Hellige jul?

OnlyMeSkrevet av: OnlyMe i kategori(er) Kristenliv, Samfunn, 21. desember 2006 kl. 19:33.

» Skriv en kommentar
» Besøk OnlyMe sin profil.

(OnlyMe har 1 innlegg i bloggen)

«  |  »



Relaterte innlegg: Matt 28:19Den Hellige Ånd skal herliggjøre JesusGud, Sønnen, Den Hellige ÅndHvordan leder Ånden oss?En oppmuntring!Hva er Den hellige ånd ?Prester på gata#1 Hva er Guds navn?Så har hver av dere!Tror du på Gud?

Hva er det som er så hellig med jul egentlig? Jesusbarnet? JULEevangeliet? Om de tre (?) vise menn, som ble ledet av en stjerne? Eller juletrær, med hedenske symboler? Jeg er så lei av HYKLERIET som julefeiringen bringer med seg. Religiøsiteten, materialismen, ritualer og tradisjoner. Hvor blir det av det EGENTLIGE budskapet?

"For så har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." DET er evangeliet. Glem JesusBARNET. Glem JULEevangeliet, og feir Jesus og FRELSEN hele året. Ta vare på dine medmennesker hele året. Gled andre, gi til andre og motta din lønn i Himmelen, om ikke før. Og hvis du allikevel vil markere Jesu fødselsdag… Desember er feil måned. Egentlig… GOD JUL :)



» Skriv en kommentar

Innholdet i dette innlegget er bloggforfatterens eget åndsverk, og er ikke nødvendigvis Dagen Magazinets holdning til tematikken.

Photo credits: ChristianPhotos.Net, FreeFoto.com and CreativeMYK.


5 kommentarer til “Hellige jul?”

  1. kjelldaniel sier:

    Only me må ha hatt en dårlig dag. Den kristne jul er en takk for Jesus. Han som kom som en følge av Faderens kjærlighet. Hvorfor skulle vi ikke feire inkarnasjonen – Gud åpenbart i kjøtt? Se 1. Tim. 3,16: Og som enhver må bekjenne: Stor er den gudsfryktens hemmelighet: Gud åpenbart…. Skulle ikke dette være god grunn til å feire med glede og takk i hjertene? Skulle vi glemme Jesus-barnet, juleevangeliet? Hva tenker du på, unge mann? Tenk deg godt om igjen – og få et positivt syn på Jesu fødsel og alle de rike profetiske omstendigheter han ble født under. Gledelig og velsignet jul til deg!

  2. Trine sier:

    Joda.
    kan forstå deg av og til. Eg og held på å spy av og til når dei bruker spyr ut julesalmer på kjøpesentret for å få oss til å kjøpe mest mulig. Blir jo lei av dei vakre sangane før jula er over jo, og stakkar dei som må stå i butikkane og høyre på alt dagen lang. Og kun i kommersiell øyemed.

    Men men, det er som eg skreiv ein anna stad her på sidene, jula er det du gjer det til. og det er ingen som seier at du MÅ feire akkurat på den eine eller andre måten. Er du lei av juletre eit år så er det no berre å hive det ut. Du kan alltid ha det neste år igjen om du vil. Det er DU som bestemmer ka du vil legge i jula!! Og det er klart, for ein som er kristen er det naturlig å tenke på at Jesus ville bli født til oss. Stakkars mann, og tenk at han gjorde det frivillig,det går over min forstand. Men men, sånn er Gud, er vel ingen andre som kunne gjort noko slikt. Eg hadde i allefall ikkje klart det. Iblant så lei av dette jordelivet at eg kunne reist herfra på timen. Men men, vi må no berre stå løpet ut, og stå på litt til. Sånn er det å vere menneske. Jaja, God Jul til alle mann, og håpar at alle får ei god og Velsigna Høgtid. Med vennlig helsing meg.

  3. Eldar Andvik sier:

    jeg er helt enig, neste år tror jeg at jeg kommer til å bruke penger på veldedighet isteden… blir kvalm av å bruke så mye penger på folk som egentlig ikke trenger det…

  4. Frode sier:

    Jeg kunne ikke være mer enig OnelyMe. Du har den rette inst ilingen! Og godt er det! Stå på.

    Frode

  5. Troika sier:

    Etter å ha lest halvparten av det du skrev, var jeg skuffet, men når hele var lest var jeg vel på sett og vis enig med deg. Desember er en dradisjon, det er det vi alltid (?) har gjort. Tradisjoner er til for å holdes, er de ikke. Jeg føler at verden “går i oppløsning”. Og det er vel kanskje det den gjør også. Du har faktisk den rette innstillingen i forhold til evangeligene i Bibelen og det vi kaller jul. Oversettelsen Christmas på engelsk er et bedre ord for det, synes jeg. Jeg foretrekker å tenke på det som en blanding, være god mot medmennesker og tjene Himmelen hele tiden, og litt ekstra i høytiden så mange feirer. Uansett om de er kristne eller ikke. Men stå på, vend det andre kinn og smil til omverdenen. Så smiler den tilbake. Jula/høytiden for Gud, Jesus og den Hellige ånd er over oss er til for å være nær Gud. Og de du er glad i. :-)

Trackbacks/Pingbacks


Skriv en kommentar

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-spam image

XHTML: Du kan bruke disse formatteringene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

;-) :s :-P :-O :-D :-)) :-) :-( :( 8-)



MENY


LOGG INN PÅ BLOGGEN


STIKKORD

akasietreet Annet ANTISEMITTISME arv ecclesia En biskop skal være en kvinnes mann Endetiden erstatningsteologi fikentreet Frelse geomorfologi glede hamas Human-Etisk Forbund Israel Jesus Jhwh Jsus kirke konge-riket kongen Krf Kristenliv mandeltreet Moral Muhammed Nåde Noahs Storflom oljetreet poesi? Politikk psykologi Salman Rushdie Samfunn Samfunn. politikk Sex sommeren Teologi tornebusken tro tungetale verdier vintreet Vitenskap Yeshua

FLEST KOMMENTARER

    • Geir Rune (8037)
      Arild Holta (4790)
      KNA (4063)
      lealiss (2943)
      Linda M. (2943)
      Martin (2629)
      Evangelist (2564)
      Jone (2078)
      Østfolding/Marcus (1863)
      kaktus (1850)

  • SISTE KOMMENTARER

     Arild Molta (10. september 2010 kl. 23:31) under "Perleporten":
    kna skrev: Freskt gjort. Freskt gjort ja. Men kom det fram noe i sangen om at porten er trang? Hvis ikke så var nok det en...

     Tobben (10. september 2010 kl. 23:19) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Ser at du konsekvent unnlater å svare på spørsmål. Det blir kanskje for vansklig eller for mange?...

     tore hareide (10. september 2010 kl. 23:12) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    Rune skrev: ariel skrev: kaktus skrev: Men når jeg som er kristen nesten ikke har noe steder jeg...

     tore hareide (10. september 2010 kl. 23:02) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tobben skrev: Er han god når han dreper uskyldige i naturkatastrofer ? Eller er det onde...

     Turid Holta (10. september 2010 kl. 22:33) under "Den normale kristne":
    Jesus er alfa og omega så klart i et kristenliv.

     Turid Holta (10. september 2010 kl. 22:31) under "En bryllupshistorie":
    Ellers ble vell lederen på kristenblogg gift 21 august. Hun sa vell ja.

     Turid Holta (10. september 2010 kl. 22:23) under "En bryllupshistorie":
    Det faller meg naturlig å tenke på bryllupp forde vi snart har bryllupsdag. Vi kvinner har vell en tendens til å ha litt...

     Tobben (10. september 2010 kl. 21:42) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Er han god når han dreper uskyldige i naturkatastrofer ? Eller er det onde mennesker som har skapt...

     Tobben (10. september 2010 kl. 21:39) under "Storflommen har satt sine spor":
    Skapt?? Det er jo en prosess styrt av naturlovene. Vi kan forklare hvordan den oppstår uten å være skapt. Jeg...

     Rune (10. september 2010 kl. 21:37) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    ariel skrev: kaktus skrev: Men når jeg som er kristen nesten ikke har noe steder jeg kan gå for å fylle...

     ariel (10. september 2010 kl. 21:12) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    kaktus skrev: Men når jeg som er kristen nesten ikke har noe steder jeg kan gå for å fylle opp med ett...

     kna (10. september 2010 kl. 20:46) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Hake skrev: kna skrev: Hei Kaktus. Ikke glem, at Anvar Saddat kom til Jerusalem iført et slips med hakekors, mens...

     Hake (10. september 2010 kl. 20:04) under "De snakker om fred, men mener krig":
    kna skrev: Hei Kaktus. Ikke glem, at Anvar Saddat kom til Jerusalem iført et slips med hakekors, mens han satt...

     kaktus (10. september 2010 kl. 19:55) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    Ariel sier: Det er ikke koranen som er det store problemet, men alle de livsstilrelatert e fenomenene i...

     svnyborg (10. september 2010 kl. 18:25) under "I Begynnelsen":
    john: “Kanskje noe å tenke på for noen, selv om de fleste vil nok fortsetter å tro at 1 Mosebok 1:2 forteller oss om det...

     kaktus (10. september 2010 kl. 18:16) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Takk for rettledning! 8-) Har lest mye om emnet, men har desverre ikke fotografisk humkommelse på alle...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 17:50) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    Shalom. Ja tror du ikk at Israel og sionisten får skylden for koranberenningen , skal tro om dette...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 17:11) under "Storflommen har satt sine spor":
    Tobben skrev: Jeg har gitt deg en link til en side som forklarer inngående hvordan en regnbue oppstår. Hvis...

     Shalom (10. september 2010 kl. 17:11) under "Perleporten":
    Tusen takk Kjell.Gud velsigne deg. mvh Rune

     Tobben (10. september 2010 kl. 16:58) under "Storflommen har satt sine spor":
    Jeg har gitt deg en link til en side som forklarer inngående hvordan en regnbue oppstår. Hvis du ikke gidder å...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 16:52) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tobben skrev: Jeg har lest GT, og det er vel ikke tvil om at gud der ikke akkurat var...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 16:42) under "Storflommen har satt sine spor":
    Tobben skrev: Tore Hareide skrev: Tobben skrev: Flere “gode̶ 1; spørsmål: Hadde de med plantefrø...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 16:39) under "Storflommen har satt sine spor":
    jegern skrev: Nå tror jeg hverken på “dom” ; eller “helvete/h immelen”, og stadig...

     jegern (10. september 2010 kl. 16:33) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Ser at ordet “eretz” som er oversatt til “jorden 221; i historien om Noahs flom,stort sett...

     jegern (10. september 2010 kl. 16:26) under "Storflommen har satt sine spor":
    Nå tror jeg hverken på “dom” ; eller “helvete/h immelen”, og stadig flere med meg. Selv kna...

     Bibelleser (10. september 2010 kl. 16:21) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Bibelleser skrev: Oversettelses-li nken i innlegget over virket visst ikke…..prø ver en...

     kna (10. september 2010 kl. 16:13) under "Storflommen har satt sine spor":
    Jegern Jeg er for gammel og sliten, til å la meg provosere av de barnslige utspillene dine. Vær du lykkelig i din...

     kna (10. september 2010 kl. 16:00) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Hei Kaktus. Ikke glem, at Anvar Saddat kom til Jerusalem iført et slips med hakekors, mens han satt til bords med...

     jegern (10. september 2010 kl. 15:55) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Så Norge ble velsignet fordi vi sendte ut misjonærer ? Ja, hadde det vært så enkelt :-D Nei, svaret...

     jegern (10. september 2010 kl. 15:45) under "Storflommen har satt sine spor":
    Det er nok slik, at mange løsninger som er fullt mulige når man først aksepterer Den Allmektige Skaper, blir...

     kaktus (10. september 2010 kl. 15:38) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Takk for tilbakemeldinger ! Det jeg også ville ha frem, var at striden som står beskrevet i Sakarja, ikke...

     jegern (10. september 2010 kl. 15:33) under "Jerusalem som Palestinsk hovedstad":
    Nei, Jerusalem MÅ ALDRI DELES, og all deling indikerer at Gud snart kommer igjen og holder dom. Dette er...

     rune (10. september 2010 kl. 15:06) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tobben skrev: Har du noen konkrete eksempler på at bønn virker? Har troende det bedre enn ikke troende?...

     kna (10. september 2010 kl. 14:56) under "Storflommen har satt sine spor":
    Tobben skrev: Slenger på et spørsmål til: Hvordan har menneskene evolvert seg til alle de ulike menneskerasene på...

     Tobben (10. september 2010 kl. 14:47) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Har du noen konkrete eksempler på at bønn virker? Har troende det bedre enn ikke troende? Norge er et...

     rune (10. september 2010 kl. 14:43) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tore Hareide skrev: jegern skrev: Igjen, dette blir bare svada.. overlat dette til gud (hvilken?). Ser...

     Tobben (10. september 2010 kl. 14:30) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Jeg har lest GT, og det er vel ikke tvil om at gud der ikke akkurat var hengivende og god?...

     Tobben (10. september 2010 kl. 14:27) under "Storflommen har satt sine spor":
    Slenger på et spørsmål til: Hvordan har menneskene evolvert seg til alle de ulike menneskerasene på disse 4000...

     Tobben (10. september 2010 kl. 14:24) under "Storflommen har satt sine spor":
    Tore Hareide skrev: Tobben skrev: Flere “gode̶ 1; spørsmål: Hadde de med plantefrø for alle plantetyper?...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 14:20) under "Storflommen har satt sine spor":
    Tobben skrev: Flere “gode̶ 1; spørsmål: Hadde de med plantefrø for alle plantetyper? Desse ville...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 14:15) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Igjen, dette blir bare svada.. overlat dette til gud (hvilken?). Ser man på GT...

     Tobben (10. september 2010 kl. 14:14) under "Storflommen har satt sine spor":
    Flere “gode̶ 1; spørsmål: Hadde de med plantefrø for alle plantetyper? Desse ville jo ha dødd ut under...

     jegern (10. september 2010 kl. 14:07) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Igjen, dette blir bare svada.. overlat dette til gud (hvilken?). Ser man på GT når guden deres...

     jegern (10. september 2010 kl. 13:56) under "Storflommen har satt sine spor":
    http://origonorg e.no/index.php?m odule=pagemaster &PAGE_user_o p=view_page& PAGE_id=41 Eller denne....

     jegern (10. september 2010 kl. 13:55) under "Storflommen har satt sine spor":
    http://origonorg e.no/index.php?m odule=pagemaster &PAGE_user_o p=view_page& PAGE_id=42 Her er det en...

     Tobben (10. september 2010 kl. 13:47) under "Storflommen har satt sine spor":
    Et spørsmål til dere som tror på “storflomm en”: Var det en mislykket handling fra gud? Hensikten var...

     rune (10. september 2010 kl. 13:44) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Det blir for enkelt å si at alt handler om tro. Tro på hva ? Er din tro bedre enn troen...

     rune (10. september 2010 kl. 13:38) under "Er alkohol Guds gode gave?":
    Hei I( rom La oss ikke lenger dømme hverandre! Døm heller slik: Ingen må få sin bror til å snuble og falle. 14 I Herren...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 13:37) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Det blir for enkelt å si at alt handler om tro. Tro på hva ? Er din tro bedre enn...

     jegern (10. september 2010 kl. 13:27) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Det blir for enkelt å si at alt handler om tro. Tro på hva ? Er din tro bedre enn troen til en...

     rune (10. september 2010 kl. 13:26) under "Clinton fordømmer plan om Koran-brenning":
    Hei Rom ( KAP 12, 19,21 ) Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 13:17) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Tore Hareide skrev: Tobben skrev: tore hareide skrev: Geir Rune skrev: jegern...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 13:16) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Vel, troende som godtar evolusjon som ett faktum blir det heldigvis flere og...

     jegern (10. september 2010 kl. 13:16) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tore Hareide skrev: Tobben skrev: tore hareide skrev: Geir Rune skrev: jegern skrev: Om vi har...

     Tobben (10. september 2010 kl. 13:09) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tore Hareide skrev: Tobben skrev: tore hareide skrev: Geir Rune skrev: jegern skrev: Om vi har...

     jegern (10. september 2010 kl. 13:07) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Joda bibelleser.. evolusjonenteori en er testet og godtatt på alle vitenskapsfelt som dekker den.Og...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 13:01) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tobben skrev: tore hareide skrev: Geir Rune skrev: jegern skrev: Om vi har utviklet oss fra...

     Tobben (10. september 2010 kl. 12:57) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    tore hareide skrev: Geir Rune skrev: jegern skrev: Om vi har utviklet oss fra aper til menneske ,...

     Bibelleser (10. september 2010 kl. 12:49) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Her er også en link som er vel verdt å lese i denne sammenheng, en meget innsiktsfull artikkel...

     Bibelleser (10. september 2010 kl. 12:42) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    jegern skrev: Hvordan skal man så få en seriøs diskusjon basert på ID/kreasjonisme ? Vis meg ett...

     ariel (10. september 2010 kl. 12:38) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Norge har spilt en skremmende viktig rolle i midtøstenkonflik ten. Først og fremst gjennom sin omfattende...

     kna (10. september 2010 kl. 12:22) under "Perleporten":
    Freskt gjort. Stå på. Guds velsignelse. mvh Kjell

     kna (10. september 2010 kl. 12:19) under "Jerusalem som Palestinsk hovedstad":
    Ja tore og Svein, så godt at dere er våkne og peker på slike viktige fakta. I denne verden tror menneskene at...

     kna (10. september 2010 kl. 12:02) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Kjære Kaktus Rette ord i rette tid. Du har så rett så rett. Falsk fred er alt hva denne verden søker, for den...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 11:23) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    :.:Virus-bekjemp eren:.: skrev: Tore Hareide skrev: jegern skrev: Medes vet kansje ikke hva...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 11:19) under "De snakker om fred, men mener krig":
    Shalom Kaktus. Ja dette sannhet det du skriver Kaktus, det ikke kristen vet er at dei sier at dei vil ha...

     Tore Hareide (10. september 2010 kl. 11:10) under "Jerusalem som Palestinsk hovedstad":
    Shalom Sveien. Ja dette dagen Farieseere ( Kirke lederene), Jesus advarte oss om Maktene ( Kirke...

     :.:Virus-bekjemperen:.: (10. september 2010 kl. 11:03) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Tore Hareide skrev: jegern skrev: Medes vet kansje ikke hva “flaske...

     Kristofer (10. september 2010 kl. 10:50) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Evolusjonsteorie n som forklaring på mennesket, er den moderne utgaven av Keiserens nye klær. 2...

     jegern (10. september 2010 kl. 10:36) under "Kreasjonisme vs Evolusjonisme – igjen":
    Robin Aker Jakobsen skrev: Virus: Nope, gidder ikke. Så for meg en seriøs ordentlig vitenskapelig...