg til å bli frelst. Dø skal man uansett. Så uansett hva som skjer etter at min kropp er død, så er det et fett, så lenge Gud har frelst meg. Bekymrer meg ikke over det. Gud velsigne deg og dere i dag. (Jeg tenker også på Gud som kler seg i mørke skyer og kommer ned på jorden for å snakke med oss. “When the night comes falling from the sky” med Bob Dylan)

  36. theend sier:

    Kort sagt riffi. Jeg tror den sangen er misforstått blant mange. Tror den handler om å bli kvitt det en har av problemer i verden, det en gjør galt, kan også kalles synder og et trist liv. Og se himmelriket. The long black cloud is scoming down, I feel like I’m knocking on heavens door.

    Sterna er nok relatert til at det er filmusikk til filmen “Pat Garret and Billy the kid” og det er sheriffen Pat Garret sin sheriffstjerne. Han gjør en jobb. Men den er kanskje ikke så rettferdig. Han vil ta stjerna av.

    Vel, vi holdt oss nå vel ganske bra til tråden til innlegget…………

  37. lealiss sier:

    theend skrev:

    Bob Dylans versjon av “Knockin’ on Heavens Door
    Riffi. Hadde vært interessant å vite hvordan du tolker den sangen. Kort tekst. Men føler at den er viktig. Hva tenker du på når du hører den?

    Om noen hadde spurt hva jeg tenkte så tenkte jeg at jeg stod på yttersiden av Herrens dør og banket,men kunne ikke få komme inn fordi det var for sent?? :(

  38. lealiss sier:

    riffi skrev:

    Lealiss og alle her inne, jeg ber om tilgivelse for at jeg har lagt igjen linker her før til musikk som kunne være støtende for noen.

    Du er tilgitt riffi.Jeg lar bare være å høre på det. ;-)

  39. riffi sier:

    Theend, ja, det er sikkert den stjerna. Beklager hvis jeg brukte for mange ord. For mange tanker.

    Som Billy Joel synger: “You may be right, you may be wrong”, noe vi kan si til og med her inne. Men Guds Ord er sannhet.

  40. riffi sier:

    Lealiss, det er fint, man får følge sin egen samvittighet. Jeg liker ikke og bruker ikke å lytte til “satanrockere”, men noen ganger har forskjellige band laget cover av en sang jeg liker, og da hender det at jeg lytter til deres versjon. I dag kan man få servert “satanmusikk” hver gang man går på et kjøpesenter. Man blir ikke besatt av den grunn. Ellers får man ta på seg ørepropper.

  41. Linda sier:

    theend skrev:

    Ja akkurat som kvinnen er menigheten for de såkalte erstatningslærde, Maria for katolske teologer, og nasjonen Israel for de skalte Israelvennene. Det vil være strid uansett,

    Jepp. Og så velger noen å leve i illusjonen om at bibelen ikke tolkes. Forstå det den som kan.

    :s

  42. riffi sier:

    Theend, jeg ønsker å skrive noe her som er litt utenfor det du skriver om som tema, temmelig langt utenfor også. Det finnes en nordlending her inne som tror at jeg var ute etter hennes mann på en tid da jeg hadde det vanskelig hjemme, fordi jeg var utslitt, bl.a. Jeg roste hennes mann fordi jeg syntes han var flink til å undervise. Vi nordlendinger sier noen ganger, ihvertfall i min venneflokk: “Å, jeg ELSKER deg!!!” og så ler vi, fordi man blir så lettet og glad. Jeg ble glad fordi hennes mann ga inntrykk av å si at menn kan også ha feil i ekteskapet; som fører til at kvinnen forlater ham eller kaster ham ut; ekteskapsbrudd. Jeg mente ikke at jeg var forelsket i ham. Jeg aner ikke hvem fyren er eller ser ut. Siden det ble tolket dithen at jeg var ute etter hennes mann angrer jeg på hva jeg sa.

    Du skrev “jeg liker deg”. Jeg ante ikke om du var kvinne eller mann før vi skrev om Israel og bruden; menigheten. Jeg svarte at du er en av de få som alltid har hatt en vennlig kommentar på lager til meg, derfor – siden du sa det først – så svarte jeg det samme til deg. Det var ikke ment som en flørt, men som et gjensvar til min bror. Jeg har vært veldig lei meg for alt som har vært skrevet i aggressiv tone fra denne kvinnen mot meg, og hvis det skal være slik, så orker jeg ikke å være her, for jeg skjønner hvem hun sikter til; meg. Men jeg aner ikke hvem du er, du nordlending, som du påstår at du er. For meg kan det være bare tull, jeg vet ikke om du snakker sant. Ok, så nå har jeg sagt det, takk. Ditt privatliv er ditt eget. Tilgi meg hvis jeg fikk deg til å skrive noe du ikke hadde trengt å skrive. Fra den mest “nakne” her inne. (Jeg har vært altfor åpen mot mine visse fordømmende søsken.)

  43. Tore hareide sier:

    Hei Theend.

    Du sier at. Ja akkurat som kvinnen er menigheten for de såkalte erstatningslærde, Maria for katolske teologer, og nasjonen Israel for de skalte Israelvennene. Det vil være strid uansett,

    Ja du for tolke det slik som du vil, men menigheten født ikke Jesus,

    Åp 12:5
    5 Hun fødte en sønn, et guttebarn, som skal styre alle hedningefolkene med jernstav. Og hennes barn ble bortrykket til Gud og hans trone.

    Det var igjennom nasjonen isreal jesus ble født, det sa jesus selv.

    Joh 4:22
    22 Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene.

    Og du sier at.“

    Fylt av raseri mot kvinnen gikk draken av sted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast ved vitnesbyrdet om Jesus” Åp 12 v17.

    Legg merke til hva Jesus sa om vitnesbyrde om Jesus.

    Åp 19:10
    10 Da falt jeg ned for hans føtter for å tilbe ham, men han sier til meg: Vokt deg for det! Jeg er din og dine brødres medtjener, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe! For Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd.

    For Jesu vitnesbyrd er PROFETORDETS ÅND.

    Du sier også,

    Når vi tar imot Guds tilbud om frelse eller befrielse fra synd, er vi ikke under lovens straff, men under Guds nåde. Dette betyr ikke at loven ikke lenger er gyldig. Synd består nettopp i å bryte loven, jfr 1 Joh 3,4.

    Under denne forståelse er kvinnen menigheten.

    Du kan jo ikke ta dette verset til inntekt for at Kvinne i Åp 12 er menigheten.

    For da andligjør du alt igjen.

    Fordi da er ( Kvinnen)menigheten alt i bibelen som snakker om ISRAEL, OG DA BLIR DET FEIL.

  44. theend sier:

    Riffi til din siste kommentar. Jeg kjenner ingen her på Bloggen. Og vet ikke hvem kvinnen du skriver om er. Om jeg har skrevet om noe du har skrevet jeg likte, så har det vært ærlig, fordi jeg liker mye av det du skriver. Det er ikke ment på noen annen måte. Og ja, jeg er mann oppvokst i Nord Norge.

    Ha en fin dag

  45. theend sier:

    Tore hareide skrev:

    Og du sier at.“
    Fylt av raseri mot kvinnen gikk draken av sted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast ved vitnesbyrdet om Jesus” Åp 12 v17.
    Legg merke til hva Jesus sa om vitnesbyrde om Jesus.
    Åp 19:10
    10 Da falt jeg ned for hans føtter for å tilbe ham, men han sier til meg: Vokt deg for det! Jeg er din og dine brødres medtjener, de som har Jesu vitnesbyrd. Gud skal du tilbe! For Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd.
    For Jesu vitnesbyrd er PROFETORDETS ÅND.
    Du sier også,
    Når vi tar imot Guds tilbud om frelse eller befrielse fra synd, er vi ikke under lovens straff, men under Guds nåde. Dette betyr ikke at loven ikke lenger er gyldig. Synd består nettopp i å bryte loven, jfr 1 Joh 3,4.
    Under denne forståelse er kvinnen menigheten.
    Du kan jo ikke ta dette verset til inntekt for at Kvinne i Åp 12 er menigheten.

    Vitnesbyrdet er vitnesbyrdet Jesus gir om seg selv. Dette er godt forklart i linken jeg vedlegger her øverst på s 37 i det som står skrevet, eller den. 5. side om du ikke bruker det som står på arkene.
    http://www.bibelstudier.no/pdf/09/01/090104.pdf

    Hvem er det som holder på vitnesbyrdet om Jesus? De som forkastet eller ikke tror på ham? En nasjon? Eller menigheten, de som tror på ham?

  46. Geir Rune sier:

    Tore hareide skrev:

    Ja du for tolke det slik som du vil, men menigheten født ikke Jesus,

    Det er helt rett jøden Jesus kristus gikk ut fra Juda stamme, som en etter kommer av David.

    Det tolv stammer er selvsagt israel, eller tolvstammeforbundet.

    Jesus på sin ferd var kvinnens sæd som pekes på rett etter syndefallet, og det valgtes ut tolv jødiske disippler som ble til 12 apostler..

    Samtidig som disse tolv ble spredd ble Jødefolket spredd.

    Nå samles atter igjen Jødene i Israel som EN nasjon og vi går mot antikrists enhet i verden og EN verdensreligion.

    Siden (stat)kirkene har kvittet seg med sin jødiske arv , fjernet det opprinnelige (jødiske) Gudsbilde og adoptert et greskfilosofisk og en lignende kristusfigur.
    Så har kirken fjernet seg fra det opprinnelige og erstattet isralsfolket med seg selv og overtatt løftene..

    Ergo tar (stats) kirkene israels plass, dette er skjøgen i åpenbaringen..

    Jesus sier i åpenbaringen mitt folk gå ut av henne.

    åp.18.4 Fra himmelen hørte jeg en annen røst: «Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke tar del i hennes synder og ikke rammes av hennes plager. 5 For syndene hennes har tårnet seg opp helt til himmelen, og Gud er blitt minnet om all den uretten hun har gjort.

    man bør også være opptatt av døtrene til denne skjøge, de målbærer nye av den samme lære.

  47. Kjell kna sier:

    Theend

    Du er rimelig misledet om Israel, når du skriver slikt som over her om menigheten osv.

    Det er ikke “smak og behag” i ulike kirkesamfunn, som avgjør Israels rolle i Guds frelsesplan, for Israel har hovedrollen i hele Bibelen, og 4/5 av Bibelens kontekst handler direkte om Jakobs 12. stammer og slik Gud bruker de gjennom historien, helt til denne dag.

    Det finnes ingen “såkalte Israel-venner”, for det er spottende i seg selv å være så nedlatende i vurderingen av Bibelsk sannhet. Du straffer jo bare deg selv ved å feste lit til ubibelske løgner, som gjør at alt som skjer rundt oss vil ligge i et åndelig mørke for deg. Og i vår forvirrede og pluralistiske tid er det en katastrofe for kristne mennesker fordi politikken bedrar dem til å støtte opp under Guds fiende.

    Det er greit når man handler i god tro, men en eller annen gang må jo voksne tenkende kristne stå til ansvar for sin forherdelse mot Guds Ord, hvor de ikke enser det som står skrevet, men fester større lit til antisemittiske kirkedogmer.

    Det du gjør, som også er kirkens store synd, er å behandle Bibelen vilkårlig, som om du ikke virkelig tror at det er Guds 100% pålitelige Åpenbaringsord i alle ting, men at den er sånn “nesten riktig” og en “fin inspirasjon” til gode handlinger og etiske synspunkter osv. Det er slik moderne historisk-kritisk erstatningsteologer også holder på når de maltrakterer Bibelen.

    Du må lese Bibelen akkurat slik den står, og gå tilbake i GT, når NT-utsang krever det. HELE NT, er fundert på GT, og er ikke noen NY religion! Kristendommen er ikke funnet opp av den kristne menigheten, men er planlagt av Gud fra tidenes morgen. Det er også Jakobs “frelste rest”, som vil stå tilbake i Nasjonen Israel, når Jesus kommer tilbake til dem. At Israel også er en sekulær Nasjon i politisk sammeheng, spiller ikke den minste rolle for at Bibelens løfter og profetier vil bli sluttført der, slik Gud har sverget ved hans eget navn (Heb 6:13)

    mvh kna

  48. theend sier:

    Er kanskje litt vanskelig med slik billedspråk. Lettere å si at Jesus ble født av jomfru Maria, og kom fra Davids ætt. Vanskelig dette med at Jesus skal være født i menigheten. Akkurat som at det kan være vanskelig forstå at en mann eller en kvinne kan være brud til Jesus.

    Men klart at draken sto klar til å sluke ham da han ble født. Fordi menigheten kan bli så stor. Og bruden som kommer ned fra himmelen er ikke et land. Hun er mye større enn det.

  49. Tore hareide sier:

    Hei theend.

    Du sier at. Er kanskje litt vanskelig med slik billedspråk. Lettere å si at Jesus ble født av jomfru Maria,

    Vet du hva engentlig maria rette navn er .

  50. theend sier:

    Tore hareide skrev:

    Vet du hva engentlig maria rette navn er .

    jeg vet at jomfru Maria i Det Nye Testamente er en jødisk kvinne som er identifisert som Jesus mor. Om du har et annet rett navn kan du meddele det.

  51. Tore hareide sier:

    Hei Theend.

    Du sier at.
    Er kanskje litt vanskelig med slik billedspråk. Lettere å si at Jesus ble født av jomfru Maria, og kom fra Davids ætt.

    Åp 12:1
    1 Et stort tegn ble sett i himmelen: En kvinne, kledd med solen, og månen under hennes føtter, og på hennes hode en krone av tolv stjerner.

    So maria var kledd med solen, hadde en måne under hennes føtter, og på hode hadde hune en krone av tolv stjerner.

    Matt 13:35
    35 for at det skulle bli oppfylt som er sagt ved profeten: Jeg vil åpne min munn i lignelser, jeg vil fremsi det som har vært skjult fra verdens grunnvoll ble lagt.

    Jesus sier at det ikke er alle som vil forstå biledspråk.

    Matt 13:10f
    10 Disiplene kom da til ham og sa: Hvorfor taler du til dem i lignelser?
    11 Han svarte dem og sa: Fordi dere er det gitt å få kjenne himlenes rikes hemmeligheter, men dem er det ikke gitt.

  52. Tore hareide sier:

    Hei Theend,

    Du sier at, Om du har et annet rett navn kan du meddele det.

    Ja hun heter Mirijam.’

    Det var katolikkene som begynte og kalle henne Maria,

    Når dei kutte bandet til alt som heter jødisk ca 300 etter kristus.

  53. Geir Rune sier:

    theend skrev:

    Men klart at draken sto klar til å sluke ham da han ble født. Fordi menigheten kan bli så stor. Og bruden som kommer ned fra himmelen er ikke et land. Hun er mye større enn det.

    det er brukt menge bibelske bilder i åpenbaringen..

    kvinne med tolvs stjerner.
    Kan være Jakob/israel og hans tolv sønner, som ble til det tolv stammer

    1.mos.3.15 Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom ditt avkom og hennes ætt. Den skal knuse ditt hode, men du skal hogge den i hælen.»

    nå er riktignok maria Jesu jordiske mor, men det er ikke det som er det rette bildet, menigheten som utgikk fra de tolv apostler blir omtalt som bruden kristus er da brudgom,kristi hode/ kristi legeme osv.

    Menigheten er billedlig talt den rette kvinnen, men utgår fra det ene løftet Abraham fikk om rettferdighet gjennom tro.

    skjøgen/ hore = en som erstatter orginalen/tilbyr tilleggstjenester.

    Hva er ståa i dag mht til denne kirke?
    Jeg omtaler skjøgen som kirke utfra det som åpenbaringen selv sier..

    åp.18.4 Fra himmelen hørte jeg en annen røst: «Dra bort fra henne, mitt folk, så dere ikke tar del i hennes synder og ikke rammes av hennes plager.

    1. mitt folk(entall) dra bort fra henne, så det kan ikke tyde på annet en at denne kirke er verdens vid. Siden hans folk finnes over hele verden.
    2. Skjøgen kjennetegnes med en stor by som har vært sentral for denne kirke.
    Denne by hviler på 7 høyder..
    Nå har jeg hørt at også jerusalem har 7 høyder, men jeg tror ikke Jesusalem hviler på dem.
    Denne skjøge/kirke har mange skjøgedøtre.
    Dvs som har utgått fra henne.

    3.åp.18.16 Ve, ve over den store by, som var kledd i lin og purpur og skarlagen, og som glitret av gull og edelstener og perler!

    purpur og skarlargen er pavekirkens farger og ikke glemme pavekirkens rikdom den er enorm..her er ett bilde som jeg synes sier mye..
    http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Ratzinger_Szczepanow_2003_10.JPG

    Videre har vi dragen som er djevelen..
    dyret som er hans inkarnerte sønn, omtalt som han som stiger opp av avgrunnen.

    åp.17.8 Dyret du så, det var, men er ikke, og det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte.

    paulus sier om den samme dette.

    2.tess. 2.3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.

    om hans undergang dette.

    åp.19.9 Og jeg så dyret og jordens konger med sine hærer samlet til krig mot rytteren på hesten og hans hærskarer. 20 Men dyret ble fanget, sammen med den falske profeten, han som i dyrets tjeneste gjorde underfulle tegn og med dem forførte alle som tok dyrets merke og tilba bildet av det. Begge ble kastet levende i ildsjøen som brenner med svovel.

    Slik det fremstår av dette verset er ikke antikrist alene, han har en profet med seg som gjorde store tegn og under..
    Denne profet kan minne om den bibelske hellige ånd.
    Som i Jesu tilfellet var kraften, og den som utførte befalingene faderen utførte gjennom sønnen..

    På samme måte vil antikrist mottar befalinger fra dragen (djevelen) og profeten utfører dem..

    Dette var bare en kortversjon slik jeg ser på noen få nøkkelord i åpenbaringen.

  54. riffi sier:

    Theend, ok, takk, da skal jeg tro deg på ditt ord. Beklager.

  55. Turid Holta sier:

    Har aldri hørt om noe annet navn på Jesu mor enn Maria….har dere så intresangt. Kanskje hun hadde flere navn eller. Helt nytt for meg. :-D

  56. Tore hareide sier:

    Hei Turid Holta.

    Du sier at. Har aldri hørt om noe annet navn på Jesu mor enn Maria….har dere så intresangt. Kanskje hun hadde flere navn eller. Helt nytt for meg.

    Det er på grunn av kirken forandret navnet til Maria. og kutte bandet til det Jødiske

    Når maria eksistere på jesus si tid, hette hun mirijam, hebraisk navn, men det kan være det at hun er oversatt til maria på greesk.

  57. Turid Holta sier:

    Tore Hareide! Javell sånn å forstå. Det er morsomt å lære noe nytt altså.Det kan vell trolig være slik.
    Takk for den opplysningen! :-D

Trackbacks/Pingbacks


Skriv en kommentar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-spam image

XHTML: Du kan bruke disse formatteringene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

;-) :s :-P :-O :-D :-)) :-) :-( :( 8-)



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

åndelighet akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde Noahs Storflom oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (8031)
      Arild Holta (4786)
      KNA (4050)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2943)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      Østfolding/Marcus (1863)
      kaktus (1844)

  • SISTE KOMMENTARER

     Scott (8. september 2010 kl. 10:06) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Yesuah er Garantisten og Mellommannen for Den Nye Pakt. Dersom den hadde kommet ville...

     kna (8. september 2010 kl. 09:41) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er nemlig slik,...

     Tore Hareide (8. september 2010 kl. 09:22) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. Det DU gjorde mot en av mine MINSTE, dvs. de mennesker...

     Tore Hareide (8. september 2010 kl. 09:18) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. Jeg ser at du slik også scott sliter med grunnleggende...

     Geir Rune (8. september 2010 kl. 08:41) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    tore hareide skrev: Hei Geir Rune. Du sier at. for deg som hevder at den gamle pakt...

     rune (8. september 2010 kl. 07:09) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    maria g skrev: TO VILLLEDENDE PERSPEKTIVER; KULTUR OG ALKOHOL Det er rett og slett vondt å lese at Jesu under gjøres til...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:59) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Rom 15 vers 4 4 Og ALT SOM før ER SKREVET, er skrevet for at VI SKAL LÆRE AV...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:52) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:37) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir Rune. Du sier at. for deg som hevder at den gamle pakt enda gjelder....

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:31) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Hei Geir rune. Du sier at. Det er også viktig å påpeke at sabbath ikke er en...

     tore hareide (8. september 2010 kl. 03:24) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Shalom . Hei pastorb. Veldig bra at du tar opp dette med Herren Høytider. Du sier...

     Arild Holta (8. september 2010 kl. 01:53) under "Det blir ikke bedre":
    Tenk om livet hadde vert så enkelt at man kunne putte det i en boks, og sagt “Slik er livet”. Tenk om...

     Skalle Fleinsen (8. september 2010 kl. 01:10) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    kna skrev: Fleinskalle! Her røper du din uforstand om Guds Paktsfolk. Det er nemlig slik, at Gud selv...

     Bibelleser (8. september 2010 kl. 00:08) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Linker til noen flere YouTube videoer som går på dette med aldersbestemmels e av fjell og berglag,...

     maria g (7. september 2010 kl. 23:35) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    TO VILLLEDENDE PERSPEKTIVER; KULTUR OG ALKOHOL Det er rett og slett vondt å lese at Jesu under gjøres til et spørsmål...

     Geir Rune (7. september 2010 kl. 22:41) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Scott skrev: De vers du viser til i NT har du misforstått, Kristus kom ikke for å...

     Scott (7. september 2010 kl. 21:50) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    De vers du viser til i NT har du misforstått, Kristus kom ikke for å endre noe. Heller...

     Scott (7. september 2010 kl. 21:47) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Geir Rune skrev: takk for fint innlegg pastor B, jeg liker spesielt at du har fått frem at...

     Geir Rune (7. september 2010 kl. 20:47) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    takk for fint innlegg pastor B, jeg liker spesielt at du har fått frem at mine...

     Fonda (7. september 2010 kl. 20:43) under "Det blir ikke bedre":
    Nei det blir ikke bedre. Faktisk så ble det mye verre med inntredelsen av trosbevegelsen. Og etter at denne bevegelsen la om...

     Scott (7. september 2010 kl. 19:02) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Et meget godt innlegg pastorb. Jeg tror at Guds Helligdager er beregnet til å gjelde for...

     rune (7. september 2010 kl. 18:04) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Hei Vitenskapen sin kunskap, og Guds kunskap da beveger man seg i to forskjellige verdner. vitenskapen...

     peren (7. september 2010 kl. 16:40) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Rom 15 vers 4 4 Og ALT SOM før ER SKREVET, er skrevet for at VI SKAL LÆRE AV DET: Vi skal ha håp...

     jegern (7. september 2010 kl. 16:34) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Ja, jeg vet at det vrimler av flommyter rundt om i verden. Det er heller ikke så rart, lokale flommer...

     Linda (7. september 2010 kl. 16:23) under "Det blir ikke bedre":
    Veldig bra! :) Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i Kristus har velsignet oss med all Åndens velsignelse i...

     hihovda (7. september 2010 kl. 16:12) under "Det blir ikke bedre":
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger , Kjell og GS. :-) vh håkon

     Medes (7. september 2010 kl. 15:48) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Undertonen i det du skriver liker jeg ikke. Du oppfordrer til mindre bibel og mer...

     peren (7. september 2010 kl. 14:51) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Undertonen i det du skriver liker jeg ikke. Du oppfordrer til mindre bibel og mer gudsinspire...

     Scott (7. september 2010 kl. 14:44) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    http://www.icr.o rg/article/noah- human-etymology/

     Malvin Åsheim (7. september 2010 kl. 14:27) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    En sang. Når jeg ser min kjære frelser dø for meg på Golgata, ser hvor tungt min Herre kjemper, mens for...

     Malvin Åsheim (7. september 2010 kl. 14:17) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Har forsøkt å komme inn på bloggsiden, men det ser helt umulig ut. Brukernavn og passord blir avvist....

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 14:13) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Jeg tror bibelleser må sjekke fakta før han utbasunerer at arken er funnet. Hva sier...

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 13:56) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Det var en video til, ja…. :-D http://www.youtu be.com/watch?v=_ ICcfbqUFZo

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 13:44) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Siden vi er innom dette med vitenskap kontra Bibelen, så vil jeg nevne en ting som lenge var...

     Scott (7. september 2010 kl. 12:19) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    kna skrev: Fantastisk flott innlegg. Det er fint at kristne Israel-venner markere sin...

     kna (7. september 2010 kl. 11:53) under "Det blir ikke bedre":
    Det var mange fine tanker her som jeg kjenner igjen, og mange jeg er enig i. Det er og blir vårt forhold til Jesus som er Alfa og...

     Medes (7. september 2010 kl. 11:30) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Det andre punktet jeg tenkte å ta på slutten handler om dine siste 2 linjer: “så...

     jegern (7. september 2010 kl. 11:04) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    Jeg tror bibelleser må sjekke fakta før han utbasunerer at arken er funnet. Hva sier de siste...

     jegern (7. september 2010 kl. 10:52) under "Storflommen har satt sine spor":
    Det er bare troende som mener at det å godta evolusjon som fakta er å “tro” ;. Vi forholder oss til...

     kna (7. september 2010 kl. 10:34) under "Guds høytider – for jøde eller greker eller begge?":
    Fantastisk flott innlegg. Det er fint at kristne Israel-venner markere sin troskap mot Guds...

     peren (7. september 2010 kl. 10:28) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Det andre punktet jeg tenkte å ta på slutten handler om dine siste 2 linjer: “så tilhørerne,...

     GS (7. september 2010 kl. 10:24) under "Det blir ikke bedre":
    Takk for et flott innlegg. :) Stå på!

     kna (7. september 2010 kl. 10:23) under "Korset!":
    Hei Malvin. Først må jeg bare seg, at jeg i det alt vesentlige er helt enig med deg. Jeg bare har lyst å skyte inn et lite forbehold: Du...

     kna (7. september 2010 kl. 09:59) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein skrev: kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i hjertet til...

     Medes (7. september 2010 kl. 09:22) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    peren skrev: Medes skrev: Matt 16 vers 24 Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han...

     rune (7. september 2010 kl. 06:52) under "En bryllupshistorie":
    tore hareide skrev: rune skrev: Hei Et flott og rørende innlegg. med mye varme og glede.Jeg husker selv da jeg giftet meg for 20...

     tore hareide (7. september 2010 kl. 06:35) under "En bryllupshistorie":
    rune skrev: Hei Et flott og rørende innlegg. med mye varme og glede.Jeg husker selv da jeg giftet meg for 20 år siden,...

     tore hareide (7. september 2010 kl. 06:05) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein skrev: kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i...

     peren (7. september 2010 kl. 02:23) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Matt 16 vers 24 Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg...

     peren (7. september 2010 kl. 02:05) under "Storflommen har satt sine spor":
    kaktus skrev: Darwinismen er som kristendommen, den er basert på tro. Men troen er bygd på sand, ettersom den...

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 02:02) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Noahs flom er en myte som er spunnet over enda eldre myter/eventyr,og selv om...

     Igle (7. september 2010 kl. 01:59) under "catholic.org/ encyclopedia og theopedia.com":
    Hva var det som kjennetegnet overapostlene? Jo de var veldig opptatt av storheten i sitt arbeid for Gud....

     Bibelleser (7. september 2010 kl. 01:56) under " Inter-kontinentale sjikt og Storflommen ":
    jegern skrev: Noahs flom er en myte som er spunnet over enda eldre myter/eventyr,og selv om...

     elliro (7. september 2010 kl. 00:31) under "Storflommen har satt sine spor":
    Hei jeg er en mann på 35 år. Vil ikke akkurat kalle meg for superkristen men mere for en slags sofakristen. Har...

     Medes (6. september 2010 kl. 22:40) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: Medes skrev: Takk for dette innlegget Geir Rune, nok en gang har du på en velformulert måte...

     Turid Holta (6. september 2010 kl. 22:39) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Ja tilgivelse er vakkert! Og nok noe av det beste som finne nest etter at jesus døde for oss og forenet...

     kaktus (6. september 2010 kl. 22:09) under "Storflommen har satt sine spor":
    Darwinismen er som kristendommen, den er basert på tro. Men troen er bygd på sand, ettersom den forandres hele...

     Geir Rune (6. september 2010 kl. 21:34) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Takk for dette innlegget Geir Rune, nok en gang har du på en velformulert måte fått ned det...

     kna (6. september 2010 kl. 20:52) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Skalle Fleinsen skrev: Shalom Enhver er gudløs hedning inntil han blir frelst. Hva skulle de ellers være? Dette...

     Skalle Fleinsen (6. september 2010 kl. 20:26) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Shalom Enhver er gudløs hedning inntil han blir frelst. Hva skulle de ellers være? Dette handler om...

     Shalom (6. september 2010 kl. 20:06) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Flein .de er ikke Gudløse hedninger.De kommer til å bli freslt. Romerne 11:26 På denne måten skal hele Israel...

     Medes (6. september 2010 kl. 19:06) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Geir Rune skrev: verner skrev: Det var noe som kom meg i hu at jeg måtte hjelpe deg litt i en detalj, siden du...

     Medes (6. september 2010 kl. 19:03) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    kna skrev: Medes skrev: Rom 9:20 “Men hvem er du, menneske, som tar til motmæle mot Gud? Kan verket si til...

     Medes (6. september 2010 kl. 18:41) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Er du sinna nå, Medes? Personlig tar jeg meg ikke nær av slike som deg. Det skal ikke så mye til...

     Flein (6. september 2010 kl. 18:19) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    kna skrev: Kjærligheten til Israel er plantet ned i hjertet, slik Gud plantet den ned i hjertet til de...

     Geir Rune (6. september 2010 kl. 17:27) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Det var noe som kom meg i hu at jeg måtte hjelpe deg litt i en detalj, siden du ofte, og...

     kna (6. september 2010 kl. 17:05) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    rune skrev: Hei Tilgivelse er nøkkelen til helbredelse :-D både synd og sykdommer. BLESS mvh Rune Hei rune Vi får...

     kna (6. september 2010 kl. 17:00) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    Medes skrev: Rom 9:20 “Men hvem er du, menneske, som tar til motmæle mot Gud? Kan verket si til håndverkeren:...

     tore hareide (6. september 2010 kl. 16:56) under "Den kristen-sionistiske forførelse":
    verner skrev: Er du sinna nå, Medes? Personlig tar jeg meg ikke nær av slike som deg. Det skal ikke så...

     rune (6. september 2010 kl. 16:48) under "Tilgivelse er det beste som finnes":
    Hei Tilgivelse er nøkkelen til helbredelse :-D både synd og sykdommer. BLESS mvh Rune